Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Surdeg  (läst 1893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
Surdeg
« skrivet: 2011-11-11, 11:56:34 »
Tänkte försöka mig på surdeg och kläcka en egen hemma. Hittade detta receptet som verkade av det enklare slaget. Någon som har invändningar eller kommentarer på det?

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/10/petit-pain-surt-frukostbrd-mums.html

Sett någon som nämnt att man ska ha i lite fil eller rivet äpple. Jag är helt n00b på detta område så hade varit kul om ngn som kan kommenterar. :)

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Surdeg
« Svar #1 skrivet: 2011-11-12, 12:00:27 »
enda jag tror mej veta är att man kan väl hålla igång en surdeg nästa hur länge som helst om man sköter om den... så man ska väl spara en liten del av degen till nästa laddning...

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Surdeg
« Svar #2 skrivet: 2011-11-12, 14:20:24 »
Min fru är lite av en expert på området, med flera års erfarenhet. Hon rekommenderar att man INTE börjar med en massa experimentella surdegar med frukt, äpple (eller lök) utan börjar enklelt, med vatten och mjöl.

Bra blogg: http://paindemartin.blogspot.com/2010/12/lilla-surdegsskolan-borjar-nu.html

Martin har också skrivit boken "surdegsbröd" som lär vara värd att köpa.

Lycka till!


guest1645

  • Gäst
SV: Surdeg
« Svar #3 skrivet: 2011-11-12, 16:46:15 »
Stort tack!

Det recept jag följde hävdade att det var ett start-recept från Martin med lite äpple i, så jag får sköta den några dagar och se vad som sker.

Har i alla fall lyckats med några schyssta potatis-bröd idag, så sakta ökar man sin level i brödbakning. :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Surdeg
« Svar #4 skrivet: 2011-11-12, 18:21:52 »
 :thumb

 

Senaste inlägg