Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Illustrator/InDesign/Photoshop  (läst 5417 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Illustrator/InDesign/Photoshop
« skrivet: 2013-02-14, 10:08:05 »
Varför gör man så här, eller varför blir det så här?

Att en bild är uppdelad i flera mindre delar? Är det något som görs automatiskt, eller väljer den som pysslat med bilden att göra denna indelning?

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #1 skrivet: 2013-02-14, 12:19:58 »
Jag började Indesgin /photoshop kurs igår kväll en 15 veckors kurs!

jag önskar att jag  kunde svara på din fråga DeadHead,  men om par veckor kan nog de särkligen! Men de lär väl vara någon annan i forumet som kan besvara snabbare  :thumb :D

Min gissning teori är något med vilken bild kvaliti du valt? typ pixlar som kanske är för begränsade.
« Senast ändrad: 2013-02-14, 12:26:27 by baldi »
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #2 skrivet: 2013-02-14, 17:10:04 »
När man jobbar med bilder underlättar det att använda sig av lager där varje bildelement i "den stora helhetsbilden" kan justeras och redigeras var för sig. Tar man Paint som exempel så har man där bara ett lager och bilden som importeras tar alltså underlagets plats som då försvinner och ersätts av det nya "lagret".

Om det nu är detta du menar :-)
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #3 skrivet: 2013-02-14, 19:03:21 »
Det där ser ut som om dom gjort i ordning bilden för webben - dvs man delar upp bilden för att det inte ska bli en tung fil eller om man vill använda imagemaps. Detta gör att du kan lägga bilder som länkar eller att bilden ska ändras t.ex när du gör en mouseover....

Inget man använder för någon form av tryckproduktion.....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #4 skrivet: 2013-02-14, 19:45:49 »
Bråthen, nej, inte i det här fallet. Här är helt enkelt bilden uppdelad i flera delar...

Inget man använder för någon form av tryckproduktion.....

DD

Suck. Om du bara kunde ana alla sk "original" vi får oss tillsända...

En fråga då, eftersom Illustrator inte är det program vi använder normalt - går det på något enkelt sätt att binda ihop bildrutorna till en bild igen i Illustrator?

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #5 skrivet: 2013-02-14, 22:53:07 »
Jag förstår inte vad för material du har fått in. Är det dessa två jpg filer?

Men för att svara på din fråga så går det att gruppera bildelement igen så att de hanteras som en massa. Men som sagt jag är inte helt säker på att jag förstår vad du efterfrågar... återigen. Flåt.

- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad MabuSE

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 690
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #6 skrivet: 2013-02-15, 09:31:52 »
Jag jobbar aldrig själv i Illustrator men har jobbat en del i Corel Draw som är ett liknande program.
Illustrator är ju vektobaserat men bilderna ser ju ut som om det var pixelgrafik så det borde väl bara vara att gruppera dom och exportera dom som en bitmappsbild, så hade det fungerat i Corel i alla fall.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #7 skrivet: 2013-02-16, 01:18:59 »
DH - I illustrator jobbar du med "vektoriserad" information dvs linjer, punkter som binds samman....
I photoshop - bilder dvs pixelerad information...

Så enklast är det att jobba i photoshop...
Ska du lägga samman två bilder - markera båda bilderna och välj "gruppera" under objekt....MEN dom är inte sammanfogade fysiskt..... Detta kan du bara göra i Photoshop....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #8 skrivet: 2013-02-16, 08:02:26 »
Ok tack för informationen. Var mestadels en allmän fundering kring varför de gör på det här sättet.

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #9 skrivet: 2013-02-16, 13:27:47 »
som sagt, man kan dela upp en bild för att skapa image-maps för nätet....ja i grund enbart för detta. Jag har inte tittat noga på bilden du visade, men det där är alltså ingen sammansatt bild utan en bild man delat upp istället.....

