Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring  (läst 13927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« skrivet: 2005-09-17, 22:58:33 »
Hittade ingen perfekt plats på forumet för denna tråd, så den fick hamna i hobbyrummet.
Jag är nu mitt i en helknasig situation där jag köpt ett hus som efter 3 månader drabbades av vattenskada p.g.a. läckande fuktspärr när vi åkt på semester. Badrummet och köket under är bägge förstörda. Ingen vill betala. Tänkte därför att jag kanske kan bespara andra människor en hel del pengar genom att dela med mig av mina erfarenheter. Mycket viktigt är även hur ert avtal ser ut, men det är en annan diskussion som jag gärna tar på annan plats eftersom jag är utbildad inom entreprenadjuridik.

Entreprenader
Även om entreprenörer lämnar garantier så finns ett par saker att tänka på. De som gör upp branchregler för tätskikten i badrum heter Byggkeramikrådet. På deras sajt kan man ladda ner ett s.k. kvalitetsdokument.
KRÄV er entreprenör att skriva på den. Där står vilken typ av tätning som använts. Det innebär att man inte behöver bryta upp golvet om något fel skulle misstänkas. Detta är mycket, mycket viktigt. Återkommer till detta senare. Ett extra tips är att kolla upp entreprenören, för om han går i konkurs så står du utan garanti.
Kolla om han har entreprenad-försäkring. Den kan gälla i 10 år, även om han gått i konkurs.
Kräv att få se ekonomiska siffror från entreprenören (resultatrapport) för att säkerställa att det inte råder risk för konkurs, för då tar du över ansvaret.

Jordabalksbesiktning vid köp av hus
Bästa besiktningsmännen hittar ni via Svenska Handelskamrarna. TRO MIG! Maila dem och be om tips. De är hjälpsamma.