Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Server för WoD?  (läst 10921 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
Server för WoD?
« skrivet: 2014-09-28, 10:56:56 »
När WoD kommer ut, är det Outland/AK som gäller då eller blir det spel på nån annan server också/istället? Eller om jag ställer frågan på ett annat sätt: blir det PvE och/eller PvP-server?
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Server för WoD?
« Svar #1 skrivet: 2014-09-28, 13:50:15 »
Som det ser ut idag så finns det ett troget gäng woware i OG som har spelat genom hela pandaria på olika servrar. Dessa har valt att spela på pve och RP servrar.


Det finns även ett gäng som nyligen återaktiverat sina konton och de spelar på outland/AK(pvp server).

Huruvida dessa två grupper ska sammanstråla på någon pve/rp-server och skapa ett nytt gemensamt gille där eller om vi kommer förbli splittrade återstår att se. Det finns i dagsläget ingen dialog om hur vi ska göra eller vem som ska ta tag i detta och se till så att vi kan samlas igen. Det viktiga är att man spelar för att ha kul med vänner man trivs med. Epics, raids och annat organiserat skoj går att lösa på olika sätt om inte minst kan man köra LFR för att iaf få se lite end game content.

Som jag ser det så om vi skulle sammanstråla så är det nu.. före expansionen som det skulle vara bäst att göra så. Vi kan betala för en character trans och samtidigt få upp en alt till lvl 90 på den servern eller bara skapa en lvl 90 på den servern för de som inte vill betala.

Sen så är det även så att om bara 5-8st tänker börja spela igen så kanske det inte är lönt att tramsa rundor med serverbyten hit och dit då hälften säkert taklar av igen efter de nått lvl 100....

Bara några tankar jag har... och info... så som jag ser det.
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: Server för WoD?
« Svar #2 skrivet: 2014-09-28, 14:15:41 »
Flyttar gärna en eller två gubbar till random server men ser helst att det blir en pve. Rätt trött på pvp servrar. Men spelar egentligen ingen roll då det är roligare att spela i grupp än att bli kallad alla möjliga smickrande namn i en pug

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Server för WoD?
« Svar #3 skrivet: 2014-09-28, 19:04:26 »
Det är ju levlandet och köerna  som är ett veritabelt helvete. När man är maxad, och mest idlar i stormvind är det ju skit sak samma vilken server egentligen. Men jag flyttar GÄRNA till PvE / rp. Det går ju lika bra att skapa upp en ny lvl 90 på Outland för de som vill fortsätta spela där :)

Utloggad Babsan

  • =[OG]=Medlem
  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 246
SV: Server för WoD?
« Svar #4 skrivet: 2014-09-29, 09:12:44 »
När det gäller FCM (Free Character Migrations) så brukar väl de vara från en PvP server till en annan? Så om man vill flytta till en PvE så får man nog snällt pröjsa eller boosta upp en karaktär på den server man vill flytta till.

Men vi som spelat ett tag vet att vid varje expansion så kommer det bli kö tid.
Med det sagt så är ju frågan om vi skall vara kvar eller flytta?

Som det är idag så kan jag mycket väl tänka mig att flytta. Tycker också det är lite frustrerande att inte få vara ifred.

Never get angry at the stuiped people...

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Server för WoD?
« Svar #5 skrivet: 2014-09-29, 17:41:07 »
Jag tänkte ge spelet en chans nu när expansionen kommer.
PvE eller PvP spelar ingen större roll för min del.
Uppskattar PvP om servern är färsk och man levlar, blir mer spänning. Men då den tiden är sedan länge förbi och man numera bara blir gankad av höglevel så ser jag lite poäng i det.

Tyvärr så kör väl OG Alliance?
Jag hade gjort vad som helst för att få väcka liv i min Tauren Shaman ;)

Kemo, skulle inte du kunna försöka styra upp det här med server val lite mer?
Jag minns när jag skulle spela SWOTR med OG, det rann ut i sanden då jag hade 6 karaktärer på tre olika servrar. :(

Vet inte vad det kostar med Transfer och sånt, men man får väl göra en server transfer och en Ras-Transfer annars. :)

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: Server för WoD?
« Svar #6 skrivet: 2014-09-29, 19:13:41 »
För att flytta guilden inklusive guild mastern så kostar det 30 EUR
 ev byte till horde/aliance kostar det totalt 55 EUR

Flytta en carr kostar 20 EUR
Flytta en carr med byta av sida 45 EUR
Tror om du är med i guilden som flyttar att det blir billigare..

Sedan om namnet är upptaget på den serven som man flyttar till måste man hitta på ett nytt namn på sin carr/guild

Om vi väljer aliance kommer jag att flytta två av mina från Maelstrom  måste jag byta till horde blir det bara en :P

Fördelen med att flytta guilden är att Guild "perksen" och ranken följer med (eller skulle de ta bort perksen?)
« Senast ändrad: 2014-09-29, 19:17:35 by NightBubble »

Utloggad Crashman

  • Global moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 506
    • http://www.oldgents.com
SV: Server för WoD?
« Svar #7 skrivet: 2014-09-29, 21:57:07 »
Dom som har varit mest aktiva senaste året inom OG spelar horde på RP-servern Argent dawn, där är vi ett gäng på runt 10-15 pers.
Vi rollspelar inte och varför det blev en sådan server har jag ingen aning om då jag kom dit långt efter dom övriga.
Det är en bra server med köer endast vid nåt enstaka tillfälle.

