Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Bygga om kök  (läst 5497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Bygga om kök
« skrivet: 2007-06-11, 15:28:02 »
Vi håller för fullt på att bygga om köket där hemma. Det vi hunnit med hittills är att riva ut det mesta av gammal el, rivit en vägg in till ena delen av vardagsrummet, rivit golv m.m. m.m.

Vi har väl klart för oss i stora drag hur det ska komma att se ut, men funderar just nu hur vi ska göra med taket. Idéerna som farit runt har varit många och mer eller mindre tokiga, med allt från att ha det obehandlade trätaket synligt, måla upp det och sen lägga några snygga, längsgående reglar med jämna mellanrum över hela taket till att sätta upp takskivor osv.

Så, konkreta tips, förslag och exempel på vad man kan göra med taket mottages tacksamt. Vi kommer troligtvis inte att följa den allmänna trenden att sätta upp nedsänkta spottar i taket som det ser ut nu, men även det kan komma att ändras.

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Bygga om kök
« Svar #1 skrivet: 2007-06-11, 17:02:40 »
Är det bara för syn skull eller behöver ni reglarna för att stötta upp taket?

Annars gillar jag vitmålade paneltak med bjälkar ( finns i Foam) men det beror kanske lite på hur resten av köket ser ut oxo :thumb

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Bygga om kök
« Svar #2 skrivet: 2007-06-11, 19:35:34 »
Oj, vad modigt att börja riva köket utan att ha helt koll på hur det ska bli. När vi gjorde om köket så var allt (inklusive dörrhandtag) bestämt innan kofoten kom fram.

Vilken stil vill ni ha på köket då? Vitmålat paneltak med bjälkar är ju ursnyggt om man tex kör mot det lantliga hållet och sen kan slänga in en vedeldad spis och köra hela det stuket. Men sen är det ju snyggt med att lägga gipsskivor i taket om man tex ska köra på det där minimalistiska/moderna.

Hur ser de angränsande rummen ut? För om du tex har "lantstuk" där så kanske det ser konstigt ut med ett hyper-spejsat-modernt kök. Försök se helheten och inte bara köket. Det ska ju passa ihop med övriga boendet... :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bygga om kök
« Svar #3 skrivet: 2007-06-11, 20:58:01 »
Reglarna, om det nu blir den varianten, är då i det här fallet enbart tänkt för syns skull. Stilen ska nog gå lite grann mot gammeldags är det väl tänkt i alla fall, får väl se hur det blir med det.

Idag har vi fått upp en limträbalk för att staga upp resterna av en bärande vägg som vi rivit mellan nuvarande kök och den del av vardagsrummet som vi bygger ut köket i.

I morgon hoppas jag få hem brädspånt så att vi kan lägga igen golvet efter rörmokarn varit där och dragit om.

Sen väntar vi på att få ett nytt fönster...

...det är mycket nu! :)

guest1327

  • Gäst
SV: Bygga om kök
« Svar #4 skrivet: 2007-06-13, 09:09:14 »
Min åsikt är väl att taket ska se ut som i övriga huset, för balansen i huset.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Bygga om kök
« Svar #5 skrivet: 2007-06-13, 09:43:00 »
Då i princip hela nedervåningen kommer att göras om, så är det något vi kommer att sträva efter Ragge. Det senaste vi funderat på nu är Huntonit takskivor, alt. Brandéns panelskiva, men som sagt, alla tips och förslag är välkomna!

guest1327

  • Gäst
SV: Bygga om kök
« Svar #6 skrivet: 2007-06-13, 10:55:28 »
Fint, då fattar du vad jag menar.., Ja båda taken du visar är ju snygga, så där är det mest en fråga om smak.
Du nämnde även spottar i tak, eller rättare sagt frånvaron av dem, och visst är detta snyggt, men är jobbigt att installera om du ska göra detta själv. Visserligen beror det lite på typ av spot, men de flesta ska byggas in i en låda av brandsäkert matrial, och som motsvarar  de minsta tillåtna måtten spoten får ha runt om, det ger ett bökigt merjobb i taket, och det är inte alls säkert att de får plats. Som sagt det finns visserligen spottar som inte behöver mer än 16mm höjd ovanför sig, men de ger heller inte så bra ljus.

Taket jag själv valde i mitt kök är av enklaste takskivor i gips. men så har jag ju detta i hela huset innan, fast jag funderade på att spackla igen V skarvarna i gipsskivorna, men kom fram till att då blir det inte lika  med resten av undervåningen.
Dock bör du ha någon fettavisande färg i taket, så det GÅR att torka av.

 

Senaste inlägg