Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Fryslagg HD-TV  (läst 3367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
Fryslagg HD-TV
« skrivet: 2010-02-17, 15:28:36 »
har tv via bredband med Telia, de har haft vänligheten att lägga in SVT-HD på en kanal,dvs exakt samma sändning som SVT 1 fast i HD. Kruxet är bara att bilden fryser var 10:e sekund i ungerfär 1 sekund. Fruktansvärt irriterande.

Kollat på telias och svt:s support och googlat men inte hittat något som kan vara till hjälp. är det taskig bandbredd som ställer till det eller nåt annat ?
:hm 

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #1 skrivet: 2010-02-17, 16:42:42 »
Bandbredd.

Jag har många kunder som nappade på SVT HD + TV via bredband gratis från telia, och genomgående är bandbredden för ADSL-kunderna för klen för att kunna transportera den mängden data som HD har i sig.

Problemet är inte helt olikt det Boxer har, HD går att sända via antenn, men det tar lika mycket plats som 5-7 vanliga kanaler.

Min rekomendation för de som vill se HD är att införskaffa parabol-lösning. Exempelvis Canal Digitals familjepaket för 209:-/månad + 695:- startavgift + 399:- för Boxen + 169:-/kvartal i "kortavgift". Montering för upp till 1350:- ingår (täcker de flesta installationer). Ingår gör då 11 HD-kanaler utan extra kostnad. Mer info här: http://www.canaldigital.se/Utbud/Parabol/Familjepaketet/

Och ja, jag säljer Canal digital (men köp enbart via mig om du bor i Stockholm norrort ;) )

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #2 skrivet: 2010-02-17, 17:08:10 »
Jag har Anal Digital sen ett gäng år och är inget annat än nöjd.

Och ja, jag känner han som säljer (C)anal Digital, men tycker att det är bra skit ändå. :)

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #3 skrivet: 2010-02-17, 17:13:57 »
Det är nog som Rythm säger - bandbredd.

"vanliga" digitaltv-kanaler kräver en bandbredd på ca 5Mbit och HD-kanalerna ligger nog (beroende på komprimering) på åtminstone det dubbla...
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #4 skrivet: 2010-02-17, 19:00:39 »
Ja jag skulle gärna byta bort Boer mot Canal Digital... MEN.......

Hos Boxer har vi ett bra Canal+ paket (om man bortser från att SF-kanalen tagit över + Sport mer än halva dagen så man missar repriser på Premier League och Elitseriematcher) men hos Canal Digital finns bara Total (=dyrare) Film (meh, ingen sport) eller Sport (tittar förvisso inte jättemycket på filmkanalerna, men nån gång ibland är det ju nått bra) vilket jag tycker är en klar nackdel. Dessutom betvivlar jag att Canal Digital går med på oss som kunder med tanke på att vi båda är arbetslösa för tillfället.

Det som irriterar mig mest då, och det gäller alla leverantörer (Boxer, Viasat och Canal Digital) är deras fulmetoder med "extrakort" osv. Vi skiter i ett extrakort eftersom vi YTTERST sällan vill se på olika kodade kanaler samtidigt och när vi går och lägger oss tar vi med kortet upp till TV:n i sovrummet. Det har ju sånna som Canal Digital satt stopp för eftersom korten bara funkar med en dekoder. Jag kan för mitt liv inte fatta hur fan dessa bolag kan få utnyttja systemet som skapades med digital-TV-övergången. Förr tittade man på hur många TV-apparater man ville, nu måste man köpa extra dekodrar OCH betala sjuka extrapengar för ett jävla extrakort. Skandal!!!!!!!

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #5 skrivet: 2010-02-17, 20:11:45 »
Exempelvis Canal Digitals familjepaket för 209:-/månad
Känns inte alls bra det här…
Familjepaket?

Jaha, ska vi sitta hela familjen framför samma TV och titta på samma TV-kanal.
Familjepaket borde egentligen innebära att varje familjemedlem kan titta på sin egen favoritkanal.

Ett familjepaket innebär alltså ett parabolpaket med sammanlagt åtta antennkablar till sammanlagt fyra HD HDD-boxar samt fyra kort.
Vad blir summan för det???

Kan bara hålla med Merlin att dagens lösning med alla kort är för jävligt.
Har bara investerat i ett extra kort och står ut med att ”plocka” med mig ett kort när jag vill sitta i fred och titta på en annan TV.

Vad gäller SVT HD så har jag inga sådana störningar via Boxer.
Däremot tycker att bilden, via komponentkabel, är sämre än vanliga SVT.
Kanske beror på att jag ännu inte lyckats titta på SVT HD då de sänder just HD-material.

Skulle nog själv satsa på IP-TV om jag skulle byta bort Boxer.
För det borde väl gå bra att köra trådlöst till dessa tv-boxar, eller.
Vilket alltså är avsevärt mycket smidigare än parabol på taket med en klase kablar.
Dessutom slipper man störningar som kan uppstå vid taskigt väder.
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #6 skrivet: 2010-02-17, 22:28:05 »
så.. för att återgå till topic så är det inte mycket jag kan göra förutom att slänga upp en parabol ?

Utloggad <=KB=>Merlin

  • FPS Gamer
  • V.I.P.
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 592
    • Harvey Wallbanger
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #7 skrivet: 2010-02-18, 00:16:47 »
Vaddå återgå till topic? Försöker du kidnappa tillbaka din tråd? Va e're för jäkla sätt?? ;)  lol

.......................Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha.......................


Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #8 skrivet: 2010-02-18, 08:55:15 »
så.. för att återgå till topic så är det inte mycket jag kan göra förutom att slänga upp en parabol ?

Telia borde ju kunna berätta för dig om bandbredden räcker för att se HD-kanalen.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #9 skrivet: 2010-02-18, 12:33:00 »
så.. för att återgå till topic så är det inte mycket jag kan göra förutom att slänga upp en parabol ?

Eller dra in fiber med 100 Mbit/s...

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #10 skrivet: 2010-02-19, 19:29:26 »
så.. för att återgå till topic så är det inte mycket jag kan göra förutom att slänga upp en parabol ?

Eller dra in fiber med 100 Mbit/s...

Vad är det för fel på markburet med Boxer då, om det är SVT-HD som är intressant.
Den lösningen har bara en initialkostnad (mottagaren) och sedan är det gratis varje månad.
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #11 skrivet: 2010-02-19, 21:48:59 »
Ja, är det enbart SVT HD som är av intresse är en vanlig MPEG-4 box allt du behöver plus en UHF-antenn om det inte finns på huset sedan tidigare.

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #12 skrivet: 2010-02-23, 10:33:29 »
Och nu läggs kanalen ner, så SVT-HD är nog inte så intressant för tillfället...

http://svt.se/svttext/web/pages/670.html
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Fryslagg HD-TV
« Svar #13 skrivet: 2010-02-23, 11:10:28 »
Och nu läggs kanalen ner, så SVT-HD är nog inte så intressant för tillfället...

http://svt.se/svttext/web/pages/670.html


Ok, då lägger jag ner allt HD tittande på obestämd tid. Fint med kristallklar bild men har blivit avskräckt av tidigare erfarenheter från att byta och trixa med abonnemang för telefon och tv mm.
Om det funkar -dont pill on it.

 

Senaste inlägg