Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Bygga NAS  (läst 4351 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest371

  • Gäst
Bygga NAS
« skrivet: 2006-07-25, 00:05:40 »
Jag bestämde mig för att meka ihop en NAS (Network Attached Storage) av en gammal dell jag fick av en polare för ett par år sen.

Jag hade 4 ATA diskar av okänd storlek, japp så gamla är dom. och en 40 GB och en 30GBs disk så jag tänkte att det ska nog gå bra...

Meeen efter ett par timmars mekande kom jag fram till a 40 gigaren är typ död, verkar som kontrollerkortet gett sig. och dom andra diskarna var 4,6,6 och 9 gig stora... så jag ska försöka jaga rätt på lite mer prytlar för att göra ett nytt försök.

Operativ: OpenBSD 3.9 med samba 3.12b
Dator: Dell Dimension XPS 266
CPU: Pentium 2, 266MHz
Minne: 192 pc100 (tror jag)
HDs: 4GB Maxtor, 6 GB Quantum Fireball, 9 GB Quantum Fireball och en 30 GB hitachi Deskstar.

Jag kommer uppdatera denna post med fortsatta äventyr och bilder om intresse finns.

Länk till min tiggeri post

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Bygga NAS
« Svar #1 skrivet: 2006-07-25, 09:02:35 »
Jag kommer uppdatera denna post med fortsatta äventyr och bilder om intresse finns.

Det är alltid av intresse att se datamekning i text och bild :thumb
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest1327

  • Gäst
SV: Bygga NAS
« Svar #2 skrivet: 2006-07-25, 23:45:58 »
Ëhh ... enda sättet att få ihop desa diskar är att köra med spanned volume i windows XP. du måste göra diskarna till dynamiska diskar i disk hanteraren. men ETT stort varningsord är att om du tappar 1 enda diske i smmanhanget så förlorar du all data...........  Dynamiska diskar kan du annars addera mer disek efter den sista disken i kedjan, och du kan adera hur mycket som helst

guest371

  • Gäst
SV: Bygga NAS
« Svar #3 skrivet: 2006-07-26, 00:40:45 »
Nej Ragge jag kommer inte köra xp som operativ...
Jag kommer köra linux/BSD där är det enkelt att låssas att det rör sig om en stor disk.
XPs spanned volume är något av det läskigaste man kan använda.


guest3

  • Gäst
SV: Bygga NAS
« Svar #4 skrivet: 2006-07-30, 10:07:40 »
Flyttar tråd

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Bygga NAS
« Svar #5 skrivet: 2006-07-30, 10:49:55 »
Utökadevolymer har man ju kört i Novell sen ... Hedenhös och det funkar ju ok. Sen beror ju mycket på OS:et diskhantering och det skiljer sig ju rejält mellan operativen. Men personligen föredrar jag ju hardvaru-RAID, men som du skrev är det ju ett lågbudjet projekt. Dock ett eget RAID-kort för diskarna kanske inte vore så dumt iaf ...


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad mcse

  • V.I.P.
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 332
    • http://piranhaclan.mine.nu
SV: Bygga NAS
« Svar #6 skrivet: 2007-03-24, 23:07:22 »
Kan rekommendera denna mjukvaran...

http://www.freenas.org

[><((((*>~]mcse
http://piranhaclan.mine.nu
Keep your feet out of the water...

 

Senaste inlägg