Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: NTSC eller PAL?  (läst 6792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
NTSC eller PAL?
« skrivet: 2005-04-04, 20:27:27 »
Varför ska man välja det ena framför det andra?

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
NTSC eller PAL?
« Svar #1 skrivet: 2005-04-04, 20:52:24 »
Pal är det TV-system vi har i hela europa (utom frankrike som har Secam) Ntsc är jänkarnas (och jappsarnas) system.

Det bygger helt enkelt på hur TV-bilden ritas upp på rutan. Pal är typ 720X576 pixlar som ritas upp i 50 fields (ggr sekund) , men ntsc är 7?? X 525 som ritas upp i 60 fields (ggr/sek)

Detta innebär att mottagaren/sändaren skickar helt olika signaler beroende på om det är pal eller ntsc. En Pal-TV kan inte ta emot Ntsc-signaler, och vice versa.

Om du köper en VHS-film i USA, kommer den inte att gå att spela upp på din pal-video + pal-tv. Om du har ntsc-tv-ut på ditt grafikkort, kommer du inte att få någon bild på din TV.

Olika format helt enkelt. Och du skall då såklart välja det du redan har, vilket borde vara PAL.

Intressant att notera i sammanhanget är att du kanske sett att amerikansk tv som visas i europa, tex hockey, basket, fotboll etc, ofta ser lite sunkig ut. Det beror på att signalen har konverterats från NTSC till PAL.

guest253

  • Gäst
NTSC eller PAL?
« Svar #2 skrivet: 2005-04-04, 22:42:26 »
Det är väl också därför det finns olika "regioner" man måste välja på när man köper en DVD-spelare till TVn. Nuförtiden finns det  "regionsfria" DVD-spelare, och såvitt jag har förstått så är det helt enkelt en formatkonverterare inbyggd.

Eller har jag helt fel?

guest82

  • Gäst
NTSC eller PAL?
« Svar #3 skrivet: 2005-04-04, 23:37:18 »
Citat från: CyberLizard
Det är väl också därför det finns olika "regioner" man måste välja på när man köper en DVD-spelare till TVn. Nuförtiden finns det  "regionsfria" DVD-spelare, och såvitt jag har förstått så är det helt enkelt en formatkonverterare inbyggd.

Eller har jag helt fel?

jag tror det är fel. regioner har väl med lanseringar att göra? att om en film släpps i region 1 ska den inte kunna visas i region 2 förän dom vill det så att säga :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
NTSC eller PAL?
« Svar #4 skrivet: 2005-04-04, 23:55:09 »
hmmmmm....!
Regionskodningen är till för (var till för) att filmbolagen skulle ha lite koll på hur filmer visades runt om i värden dvs filmer som gick upp på bio i USA släpptes oftas på DVD i USA INNAN bioreleasen i t.ex Europa!

När "regionsfria" spelare släpptes i Europa, så började Svenska SF och andra gnälla eftersom vi importerade extrem mycket film från USA, och folk skippade bio osv osv!!

Att välja en regionsfri spelare ser JAG som en självklarhet, OM man är filmintresserad, och köper filmer från t.ex USA eller importerad film från någon av de andra regionerna än 2 (som är vår)!

Finns inget värre än att få en film i handen och sedan inte kunna titta på denna p.g.a en så  enkel sak...

MEN - nästan ALLA spelare är regionsfria idag (iallafall om man ber att få denna byggd/moddad så)

Death


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
NTSC eller PAL?
« Svar #5 skrivet: 2005-04-05, 07:58:01 »
Så om man har en regionsfri DVD spelar det ingen roll vilka filmer men "skaffar" :)

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
NTSC eller PAL?
« Svar #6 skrivet: 2005-04-05, 08:32:03 »
Citat från: DaddyLongLeg
Det bygger helt enkelt på hur TV-bilden ritas upp på rutan. Pal är typ 720X576 pixlar som ritas upp i 50 fields (ggr sekund) , men ntsc är 7?? X 525 som ritas upp i 60 fields (ggr/sek)


Tror detta har sin upprinnelse i att deras växelström svänger med 60 gånger per sekund (60 Hz) mot vårat 50 Hz nät i Europa. Kom ihåg att i tevens början fanns ingen kvartskristalteknik för att få jämna klockpulser som idag, så jag gissar att man helt enkelt använde sig av det som tillhanda.

