Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Nätverksgrubblerier  (läst 3468 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Nätverksgrubblerier
« skrivet: 2008-04-22, 17:51:18 »
Jag har lite funderingar på att införskaffa en router.
Den behöver inte vara trådlös eftersom datorerna vi har står med en meters lucka.

Jag har tittat lite på en D-link som heter DIR-120 och har den finessen att den har en skrivarport. Det skulle vara skönt att kunna använda skrivaren med båda datorerna.

Vad är det egentligen jag ska tänka på med routers?
Är det något märke jag ska undvika helt?
Är det problemfritt att installera en skrivare i en router om man som jag inte kan ett dyft om nätverk?
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Nätverksgrubblerier
« Svar #1 skrivet: 2008-04-23, 00:02:33 »
Från en som är inne på sin femte (!) router. Köp kvalité, inte skräp. Själv kör jag, efter råd jag fått på detta forum :D, en Cisco/Linksys router baserad på Linux. Routern heter WRT-54GL och mjukvaran heter OpenWRT, google and you shall find.

Pris: 599:- hos Kjell & co

guest1645

  • Gäst
SV: Nätverksgrubblerier
« Svar #2 skrivet: 2008-05-19, 11:52:56 »
Annars tar du en gammal burk som står och skräpar, lägger in Smoothwall ( http://www.smoothwall.org/get/ ) och ett extra nätkort (om den inte redan har två), införskaffar en switch och du har ett suveränt system. Men, kräver lite mer justering än WRT. Är dock alltid trevligt med fler alternativ, eller hur. :)

Internet - Smoothwall (Red card) - (Green card) - Switch - Användare.
Smoothwall var det tips vi fick av ITsäk-professorn.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Nätverksgrubblerier
« Svar #3 skrivet: 2008-05-22, 16:35:41 »
Rotrar med inbyggda skrivarservrar har jag ingen bra erfarenhet av - iaf dem med USB-portar.

Sen tycker jag 595:- för en bra router är för billigt.

I.of.s. har priserna gått ner, men själv har jag en D-Link DGL-4300 Wireless Gaming Router. Den går som tåget och självklart har den 4 portar för trådat nät där man kopplar in sin spelburk på! Dock är den lite till åren så det borde finnas nyare rotrar. Prismässigt hamnar denna runt 800-900:-


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Nätverksgrubblerier
« Svar #4 skrivet: 2008-05-22, 17:55:20 »
Rotrar med inbyggda skrivarservrar har jag ingen bra erfarenhet av - iaf dem med USB-portar.

Sen tycker jag 595:- för en bra router är för billigt.

I.of.s. har priserna gått ner, men själv har jag en D-Link DGL-4300 Wireless Gaming Router. Den går som tåget och självklart har den 4 portar för trådat nät där man kopplar in sin spelburk på! Dock är den lite till åren så det borde finnas nyare rotrar. Prismässigt hamnar denna runt 800-900:-

Jo jag har också läst runt lite och uptäckt att de routrar som har skrivarport har fått ett allt annat än varmt mottagande
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

 

Senaste inlägg