Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Kommandotolken  (läst 3510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
Kommandotolken
« skrivet: 2006-10-15, 19:42:24 »
Okej, eftersom att jag inte fick någon respons i min förra tråd om dataexkeveringsskydd så får jag skapa en ny. Av någon anledning så vill inte min kommandotolk fungera ordentligt, få eller inga kommandon funkar. Hittills är "dir" det enda som fungerar. Jag har testat netstat, ipconfig och nbtstat och inget av dom tre fungerar. Jag får felmeddelandet att de inte är ett internt kommando, externt kommando program eller kommandofil.

Är det någon som har kunskap eller erfarenhet från sådana problem och vet hur man löser detta?
Jag är hundra på att det har fungerat förut då jag har konfigurerat routern med hjälp av ex ipconfig /all och då hade jag inga problem alls. Det funkar när jag testar att kolla på farsans dator så man kan ju räkna med att det är något kajko med min dator, frågan är bara vad?!

Tack på förhand!
/Chippe
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Kommandotolken
« Svar #1 skrivet: 2006-10-15, 22:53:09 »
1) Köp ny dator
2) Installera Linux

Problem gelöst!

ok, alternativet är en välbehövlig Format C:

Eller, det kan gå att fixa säkert, men jag vet inte hur.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Kommandotolken
« Svar #2 skrivet: 2006-10-15, 23:12:51 »
Ingen lösning på ditt problem, men väl lite goa tips på hur man fixar till sin command prompt:

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000334.html

Så till ditt problem, kolla din PATH, problemet kanske ligger där?

Att DIR funkar beror så vitt jag på att det är ett kommando inbyggt i kommandotolken, medans resterande kommandon du testat som ex. netstat samtliga är program. Om din PATH inte är korrekt, så hittar inte kommandotolken aktuella program automatiskt.

Så här ser ex. min path ut:

%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;d:\Program\GSPOME~1\Software;C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\

Lite extra pryttlar inlagda där pga vissa program jag har installerade.

...och så här ser min path ut ifrån kommandotolken:

PATH=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;d:\Program\GSPOME~1\Software;C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\
« Senast ändrad: 2006-10-15, 23:27:17 by DeadHead »

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Kommandotolken
« Svar #3 skrivet: 2006-10-16, 00:07:13 »
Vart var det nu man ändrade PATH?

EDIT: Hittade nu till miljövariabler via kontrollpanelen > system. Jag har ett par olika PATHs CLASSPATH: "D:\Program\Java\jre1.5.0_06\lib\ext\QTJava.zip" som pekar till min java editeringsmiljö, PATH: "D:\Program\Java\jdk1.5.0_06\bin" som också pekar till javagrejjs. Sen har jag även en PATHTEXT: ".COM;.EXE;.BAT;.CMD;.VBS;.VBE;.JS;.JSE;.WSF;.WSH".

I användarvariabler kan man hitta NewEnvironment1 "D:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\". Har i stort sett ingen aning om hur detta fungerar?
« Senast ändrad: 2006-10-16, 00:11:00 by tussilago »
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Kommandotolken
« Svar #4 skrivet: 2006-10-16, 07:15:41 »
Det är den som heter Path som gäller. Redigera den, och klistra in följande före allt annat:

%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;

Så vitt jag kan utläsa av ditt inlägg så har all "pathning" till Windows katalogen försvunnit, därav att du inte kan starta de program du nämnde tidigare i kommandotolken (om du nu inte ställer dig i rätt mapp förstås).

Utloggad tussilago

  • Youngblood
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 972
SV: Kommandotolken
« Svar #5 skrivet: 2006-10-16, 10:00:56 »
Tack DeadHead!!! Nu fungerar det, känns dock som det är dags att blåsa datorn snart ändå!!
I was born for the storm, and a calm does not suit me.

 

Senaste inlägg