Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Strategitips för snöbollskriget!  (läst 1793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
Strategitips för snöbollskriget!
« skrivet: 2006-12-21, 05:34:21 »
Tänkte jag skulle posta lite tips inför vinterns skojiga PvP-form!
Jag kommer att uppdatera posten med fler tips i takt med att jag kommer på dem. ;)

Grundstenarna:

* Det går inte att bilda lag. Det är slumpen som avgör vilka man spelar med/mot.
* Det är slumpen som avgör om ens lag spelar för Dwayna (röd) eller Grenth (blå).
* Alla har samma HP/MP.
* Rustning och vapen har ingen verkan.
* Målet med matcherna är att plocka upp presenter och återbörda dem till sin Dwayna/Grenth. Först till 5 vinner.
* Knockdown får en presentbärare att tappa sin present.
* Om man dör under matchen respawnar man i sin hembas och kan sedan fortsätta jaga presenter.
* Ingen Death Penalty.
* Om laget vinner får man Candy Cane Shards.
* Om laget förlorar får man ingenting. Detta ändrades någon gång under första natten. Tidigare fick man spiked eggnog om man förlorade.

Skills - de 6 grundläggande:

* Snowball
Snowball är "grundattacken".

* Mega Snowball
Orsakar knockdown, men kräver att man har laddat upp adrenalin (med Snowball).

* Snow Down the Shirt
Touch hex som orsakar interrupt.

* Hidden Rock
Din nästa Snowball orsakar knockdown och daze.

* Ice Fort
Skyddar dig så länge du inte rör dig.

* Mmmm...Snowcone!
Helar 300 HP, men alla skills disablas i 10 sek.

En skill tillkommer beroende på om man slåss för Dwayna eller Grenth:

* Avalanche (Dwayna)
Orsakar crippled.

* Yellow Snow (Grenth)
Din nästa Snowball orsakar Disease.

Sedan tillkommer en yrkes-specifik skill. Mer info på GuildWiki:

http://gw.gamewikis.org/wiki/Snow_fighting_skill


1. Tips ett - var uppmärksam!

Det största misstaget som många n00b-lag gör, är att de fokuserar på att döda fiender och glömmer bort att vara uppmärksamma på nya presenter som spawnar. Det är antalet hemplockade presenter som räknas! Det är i stort sett meningslöst att försöka döda en presentbärande fiende som inte har långt kvar till sin hembas (det skulle då vara om han/hon är helt ensam och har väldigt låg health). Som en tumregel så är det bra att kasta snö på fienderna så länge det inte finns andra presenter. Om en ny present spawnar i närheten är det ofta bättre att släppa iväg fienden och ta den nya presenten innan någon annan hinner dit. Om många av mina lagkamrater hamrar på fiendens presentbärare brukar jag lämna striden och campa i närheten av någon present-spawn, helst där det inte finns några fiender. Skulle en present droppa där, så är det nästan en garanterad poäng.

2. Tips två - skydda presentbäraren!

När jag har hamnat i bra lag, så har vi försökt sprida ut oss i början, så att det finns en person nära varje plats där presenter brukar dyka upp. När sedan någon i laget fått tag i en present, så måste man hålla fienderna borta från honom/henne. Om presentbäraren skulle bli omkullslagen eller dödad, så gäller det att försöka plocka upp presenten illa kvickt, innan fienden gör det, och ta den till Dwayna/Grenth. När man skyddar sin egen presentbärare så är Snow Down the Shirt (interrupt) och Avalanche (crippled) bra.

Vissa försöker campa i motståndarnas bas och slå omkull presentbärarna när de kommer in (för att stjäla presenten), men det är sällan som det lyckas. De har lätt att bli dödade, och så länge man häckar där är man till föga nytta för resten av laget.

3. Tips tre - att bära presenter.

När du bär på en present kan du inte använda några attack skills, och du går istället för att springa. Fienden kommer att hinna ikapp dig snabbt. Om du är överväldigad av fiender och allt ser mörkt ut, så kan du använda Ice Fort för att dra ut på det så länge som möjligt. Kom dock ihåg att du måste stå still i ditt fort! När Ice Fort faller och du får låg health, så kan du slänga Mmmm...Snowcone! för att dra ut på det ännu längre. Förhoppningsvis är dina lagkamrater upptagna med att hämta hem presenter, eller så hinner de komma och hjälpa dig.

3b. Att inte bära presenter.

Du finner dig i situationen att du inte bär på någon present, men likväl har du två eller tre fiender på dig som försöker döda dig, eftersom du har låg health. Detta är jättebra! Eftersom man inte får några poäng för dödade motståndare, så innebär det att du har lurat in fienderna i en helt meningslös aktivitet! Försök dra ut på det så länge som möjligt m.h.a. Ice Fort, irritera dem, och sälj dig så dyrt som möjligt! :)

4. Generella tips:

Eftersom Mega Snowball och Hidden Rock orsakar knockdown, så bör de främst användas på fiendens presentbärare. Detta får presentbäraren att tappa presenten, och om man står nära så kanske man hinner plocka upp den. Det kan vara en god idé att preppa med Hidden Rock innan matchen börjar, så man har en knockdown redo.

