Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Tankar kring mittfält, och kontringar.  (läst 2201 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Tankar kring mittfält, och kontringar.
« skrivet: 2004-10-27, 19:24:02 »
Hade en lite maildiskussion med Rythm angående mittfältets betydelse, och det kanske kan vara av intresse för andra också. Jag tar gärna emot kommentarer från andra, så att jag kanske kan revidera min egen inställning vid behov.

Min uppfattning om matchmotorns funktion efter ett antal timmars konfl-äsande är såhär: Man jämför mittfältsstyrkor mellan lagen. Vilken styrka man har kan enklast kollas efteråt genom att använda sig av HatStats på http://hattrick.tias.se/rating.php. Där får man en siffra på värdet på de olika lagdelsbetygen. Mittfältsbetygen jämförs sedan med varandra för att fördela de tillgängliga 10 målchanserna. Om ett lag har 60% bollinnehav så får de 6 chanser och motståndaren får 4. Dessutom kan det bli upp till 4 extra chanser på Special Events (SE). Maximala antalet mål i en match (utan straffar efter förlängning) är alltså alltid 14. Målchanserna slumpas fram mellan hö-mitten-vä, ungefär 30%-40%-30%. Sedan jämförs exempelvis hö anfallsbetyg mot motståndarens vä försvarsbetyg och den som vinner får en målchans alt lyckat försvar. Sedan tror jag att målvakten får en chans att rädda också. Vissa chanser är i närheten att lyckas och beskrivs därför i matchrapporten. Andra är långt från att lyckas och är därför "tysta", dvs de beskrivs ej. En del är så långt ifrån att lyckas att de tom kommenteras som en riktig totalmiss! Denna förklaringsmodell lyckas dock inte helt förklara varför lag med 1% innehav kan vinna matchen med 10-0 vid extrema laguppställningar (ex 10 forwards+ målvakt i båda lagen), men den låter rätt sannolik för normala matcher. Exakt hur kontringar fungerar vet jag faktiskt inte.

Varför berättar jag allt det här då? Jo, med ett uselt mittfält får man kanske 2 poäng på HatStats mittfältsbetyg, medans motståndaren har mkt lågt dåligt och kanske 9 poäng. Denna skillnad är ju inte jättestor, men i låga serier spelar poängskillnaden en jätteroll eftersom ditt innehav endast blir 2/(2+9)=18% och dina målchanser blir endast 2 (+ev SE) under hela matchen. Tro fasen att du förlorar! Om skillnade hade varit lika stor, 7 poäng, mellan två högdivisionslag och mittfältspoängen hade varit 21 och 28 så hade skillnaden blivit mycket mindre: 21/(21+28)=43% innehav. Det är av denna anledning som jag trycker så otroligt mycket på vikten av ett bra mittfält framförallt i lägre divisioner. Skillnaderna blir annars jättestora jättefort. Mindre än 2 innermittar tycker jag låter mkt vanskligt!
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Tankar kring mittfält, och kontringar.
« Svar #1 skrivet: 2004-10-30, 18:00:34 »
Tillägg:

Jag har själv mkt liten erfarenhet av spelupplägget, men jag vet att det finns en del bröder därute som kör exv 541 CA, 532 CA eller 433 CA. Jag har själv aldrig spelat detta, men skulle gärna se någon skriva en rad om denna typ av strategi. Vad jag förstår så får man endast CA effekt om man förlorar mittfältet, men även vid denna uppställning borde ju ett bra mittfält vara att föredra. CA är säkert effektivt, men vinstchansen måste ju vara enormt mycket större om man har 48% av spelet än om man har 15%. Dessutom: Om man skulle råka vinna slaget om mittfältet så göt väl det ingenting alls? Man har ju ändå större chans att vinna då? Finns det någon anledning att spela CA mot ett lag som är sämre än ens eget???

Tacksam för svar, då jag fortfarande försöker förstå mig på hur det här spelet funkar.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest3

  • Gäst
Tankar kring mittfält, och kontringar.
« Svar #2 skrivet: 2004-11-03, 13:40:55 »
:sorry att jag svarar så sent men...

KONTRINGAR
[list=1]
  • Använd bara Kontringar när du VET att du kommer torska mittfältet.
  • Använd bara Kontringar när du tror att din motståndare INTE kommer ha Anfall på kanterna eller Anfall i mitten. För om de har någon av dessa inställningar så blir du mer sårbar med Kontringar. De är bästa sätten att bekämpa ett kontringslag.
  • Använd bara Kontringar om du anser att du har ett starkt försvar. Ditt försvar skall jämföras med motståndarens anfall. Har de bättre anfall än du har försvar, bör du INTE välja Kontringar.
  • Oavsett om du kör Kontringar eller ej. Försök maximera mittfältet. Det ger alltid fler målchanser.
  • Kontringschanserna minskar för varje mål du gör. Därför rekommenderas bara Kontringar i högre divisioner eftersom det är färre mål där.
  • [/list:o]

    Det var en kort beskrivning som låter ganska negativ. Men det är menat som en guide till när man bör och inte bör välja Kontringar.
    Jag har haft Kontringar som standarduppställning sen jag började träna backar, men såg nyss vad som hände när mitt motstånd körde Anfall i mitten. :scared
    Vet inte hur jag ska göra i nästa match.

 

Senaste inlägg