Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Grafikkort budget  (läst 14411 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HazMupp

  • =[OG]=Medlem
  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • brumbrumlastbil
Grafikkort budget
« skrivet: 2012-07-20, 14:48:43 »
Hej kära vänner i OG! Jag skulle vilja ha något bra grafikkort som inte kostar helst över 1700kr. Sitter just nu på ett ati radeon 5700 series sedan 3 år tillbaka så allt över det är jag nästan nöjd med. Enda kravet är att det finns ett hdmi uttag på det.
Detta har faktiskt hänt i den riktiga världen. \0/

Soldiers : Captain! We are dying here! What are we gonna dooooo?!?!
HazMupp : Well I dont know about you guys, but Im gonna get the hell outta here and have me some pussy!

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Grafikkort budget
« Svar #1 skrivet: 2012-07-20, 15:36:46 »
Skulle nog gå på ett geforce 560Ti.. Tror det är det bästa du kan få för under 2k spänn..

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Grafikkort budget
« Svar #2 skrivet: 2012-07-20, 16:45:43 »
Köp gärna ett med minst 2 gig vram, spel som ex. BF3 kräver en massa grafikminne om man vill fläska på med fin grafik.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Grafikkort budget
« Svar #3 skrivet: 2012-07-30, 22:16:42 »
Nvidia släpper ju nytt 660Ti nu i augusti. Det kan nog bli riktigt jäkla bra. I stort sett samma speccs som 670, men med lite klenare minnesbuss, samt lägre effektförbrukning.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Grafikkort budget
« Svar #4 skrivet: 2012-07-31, 09:21:28 »
Nvidia släpper ju nytt 660Ti nu i augusti. Det kan nog bli riktigt jäkla bra. I stort sett samma speccs som 670, men med lite klenare minnesbuss, samt lägre effektförbrukning.

Är säkert bra, men det sägs att den ska kosta 249£ (strax under 3 svenska lakan gissar jag). Så det är snarare nånting i mellanklassen och inte budget.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Grafikkort budget
« Svar #5 skrivet: 2012-07-31, 10:14:17 »
oj, det var dyrt :(

Helt sjukt vad grafikkortspriserna drar iväg.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Grafikkort budget
« Svar #6 skrivet: 2012-07-31, 12:00:58 »
Nja... det beror på vad man jämför med. Har för mig att det var i slutet på 80-talet som PC-datorerna kostade typ 30000:- och vars största spelupplevelse var Masken...  :) (MS-DOS-spel med två färger för dom som inte va´ med).
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Grafikkort budget
« Svar #7 skrivet: 2012-07-31, 23:45:14 »
köpte min första pentium 166 mmx 97... 15-16k... =)
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Grafikkort budget
« Svar #8 skrivet: 2012-08-01, 10:16:35 »
Jag jämförde med min första speldator, där dåtidens killerkort- ATI 9800 Pro kostade 1500 spänn.

Jag tror att jag bestämt mig för att aldrig köpa gfx för över 2500 spänn. Iofs kostade väl mitt 570 närmare 3k när jag köpte det, men det var snarare undantaget som bekräftade regeln.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #9 skrivet: 2012-08-01, 12:37:04 »
Skulle jag vara du hade jag uppgraderat till antingen en Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 för 1389 kr eller en Sapphire Radeon HD 6770 1GB GDDR5 för 899 kr. Dels för att du redan kör AMDs kort.

Tester har visat att det är mer prisvärt att köpa den äldre modellen än så länge än den nya 7xxx-serien.

Men en viktig fråga är vad du har för andra komponenter i datorn? Kör du fyra kärnor? 6870 kommer att ge dig bra resultat på grafik-inställning satt till high.

Edit: Jo, en sak till. Det beror lite på vilken 57xx-serie kort du sitter på också vad som blir en uppgradering?
Edit2: Såg inte att du lade en budget på 1700 kr så jag tog strök 6770.
« Senast ändrad: 2012-08-01, 14:10:45 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #10 skrivet: 2012-08-01, 14:27:42 »
Köp gärna ett med minst 2 gig vram, spel som ex. BF3 kräver en massa grafikminne om man vill fläska på med fin grafik.