Mmmm...Snowcone! bör inte användas såvida du absolut inte får dö (d.v.s. du bär på en present). Tänk på att denna skill disablar din skillbar i 10 sekunder, så när du väl har använt den är det ingen mening att försöka slåss. Om du precis har använt den men blivit av med din present, kan du lika gärna springa iväg och campa någon present-spawn.

« Senast ändrad: 2006-12-22, 13:24:19 by Crimson »


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest371

  • Gäst
SV: Strategitips för snöbollskriget!
« Svar #1 skrivet: 2006-12-21, 10:37:48 »
* Yellow Snow (Grenth)
Din nästa Snowball orsakar Disease.

:lolabove

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Strategitips för snöbollskriget!
« Svar #2 skrivet: 2006-12-21, 10:46:16 »
Mmm! Snöbollskriget, eller pvp-light om man så vill, är riktigt kul faktiskt! Kanske får ta någon kväll och damma av GW nu i mellandagarna...

Citera
Här har ni mig nu
Som ska förklara för er om sånna viktiga saker som vi inte ser
Som i naturen, i vårat vinterland.
Där händer det små olyckor om djuren ibland.
Det gäller älgar och hjortar och varje liten mus
För sånt som vi gör helt privat, det gör dom utomhus.
Och kanske järven och syrsan och harnen, kan vara framme och gjort det på skaren
Och där man slår sig ner kan det vara ett hembyggt svin som varit framme och hukat och släppt sin urin
Och mulvaden, å hästarna och fåret har sprungit runt och skvättat ner i spåren
Så tänk på det när du är ute och går att en groda kan ha gjort det precis där du står, och en uppstöt och en spindel
Ja, när man börjar tänka på det får man svindel
Ja både pudlar och varje muffla och får springer runt i driverna och lämnar sina spår
Snön är ju bra på alla sätt, men det är djurens toalett

Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
För snö som är gul är inte kul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Snö som är gul är inte kul
Ät inte snö som blivit gul

Kom igen!
Blää

Här har ni mig nu
Som ska förklara för er om sånna viktiga saker som vi inte ser
Som i naturen, i vårat vinterland.
Där händer det små olyckor om djuren ibland.
Det gäller älgar och hjortar och varje liten mus
För sånt som vi gör helt privat, det gör dom utomhus.
Och alla sparvar i trädens toppar och är det skalbaggar som bara går och droppar
Också grävlingen som vilar över stock och sten stannar till och störter rakt upp på sina ben
Och ser du att utter börjar fjolla sig så kan det vara så att hon har svårt att hålla sig
Så kan det vara så att hon har svårt och hålla sig

Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
För snö som är gul är inte kul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Snö som är gul är inte kul
Ät inte snö som blivit gul

Och där man slår sig ner kan det vara ett hembyggt svin som varit framme och hukat och släppt sin urin
Och mulvaden, å hästarna och fåret har sprungit runt och skvättat ner i spåren
Så tänk på det när du är ute och går att en groda kan ha gjort det precis där du står, och en uppstöt och en spindel
Ja, när man börjar tänka på det får man svindel
Ja både pudlar och varje muffla och får springer runt i driverna och lämnar sina spår
Snön är ju bra på alla sätt, men det är djurens toalett
Men det är djurens toalett

Ät inte snö som blivit gul
Jag säger
Ät inte snö som blivit gul
Jag säger
För snö som är gul är inte kul
Vad sa jag?
Ät inte snö som blivit gul
Kom igen!
Ät inte snö som blivit gul
Blää
Ät inte snö som blivit gul
Blää
Snö som är gul är inte kul
Nää
Ät inte snö som blivit gul
Kom igen!
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
För snö som är gul är inte kul
Ät inte snö som blivit gul
Jag säger
Ät inte snö som blivit gul
Jag säger
Ät inte snö som blivit gul
Vad sa jag?
Snö som är gul är inte kul
Ät inte snö som blivit gul
Whoo
Ät inte snö som blivit gul

Kom igen!
Blää
Blää
För det är äckel äckel äckel päckel, äckel, äckel
Ät inte snö som blivit gul
För det är äckel, äckel, äckel päckel, äckel, äckel

Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
För snö som är gul är inte kul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Snö som är gul är inte kul
Ät inte snö som blivit gul

Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul
Ät inte snö som blivit gul

Rally


Så... brukar du skriva ditt namn i snön? Vad säger E-dot? Airam? ;)

 

Senaste inlägg