Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring  (läst 13927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« skrivet: 2005-09-17, 22:58:33 »
Hittade ingen perfekt plats på forumet för denna tråd, så den fick hamna i hobbyrummet.
Jag är nu mitt i en helknasig situation där jag köpt ett hus som efter 3 månader drabbades av vattenskada p.g.a. läckande fuktspärr när vi åkt på semester. Badrummet och köket under är bägge förstörda. Ingen vill betala. Tänkte därför att jag kanske kan bespara andra människor en hel del pengar genom att dela med mig av mina erfarenheter. Mycket viktigt är även hur ert avtal ser ut, men det är en annan diskussion som jag gärna tar på annan plats eftersom jag är utbildad inom entreprenadjuridik.

Entreprenader
Även om entreprenörer lämnar garantier så finns ett par saker att tänka på. De som gör upp branchregler för tätskikten i badrum heter Byggkeramikrådet. På deras sajt kan man ladda ner ett s.k. kvalitetsdokument.
KRÄV er entreprenör att skriva på den. Där står vilken typ av tätning som använts. Det innebär att man inte behöver bryta upp golvet om något fel skulle misstänkas. Detta är mycket, mycket viktigt. Återkommer till detta senare. Ett extra tips är att kolla upp entreprenören, för om han går i konkurs så står du utan garanti.
Kolla om han har entreprenad-försäkring. Den kan gälla i 10 år, även om han gått i konkurs.
Kräv att få se ekonomiska siffror från entreprenören (resultatrapport) för att säkerställa att det inte råder risk för konkurs, för då tar du över ansvaret.

Jordabalksbesiktning vid köp av hus
Bästa besiktningsmännen hittar ni via Svenska Handelskamrarna. TRO MIG! Maila dem och be om tips. De är hjälpsamma.
Se till att besiktningsmannen som utför jordabalksbesiktningen kollar kvalitetsdokumenten som jag nämnt ovan. Dessa finns normalt inte, eftersom folk inte frågar entreprenörerna om det. Se då till att det står med i besiktningsprotokollet, så får säljaren av huset ta ansvaret. Annars har ni en tvist mellan besiktningsman och säljare, och det gynnar er inte.
Granska ert avtal med besiktningsmannen och kräv att få se hans försäkring.

Försäkring
När ni jämför försäkringsbolag så är inte bara priset avgörande. Det var här jag gick rejält bet. Det skiljer i de olika vilkor försäkringsbolag har. IF som är de allra värsta har t.ex. formuleringen för vad som ingår i försäkringen:
"badrum, duschrum eller tvättstuga som har golvbrunn och som är byggt enligt den byggnorm och de branchregler som gällde vid byggnads- eller installationstillfället"
Andra bolag såsom Trygghansa och Susab skriver instället att tätskiktet skall vara utfört enligt den byggnorm och de branchregler som gällde. If kan alltså avsäga sig skyldigheten att betala för en vattenskada bara för att en eldosa i andra ändan av badrummet är felkopplad. Då är man rökt. De har klargjort detta för mig per telefon när jag påpekat det olyckliga i deras skrift.
Hur försäkringsbolag förväntar sig att man ska hitta såna saker i försäkringsvillkorens snåriga djungel är över mitt förstånd. Det borde lagstyras eller nåt sånt.
Viktigt är även här att ni har kvalitetsdokumenten från entreprenören så ni kan påvisa att fuktspärren är korrekt utförd.

Min rekommendation är helt enkelt i försäkringsfallet att ni kräver att försäkringsbolagen besiktigar badrum i förväg så ni vet om ni kan försäkra det eller ej. För varför ska ni betala en premie för något som ni inte är försäkrade för? Även till detta krävs att ni har kvalitetsdokumenten, för försäkringsbolagen kan annars inte garantera att det går att försäkra mot fuktskador.
Denna förskottsbesiktning gör väldigt få bolag. Ring runt. Annars lever du ju i en falsk trygghet.
Försäkringsbolags kunkurser behöver man aldrig oroa sig för, för de är försäkrade i varann så då tar någon annan över.


När olyckan ändå är framme
Godta ALRIG ett ersättnings-nej från ett försäkringsbolag. Överklaga, och gå sedan till försäkringsdomstolen. ALLTID!
Via Handelskamrarna ovan kan ni få MYCKET BRA HJÄLP genom s.k. Certifierade Oberoende Besiktningsmän. Dessa rättar sig både andra besiktningsman och försäkringsbolag efter. Det är dessa som kallas in som experter vid domstolar. De är värda varje krona, även om de är dyra.