Om man ligger under (ca.) 3000 kronors klassen behöver man absolut inte oroa sig för att 1 GB minne blir för litet. Du kommer inte att få GPUn att jobba så mycket så att den använder det annat än vid stor upplösning eller "Ultra"-inställning och det klarar ändå inte dessa kort.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Grafikkort budget
« Svar #11 skrivet: 2012-08-01, 15:46:10 »
För min del med mina 460 i sli, så är det just grafikminnet som flaskar i BF3 med ultrainställningar, 1 gig vram är helt enkelt för lite för den inställningen, även om korten i sig har prestanda att driva spelet, därav min rekommendation. Spelet hackar när du ligger på maximalt utnyttjat grafikminne, och ny grafikdata ska skyfflas in.

Vet ej hur prestandan på 6870 ligger till jämförelsevis med de korten jag har.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #12 skrivet: 2012-08-01, 15:52:51 »
För min del med mina 460 i sli, så är det just grafikminnet som flaskar i BF3 med ultrainställningar, 1 gig vram är helt enkelt för lite för den inställningen, även om korten i sig har prestanda att driva spelet, därav min rekommendation. Spelet hackar när du ligger på maximalt utnyttjat grafikminne, och ny grafikdata ska skyfflas in.

Vet ej hur prestandan på 6870 ligger till jämförelsevis med de korten jag har.

Jo det har du rätt i. När man kör SLI och CrossFire uppsättning är det annorlunda men jag pratar om enskilda kort.

Edit: Det är först när du kommer upp emot 3000 kr klassen och High-end korten som man är i behov av mer VRAM under förutsättning att man kör högre upplösning än 1080p och AAx4 eller högre eller med max inställningar.
« Senast ändrad: 2012-08-01, 15:56:49 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad HazMupp

  • =[OG]=Medlem
  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • brumbrumlastbil
SV: Grafikkort budget
« Svar #13 skrivet: 2012-08-01, 16:45:49 »
Bråthen, det sitter ett liknande detta i min dator nu.
www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=499576

Har även uppgraderat från 4gb ram till 10gb.. märker en klar skillnad i spelet men skulle som sagt vilja få spelet att flyta ännu lite bättre. Det bör väl göra det med ett någorlunda bra budgetkort.
« Senast ändrad: 2012-08-01, 16:56:00 by HazMupp »
Detta har faktiskt hänt i den riktiga världen. \0/

Soldiers : Captain! We are dying here! What are we gonna dooooo?!?!
HazMupp : Well I dont know about you guys, but Im gonna get the hell outta here and have me some pussy!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #14 skrivet: 2012-08-01, 18:48:49 »
Hur ser riggen ut i övrigt?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Grafikkort budget
« Svar #15 skrivet: 2012-08-02, 20:41:10 »
Nu pratade vi om datorer och inte Oljeplattformer... ;)
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #16 skrivet: 2012-08-02, 21:48:53 »
Nu pratade vi om datorer och inte Oljeplattformer... ;)

 :rotflmao
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad HazMupp

  • =[OG]=Medlem
  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • brumbrumlastbil
SV: Grafikkort budget
« Svar #17 skrivet: 2012-08-03, 19:19:27 »
Hur ser riggen ut i övrigt?

Är på åland just nu men slänger upp en post om det när jag kommer hem nästa vecka.
Detta har faktiskt hänt i den riktiga världen. \0/

Soldiers : Captain! We are dying here! What are we gonna dooooo?!?!
HazMupp : Well I dont know about you guys, but Im gonna get the hell outta here and have me some pussy!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Grafikkort budget
« Svar #18 skrivet: 2012-08-03, 20:41:10 »
Rätta mig om jag har fel, men är det inte en skillnad på SLI och Crossfire, där SLI kör minnena parallellt, men crossfire kör dem "additativt" så att säga.

2X 1GB i sli = 1 GB
2X 1GB i crossfire = 2GB

Eller är jag ute på den berömda cykeln och trampar?

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Grafikkort budget
« Svar #19 skrivet: 2012-08-03, 23:23:18 »
Rätta mig om jag har fel, men är det inte en skillnad på SLI och Crossfire, där SLI kör minnena parallellt, men crossfire kör dem "additativt" så att säga.

2X 1GB i sli = 1 GB
2X 1GB i crossfire = 2GB

Eller är jag ute på den berömda cykeln och trampar?

Jag är nästan 100% säker på att varken SLI eller Crossfire dubblerar det användbara minnet eftersom innehållet i minnena är identiska. Två gfx kort med 1Gb minne är är alltså fortfarande begränsade till 1Gb. En av anledningarna till att jag föredrar ett dyrare kort istället för två billiga.
« Senast ändrad: 2012-08-03, 23:32:17 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Grafikkort budget
« Svar #20 skrivet: 2012-08-04, 00:56:06 »
Kortfattat:
 SLI = Scalable Link Interface. Multigpu lösning med gpuer från Nvidia.
 Crossfire. Multigpu lösning med gpuer från AMD/ATI.
 