Sen klarar väl alla nya teveapparater alla format idag (NTCS, PAL och SECAM)? Jag har t.o.m. en gammal 14" Philips som jag hade till min Atari STE som klarar alla formaten och den är ...  :hm >10 år iaf! ;)

Sen kan man ju inte slutas att förundras över våra vänner fransoserna, klart att dem måste ha en egen atombomb OCH eget tevesystem!  :help  :cartman


Darra Europa!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
NTSC eller PAL?
« Svar #7 skrivet: 2005-04-05, 08:32:15 »
Citat från: Enos Pork
Så om man har en regionsfri DVD spelar det ingen roll vilka filmer man "skaffar" :)


Nä, för alla tv-apparater, projjar, flat-tv, datorer klarar av bla. ntsc och PAL. Och din DVD-spelare är regionsfri.

"Hä bar å åk."

"Skaffar" man dessutom filmerna undrar jag om man ens kan prata om pal och ntsc? Känns som om det problemet försvinner i den digitala processen.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
NTSC eller PAL?
« Svar #8 skrivet: 2005-04-05, 09:16:38 »
När man "skaffar" filmer, så försvinner regionskoden def.....
Då är det viktigare att "skaffa" en spelare som "grejar" brännda skivor!
DivX och allt vad det heter, för det finns flertalet spelare som INTE gör detta!

MEN - betänk.....gå på bio med frugan sticker iväg på en 160:- loppor + candy m.m ev middag (men den räknar vi inte med, för det är avancerad underhållning), och en DVD kostar ca 170 loppor att köpa?!?!?!?

Nepp - Buy your favorite movies!!!


Death :hella


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
NTSC eller PAL?
« Svar #9 skrivet: 2005-04-05, 09:44:40 »
Se även fjärde posten i denna tråd: http://www.oldgents.com/forum/viewtopic.php?t=2195

guest82

  • Gäst
NTSC eller PAL?
« Svar #10 skrivet: 2005-04-05, 10:49:30 »
Citat från: deathdealer
MEN - betänk.....gå på bio med frugan sticker iväg på en 160:- loppor + candy m.m ev middag (men den räknar vi inte med, för det är avancerad underhållning), och en DVD kostar ca 170 loppor att köpa?!?!?!?

Nepp - Buy your favorite movies!!!

Nu tycker inte jag att sitta hemma och glutta går upp emot att sticka iväg och sitta på en bio med tjejen.
Även, vad tusan köper du för filmer för 170spänn på DVD? Eller snarare var köper du sådana billiga?

Utloggad sniperroy

  • Börjat gymnasiet
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • http://big.park.se/nuke2/
NTSC eller PAL?
« Svar #11 skrivet: 2005-04-05, 13:02:41 »
va måste man köpa filmer    :hm

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
NTSC eller PAL?
« Svar #12 skrivet: 2005-04-05, 13:45:53 »
Sarlac; www.discshop.se
vill du ha det tidigare - kostar det mer på t.ex
www.dvdstockholm.com
www.swedisc.com

Mvh Death

Ps. sniperroy, klart man inte behöver MEN jag gör det! *skrattar*


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest19

  • Gäst
NTSC eller PAL?
« Svar #13 skrivet: 2005-04-05, 13:51:29 »
Citat från: DaddyLongLeg
Intressant att notera i sammanhanget är att du kanske sett att amerikansk tv som visas i europa, tex hockey, basket, fotboll etc, ofta ser lite sunkig ut. Det beror på att signalen har konverterats från NTSC till PAL.


Detta har gett upphov till att man i Europa lite retsamt läser ut NTSC till Never The Same Colour.  :banana

 

Senaste inlägg