Vill man att delar i en bild ska fungera som länkar....eller om det är så att denska ladda snabbare för att bilden är stor är detta ett sätt att göra det på....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #10 skrivet: 2013-02-16, 14:37:37 »
:stupid

Du har alltså fått in två bilder en med visuellt material och en med mall för uppdelning?

Slutprodukten skall bli vaddå? Det är en viktig fråga då du väljer program efter hur du vill att slutprodukten skall se ut.

DD, däremot så vill jag findefiniera programmens användningsområden till:

1. Photshop - foto och bildeditering/skapande i pixelgrafik. En nackdel är att du inte kan förstora ditt verk utan att det skapas problem som trasiga hörn etc. Så använd bara Photoshop när du ska behandla grafiskt innehåll med definierad storlek och ett exempel på detta är webben.

2. Illustrator - bildredigering och skapande i vektorbaserad grafik dvs. varje linje och brytning (hörn) räknas ut så att det alltid är jämnt utan "pixlar". Fördelen med detta är att man kan förstora sitt verk "hur mycket som helst" utan att formerna ser ojämna ut. Detta program lämpar sig alltså till att skapa exempelvis logotyper och tryckmaterial.

3. Indesign - layoutprogram för alla typer av trycksaker och layouter för t.ex. olika enheters bildformat eller storlekar.

Min fråga är då vad slutprodukten är tänkt att bli och var det ska användas? Men för webben är det endast dessa två saker som DD nämner som gör att man väljer att dela upp bildinnehållet.
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #11 skrivet: 2013-02-17, 19:28:54 »
Jag misstänker att kunden har beställt en trycksak med det bifogade motivet, men att de har slarvat bort det ursprungliga originalet och istället bifogat "bildpusslet" som vi ser här.

Det är inte alls ovanligt att man får en liten jävla GIF mailad till sig när man ber om deras logotyp, och så säger de "den är ju rätt liten, men det är väl bara att förstora den".


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #12 skrivet: 2013-02-17, 22:51:25 »
Jag misstänker att kunden har beställt en trycksak med det bifogade motivet, men att de har slarvat bort det ursprungliga originalet och istället bifogat "bildpusslet" som vi ser här.

Det är inte alls ovanligt att man får en liten jävla GIF mailad till sig när man ber om deras logotyp, och så säger de "den är ju rätt liten, men det är väl bara att förstora den".

Äsch, det är bara att öppna logotypen i Illustrator och konvertera den till vektoriserat manuellt. Piece of cake och klirr i kassan för allt extra fakturerande. :thumb

Plus att de nu har ett original att förstora 1600% utan att det gör skillnad. Vill man pryda busskurerna med sin logotyp så får man inte vara sparsam...
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #13 skrivet: 2013-02-18, 11:10:09 »
Jag misstänker att kunden har beställt en trycksak med det bifogade motivet, men att de har slarvat bort det ursprungliga originalet och istället bifogat "bildpusslet" som vi ser här.

Det är inte alls ovanligt att man får en liten jävla GIF mailad till sig när man ber om deras logotyp, och så säger de "den är ju rätt liten, men det är väl bara att förstora den".

Ungefär så brukar det gå till...

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Illustrator/InDesign/Photoshop
« Svar #14 skrivet: 2013-02-22, 21:25:28 »
Rätt Svar kommer här:
Denna uppdelning sker väääldigt ofta om man sitter i ett nyare program och skapar effekter (bl.a skugga) och sen sparar dokumentet i lite äldre PDF format eller PS format.

Äldre versioner klarar inte av att hantera övertryck, effektskuggningar som ligger övertryck etc.

Då skapar programmet en fil som blir "rätt" utseendemässigt dvs skapar ett antal bilder.

Det blir skit att arbeta med men om man skriver ut det skall det se rätt ut.

Jag har fått många sådana dokument av kunder som man måste ringa och be dom skicka original filerna (ai. InD etc) eller en PDF i hörsta version (brukar fungera också)
AVAST CLEARED !

 

Senaste inlägg