Oftast så skalar Crossfire ~10% bättre, men ger kraftigare microstutter. Medans SLI skalar ~10% sämre, men ger aningen mindre microstutter.

http://www.anandtech.com/bench/Product/308?vs=298

Sen har prestandaökningen extremt mycket med hur din bussar hanterar informationen...
Många mobos har ett (eller flera som kör 16x) men när du sätter in 2 kort så går det ner till 8x på det andra kortet... Det finns undantag, och det gör en stor skillnad...

MEN kopplar du in fler kort på någon av de andra PCI-E platserna, dvs ett ljudkort, så snipp.....drar du ner prestandan på korten igen OM men inte väljer rätt moderkort....

Ett kort som har MER att ge är ett Gigabyte Sniper - pratade med Gigabyte om det, och det är verkligen ett toppklassat kort.....men dyrt!

Jag är inte helt hundra men det är väl processorkraften man vill åt när man kör SLI/CROSSFIRE???


DD :cartman


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Grafikkort budget
« Svar #21 skrivet: 2012-08-04, 04:54:23 »
Som DD säger, det är multigpu kraft man vill åt, minnesmängden kommer aldrig att ökas oavsett SLi/CF.

Innan bf3 så var ju detta inte nån större fara, det var inte nåt spel mig veteligen som använde 1gb+ minnesmängd. Ett kort som folk skulle kunna falla i den fällan med är tex. 560Ti.. Det i SLi konf börde kunna köra bf3 på rätt hög (högsta) grafikinställning men pga att det bara är på 1gb ram så går inte det tyvärr..

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Grafikkort budget
« Svar #22 skrivet: 2012-08-04, 08:41:56 »
Japp, cykling var det :)


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Grafikkort budget
« Svar #23 skrivet: 2012-08-04, 10:14:35 »
Många mobos har ett (eller flera som kör 16x) men när du sätter in 2 kort så går det ner till 8x på det andra kortet... Det finns undantag, och det gör en stor skillnad...

DD, skillnaden är, med något enstaka undantag, i stort sett försumbar.

Här har du ett test (av många) som jämför prestandan med allt från pci-e x4 upp till x16, 1.1 till 3.0.

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Express_Scaling/1.html



Intressant citat ur sammanfattningen:

Citera
The new PCI-Express 3.0 interface can provide around 1% performance boost for both HD 7970 and GTX 680. While this confirms that both cards provide working support for Gen 3, such a small improvement is clearly not worth worrying about. It certainly does not warrant buying a new processor or motherboard.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Grafikkort budget
« Svar #24 skrivet: 2012-08-04, 10:39:55 »
Men DH, med DD:s nya dator (QUAD-sli + 8 i7-cpu:s i serie+10kW nätagg) kommer en procents ökning innebära att han får nästan 100 fps mer i BF3, från 100 000 till 100 100 fps!

Utloggad u.f.o

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 326
SV: Grafikkort budget
« Svar #25 skrivet: 2012-08-04, 11:10:00 »
 :lolabove

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #26 skrivet: 2012-08-04, 13:47:35 »
Många mobos har ett (eller flera som kör 16x) men när du sätter in 2 kort så går det ner till 8x på det andra kortet... Det finns undantag, och det gör en stor skillnad...

DD, skillnaden är, med något enstaka undantag, i stort sett försumbar.

Här har du ett test (av många) som jämför prestandan med allt från pci-e x4 upp till x16, 1.1 till 3.0.

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Express_Scaling/1.html



Intressant citat ur sammanfattningen:

Citera
The new PCI-Express 3.0 interface can provide around 1% performance boost for both HD 7970 and GTX 680. While this confirms that both cards provide working support for Gen 3, such a small improvement is clearly not worth worrying about. It certainly does not warrant buying a new processor or motherboard.

Att jämföra ett medelsystem (ovan) med ett "high-end"-system är inte helt rättfärdigat enligt mig. Jag är inte 100 % på detta men jag tror att det är en annan flaskhals än bandbredden i PCI-E interface som gör en alltför liten ökning.

