Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Dags för nätverksuppdatering  (läst 3225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest193

  • Gäst
Dags för nätverksuppdatering
« skrivet: 2009-07-07, 19:54:23 »
Så, nu är det dags att uppdatera nätverket, följande har beställts:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=707477&su=7BF6D721-7912-4836-893A-32A4B72504AE

Tanken är att det skall gå att strömma HD-material trådlöst till HTPC'n och att Acer'n skall köra Squeezecenter för musiken.
Sedan är det av någon underlig anledning alltid behov av hårddiskutrymme.
Får se ur länge 5,5 TB + 2+1+1 TB externt räcker. Kanske är läge att slänga ut de där små 750 GB:arna ur servern.

guest193

  • Gäst
SV: Dags för nätverksuppdatering
« Svar #1 skrivet: 2009-07-17, 23:31:29 »
Nu har grejerna varit på plats i en vecka och det verkar fungera riktigt bra.
Squeezecenter körs på servern och även om det är en aning segare att bläddra så spelar det som det skall.
Strömning av video trådlöst har också fungerat bra.
Bytte samtidigt till en D-Link DR-855 och ett USB-kort med draft-N till HTPC'n och hittills har det fungerat, med bra fart dessutom.
Dock verkar inte VLC gilla trådlöst något vidare, Windows Media Player har däremot fungerat smärtfritt. Misstänker att det har med buffring att göra.

guest193

  • Gäst
SV: Dags för nätverksuppdatering
« Svar #2 skrivet: 2009-07-21, 09:00:24 »
Hittade buffertinställningarna i VLC. Så nu blir det VLC tills vidare, skall testas mer dock.

guest1645

  • Gäst
SV: Dags för nätverksuppdatering
« Svar #3 skrivet: 2010-02-20, 21:13:22 »
Dags för uppdatering hos mig också. Är på gång att skaffa ny router och har två frågor till er eminenta forumbesökare.

Har just nu Tele2's bredbandstelefoni som kommer med deras irriterande lilla låda. Tidigare har det mest varit ett bekymmer som jag fått leva med, men funderar nu på att skaffa router där tjänsten finns inbyggd.
Min första fråga: Finns det någon leverantör av bredbandstelefoni som inte kräver att man använder deras egeninställda låda? Hade varit bra om det räckte med att ställa in grejerna direkt i routern.

Min andra fråga: Har någon tips på en riktigt bra router? Såhär långt har vi 7 enheter hemma som pockar på uppmärksamheten i det trådlösa nätet. Jag vill gärna ha USB uttag för skrivare och/eller extern hårddisk. Självklart bra fart i det trådade nätet, även om switchen hemma tar hand om det mesta där, flaskhalsen är hastigheten från ISP.

Såhär långt ligger dessa som funderingar:
D-Link DIR-855 - Varit med ett tag, men generellt bara positiva kommentarer. Och en router i klassen 1900 kr som 1½ år efter släpp får varmt omnämnande i tester bör ju vara ok. Du använde denna Porta, hur fungerar den? Hur ofta behöver den startas om? Har en gammal D-Link som går på knäna för tillfället, den är inte riktigt ok med alla enheter som vill ha plats.

D-Link DVG-5802S Har väl fått sådär kritik. Ett större test i Norge ger den stort plus, men varit ngn användare som gnällt. Men denna är bara aktuell om jag hittar ngn som levererar telefoni utan VOOB 332 (eller vad eländet heter).

 

Senaste inlägg