Om jag nu hjälpt minst en enda person med detta så har jag uppnått min önskan.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #1 skrivet: 2005-09-18, 11:36:02 »
Så du har alltså haft entrepenörer hemma som gjort en dåligt jobb och vill inte ta på sig ansvaret nu ?(badrummet). Och försäkringsbolaget vill inte betala ?
Surt.

guest3

  • Gäst
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #2 skrivet: 2005-09-18, 12:32:14 »
Citat från: hinken
Så du har alltså haft entrepenörer hemma som gjort en dåligt jobb och vill inte ta på sig ansvaret nu ?(badrummet). Och försäkringsbolaget vill inte betala ?
Surt.

Nej. Jag har köpt ett hus där entreprenörer renoverade badrummet för två år sedan och nu gått i konkurs.
Men det hör inte till saken. Vill förebygga problem för er andra snarare än beklaga mig över mina egna. Mitt ärende kommer dra ut vääääldigt långt på tiden innan någon tar sitt ansvar. Kan meddela resultatet då.

guest3

  • Gäst
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #3 skrivet: 2005-09-18, 18:06:05 »
Gjorde en rättelse angående ROT-försäkring hos entreprenören.

guest1327

  • Gäst
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #4 skrivet: 2005-09-19, 13:05:05 »
Citat från: Cartman
Citat från: hinken
Så du har alltså haft entrepenörer hemma som gjort en dåligt jobb och vill inte ta på sig ansvaret nu ?(badrummet). Och försäkringsbolaget vill inte betala ?
Surt.

Nej. Jag har köpt ett hus där entreprenörer renoverade badrummet för två år sedan och nu gått i konkurs.
Men det hör inte till saken. Vill förebygga problem för er andra snarare än beklaga mig över mina egna. Mitt ärende kommer dra ut vääääldigt långt på tiden innan någon tar sitt ansvar. Kan meddela resultatet då.


Hmm är det inte SÄLJAREN av huset som är ansvarig i 10 år ????
Så rimligtvis är det säljaren som får böka med försäkringsbolag och konkursbo...


//Ragge

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #5 skrivet: 2005-09-19, 16:36:06 »
säljaren har ansvar för dolda fel i 10 år från köpet. Om det inte finns en friskrivningsklausul i köpebrevet.

guest3

  • Gäst
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #6 skrivet: 2005-09-27, 19:56:29 »
Nja. Problemet är bevisbördan som ligger på köparen att påvisa dolt fel. Inga lätta grejor. Jag fortsätter min historia när mer info framkommit.

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #7 skrivet: 2005-09-28, 07:44:52 »
VIVA la Lägenhet !!
AVAST CLEARED !

guest3

  • Gäst
Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #8 skrivet: 2005-11-16, 21:13:57 »
Mitt ärende är fortfarande aktuellt.
Jag har ändrat lite i första posten. Ändringar är med mörkrött.

Snart kommer jag få mer hjälp. Första steget framåt sedan skadan i augusti. Detta är helt otroligt.

VI BOR FORTFARANDE I MÖGLET OCH ELÄNDET. Urk.

guest3

  • Gäst
SV: Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #9 skrivet: 2006-07-30, 10:14:24 »
Mitt ärende är klart.
Jag får bära alla kostnader själv. Varför?

1. Badrummet är ej fackmässigt utfört. Detta skulle min besiktningsman upptäckt. Hade min vattenskada kommit från detta så hade besikningsmannen fått ta den kostnaden. Jag kan dock inte påvisa att detta har hänt. Därför får jag ta alla kostnader själv.

2. Yttertaket är otätt (ventilationsentreprenad). Detta var ej besiktningsbart vid köpetillfället då det låg snö på taket. Eftersom det inte togs upp i kontraktet så är troligtvis köparen och besikningsmannen fria från ansvar. Därför får jag ta alla kostnader själv.

3. Köket som är vattenskadat och mögligt. Eftersom ingen lyckats påvisa varifrån vattenskadan kommit kan jag heller inte ålägga någon annan ansvaret. Därför får jag ta alla kostnader.

Lärdom: Allt som inte är besiktningsbart vid köpetillfället skall skrivas in i kontraktet. Anlita besikningsman eller kolla upp lönsamheten hos en entreprenör när han ska renovera åt er. Ställ hårda krav på, och övervaka er jordabalksbesiktningsman. Slutligen - kolla försäkringarna hos alla inblandade företag vid renovering och husköp.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Badrum: Entreprenad, besiktning och försäkring
« Svar #10 skrivet: 2006-07-30, 19:59:13 »
Skall fixa nytt badrum åt min hyresgäst om 2 veckor. Jag lider STORT med dig, mannen, men tackar så mycket för alla goda tips. Det stackars golvbolaget kommer att behöva skriva mer papper än vanligt :thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

 

Senaste inlägg