Ni får själva läsa Tom's Hardware test med x79 Chipset och jämföra Benchmark: Sandra 2012 sidan där Radeon HD 7970 kortet som just kör PCI-Express 3.0 får en markant ökning i bandbredd än de äldre korten som bara stöder PCI-Express 2.0. Jag är 100 % säker på att nya Kepler korten från NVIDIA också hade fått en ökning just p.g.a. övergången till stöd för PCI-Express 3.0.

Varför resultatet på Z77 chippet är som det är vet jag inte men det måste ha något med just det moderkortet eller en annan flaskhals i just LGA1155 systemet. Ett annat alternativ är att jag kan vara som DDL - helt ute och cykla - men jag vägrar tro det av vad jag läser.  :help

EDIT: Jag håller på att lusläsa speccen och tester för ASUS Maximus V GENE mobo som används i testet om det kan finnas några andra faktorer som bromsar nyttjandet av bandbredden. Att en fördubbling av bandbredden från PCI-Express 2.0 till PCI-Express 3.0 gör 1 % vinst är för mig konstigt.
« Senast ändrad: 2012-08-04, 13:52:44 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Grafikkort budget
« Svar #27 skrivet: 2012-08-04, 16:00:12 »
Bråthen,ökningen man får är så pass liten iom att 3.0 är så pass nytt och de kort som idag finns för 3.0 precccccis går över max bandbredd för 2.0. Visst, jagar man varenda fps som går så är 3.0 att föredra såklart :D

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Grafikkort budget
« Svar #28 skrivet: 2012-08-04, 16:39:28 »
Att jämföra ett medelsystem (ovan) med ett "high-end"-system är inte helt rättfärdigat enligt mig.

Vem gör det?

Jag är inte 100 % på detta men jag tror att det är en annan flaskhals än bandbredden i PCI-E interface som gör en alltför liten ökning.

[..]

Att en fördubbling av bandbredden från PCI-Express 2.0 till PCI-Express 3.0 gör 1 % vinst är för mig konstigt.

Du svarar ju på dina egna påståenden - bandbredden över PCI-Express bussen är inte någon bromsklots  - idag! Det kommer med största sannolikhet att ändras allt eftersom så klart.

Jag slängde med länken ovan för att svara på DDs påstående där han säger att "det gör en stor skillnad" - det gör det alltså inte i dagsläget.

F.ö. så är SiSoft Sandra jättebra... på syntetiska benchmarks. Självklart så ökar ju bandbredden med 3.0 jämfört med 2.0, men uppenbarligen så har detta ingen till minimal påverkan på faktisk spelprestanda just nu.

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #29 skrivet: 2012-08-04, 23:01:07 »
Jaha, jo jag tyckte mig läsa att artikeln tog upp PCI-E 3.0 som likvärdig med 2.0 (alltså minimal prestandaökning av de egna bristerna och inte grafikkortens begränsning). Dessutom att artikeln generaliserade att byte oavsett plattform eller syfte med riggen inte var att föredra p.g.a. detta. Därför jag inte fick ihop det.

Men nu ser jag klarare än någonsin - tack vänner för uppenbarelsen ;)

Edit: ändrade så att DDL får sitt nöje tillfreds. :)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Grafikkort budget
« Svar #30 skrivet: 2012-08-13, 22:34:37 »
Jaha, jo jag tyckte mig läsa att artikeln tog upp PCI-E 3.0 som likvärdig med 2.0 (alltså minimal prestanda ökning av de egna bristerna och inte grafikkortens begränsning). Dessutom att artikeln generaliserade att byte oavsett plattform eller syfte med riggen inte var att föredra p.g.a. detta. Därför jag inte fick ihop det.

Men nu ser jag klarare än någonsin - tack vänner för uppenbarelsen ;)

:nono särskrivning :tease :fu :lil

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #31 skrivet: 2012-08-14, 06:55:04 »
Jaha, jo jag tyckte mig läsa att artikeln tog upp PCI-E 3.0 som likvärdig med 2.0 (alltså minimal prestanda ökning av de egna bristerna och inte grafikkortens begränsning). Dessutom att artikeln generaliserade att byte oavsett plattform eller syfte med riggen inte var att föredra p.g.a. detta. Därför jag inte fick ihop det.

Men nu ser jag klarare än någonsin - tack vänner för uppenbarelsen ;)

:nono särskrivning :tease :fu :lil

Även solen har fläckar kan vi fastställa till slut. :p
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Grafikkort budget
« Svar #32 skrivet: 2012-08-14, 08:10:39 »
Eller en fläck har hamnat i solen?
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Optikern

  • Pensionssparar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
SV: Grafikkort budget
« Svar #33 skrivet: 2012-08-14, 14:25:56 »

blev det något svar på frågan...eller....

