Jag kommer ihåg när jag drev CS-Communityt
www.ducknet.se att det fanns dessa kontrasterande skinns så man alltid såg Fi tydligt mot terrängen. Vad jag kan se på filmen så har man utvecklat konceptet som nu även byter färg mellan rött=dold, gul=träffbart. Vilket alltså innebär att den satans fuskaren inte ens behöver ta reda på om målet är dolt och han därmed sitter och skjuter rakt in i en slät tegelvägg till sina medspelares undrande blickar.
Jag blev bara så attans förvånad att Punkbuster fortfarande efter 10 år på marknaden tydligen är lika betydelselöst som antifuskverktyg. Precis som på CS-tiden så verkar framgången för en spelserver snarare hänga på hårt arbetande serveradmins än på PB.
Jag frågar mig även varför PB tog bort screenshot-funktionen där admins kunde kolla hur spelarnas skärm såg ut med jämna mellanrum? Förutom vanlig manuell player-stalking inne på servern för att kolla beteende så var det den PB funktionen som gav mest bevis. Att PB skulle hitta och autokicka fuskare på egen hand är lika troligt som att jag skulle lyckas lösa en Rubiks kub med brailleskrift och förbundna ögon.