JAG:
har inte födelsedagar, jag går upp i level.
är inte envis. Mitt sätt är bara Klart mycket bättre...
skulle vara oövervinnerlig om det inte vore för polisen och fysikens lagar.

Utloggad Rhonar

  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Grafikkort budget
« Svar #34 skrivet: 2012-08-14, 15:31:29 »
Om ni ska köra PCIeX 3.0 så tänk på att köpa en propp i Generation 3. Det fick jag reda på idag men det gör ingen skillnad för mig...
Tror det är ivy bridge och inte 1155 (sandy?)

Utloggad HazMupp

  • =[OG]=Medlem
  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • brumbrumlastbil
SV: Grafikkort budget
« Svar #35 skrivet: 2012-08-14, 15:48:07 »
Hur ser riggen ut i övrigt?

Kollade i sandra vad jag har för något i datorn.. kanske hjälper dig lite. Tog en Print Screen på det som kan vara till hjälp. Köpte som sagt denna dator för snart 3 år sedan.

http://imageshack.us/f/100/sandrar.jpg/
Detta har faktiskt hänt i den riktiga världen. \0/

Soldiers : Captain! We are dying here! What are we gonna dooooo?!?!
HazMupp : Well I dont know about you guys, but Im gonna get the hell outta here and have me some pussy!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #36 skrivet: 2012-08-14, 18:11:13 »
Överklockas det något? Ifall du skall köpa nytt grafikkort bör du överklocka CPUn för att minimera risken för att den står som flaskhals till det nya kortet.

Här kommer mina förslag:

Sapphire Radeon HD 6870 ny 1337 kr (kan ni tänka er, haha!)

Sapphire Radeon HD 6870 1 GB -Demo 1115 kr

Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB -Demo 1600 kr

För det första så har du satt en gräns på 1700 kr och är du beredd att betala det så borde det vara GeForce-kortet du ska köpa.

Däremot tänker jag mig att du kommer bäst undan prismässigt med AMD-kortet och det är ganska många hundralappar vi snackar om.

Hade jag varit dig så hade jag köpt ett fyndkort då du ändå, likt mig, blir tvungen att göra en uppgradering inom snar framtid och jag anser att du kommer mest billigt undan genom att köpa 6870 -demo. Det är mina råd från Norge! :thumb

Du kan komma att behöva överklocka CPU för att du ska kunna nyttja kortet max och gör du detta kommer du att kunna köra BF3 i inställningen satt till "high" med bra FPS. För jag antar att det är FPSen du är missnöjd över? Detta gäller alla tre korten.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad HazMupp

  • =[OG]=Medlem
  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • brumbrumlastbil
SV: Grafikkort budget
« Svar #37 skrivet: 2012-08-15, 00:08:26 »
Överklockar ingenting just nu. Provade att göra det i CCC men då började datorn flippa ur så jag la ner det. Ska läsa på lite mer om det så jag kan göra det i bios igen. Flera år sedan jag gjorde det med min gamla dator.

Jo, FPSen jag är missnöjd över. Vill ju att det ska flyta på bra i spelet.
Detta har faktiskt hänt i den riktiga världen. \0/

Soldiers : Captain! We are dying here! What are we gonna dooooo?!?!
HazMupp : Well I dont know about you guys, but Im gonna get the hell outta here and have me some pussy!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Grafikkort budget
« Svar #38 skrivet: 2012-08-15, 17:07:13 »
Överklockar ingenting just nu. Provade att göra det i CCC men då började datorn flippa ur så jag la ner det. Ska läsa på lite mer om det så jag kan göra det i bios igen. Flera år sedan jag gjorde det med min gamla dator.

Jo, FPSen jag är missnöjd över. Vill ju att det ska flyta på bra i spelet.

Vill du överklocka hjälper jag gärna till. Hojta till på TS eller skriv på forumet.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad HazMupp

  • =[OG]=Medlem
  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • brumbrumlastbil
SV: Grafikkort budget
« Svar #39 skrivet: 2012-08-15, 20:22:10 »
Vi kan ta det i helgen, tackar tackar.  :thumb
Detta har faktiskt hänt i den riktiga världen. \0/

Soldiers : Captain! We are dying here! What are we gonna dooooo?!?!
HazMupp : Well I dont know about you guys, but Im gonna get the hell outta here and have me some pussy!

 

Senaste inlägg