Vad jag har hört från dom andra så är det där dom flesta kommer köra när WoD kommer.
Den som sitter tillräckligt länge vid flodstranden ser med tiden dom flesta av sina fiender flyta förbi

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Server för WoD?
« Svar #8 skrivet: 2014-09-30, 20:45:27 »
Då vore det ju guld om någon av dessa "andra" kunde posta i den här tråden :)

Utloggad Babsan

  • =[OG]=Medlem
  • 30-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 246
SV: Server för WoD?
« Svar #9 skrivet: 2014-10-01, 09:27:23 »
Så här kommer jag att göra...
Jag kommer att vara kvar på Outland.
Ja, det händer att någon horde jagar skiten ur mig för att med full PvP gear leka med mig en stund. Men det är väldig sällan. Enligt statistik på Outland så finns det 365st horde mot 48 000 alliance. Så.. det är inte så ofta som sagt. (http://www.warcraftrealms.com/census.php?serverid=671)

När det gäller köer så kommer det vara köer på både Argent Dawn och Outland (något mer på Outland för de har 48k spelare och Argent Dawn har 39k).
Och för min del så spontanspelar jag inte så ofta utan kan logga in och vänta ut kön medan jag gör något annat.

Sen är det lite kuriosa som att jag hellre lirar alliance än horde om jag får välja.
Att jag just nu inte vill lägga mer pengar på ett spel som jag kan tycka att det borde vara gratis att flytta en spelare (om utrymme finns på den realmen).
Att jag är mest intresserad av "End Content" istället för att questa.

Så... jag kommer att hänga på Outland en stund till om inte alla andra bestämmer sig för att flytta.
Never get angry at the stuiped people...

Utloggad Pixelpinnen

  • =[OG]=Medlem
  • Kommer in på krogen
  • ***
  • Antal inlägg: 137
SV: Server för WoD?
« Svar #10 skrivet: 2014-10-01, 15:17:45 »
Jag kommer fortsätta lira horde på Argent Dawn eftersom det är de karaktärer jag lagt ner mest tid på under MoP. Finns ju även ett Ancient Knights med småttingar på Shadowsong (PvE) där det spelas alliance. Kommer ju också gå att använda sin lvl 90 boost man får vid köp av expansionen för att komma ikapp folk på vald server :).

Sen kan man ju fortfarande spela räder/instanser tillsammans med folk från andra servrar så länge de är samma faction via Cross-Realm.

/Raz
Ra- Ra- Razputin, lover of the Banshee queen!

- Battletag - Pixelpinnen#2371

guest5213

  • Gäst
SV: Server för WoD?
« Svar #11 skrivet: 2014-10-01, 16:01:49 »
Hej

någon som vet jag har en del karaktärer på allliance men på en aussie server är det fortfarande förbjudet att flytta från us/au till eu ? ifall det går kan jag tänka mig spela 

//Kane

Utloggad Gunslinger

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 161
SV: Server för WoD?
« Svar #12 skrivet: 2014-10-01, 17:20:54 »
Tja Daddy  :supporter
Jag är ju en av "de andra" som spelar på Argent dawn. Sedan jag flyttade hit så har jag kunnat spela skönt och avslappnat. Här behöver man inte bli förbannad över att bli gankad och gillet har en trevlig inställning till spelet.
Tyvärr för min del så måste jag ju upp väldigt tidigt på morgonen - så det blir inte att jag sitter upp till sent på kvällen. Här missar jag ju en hel del gemenskap  :cry , men man kan ju inte få allt här i livet...
Så om man tänker börja spela igen rekommenderar jag denna server.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Server för WoD?
« Svar #13 skrivet: 2014-10-01, 18:10:41 »
Hej

någon som vet jag har en del karaktärer på allliance men på en aussie server är det fortfarande förbjudet att flytta från us/au till eu ? ifall det går kan jag tänka mig spela 
//Kane

Såvida dom inte har ändrat på reglerna nyligen så kan man inte föra över karaktärer mellan US<->EU. Det är två helt separata grejer. Har man US-spelet måste man köpa EU-versionen (med alla expansioner) för att kunna spela på en EU-server. Har dock för mig att man kan använda samma BNet-konto för båda spelen, men det hjälper inte dig.

Jag håller med Gunslinger att AD är en bra server att köra på. När jag körde där så kunde man ta en wipe med en klackspark och gear var inte så viktigt. Precis den casual-känsla jag är ute efter. Så jag kör gärna på AD om det kommer folk dit.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Server för WoD?
« Svar #14 skrivet: 2014-10-01, 18:51:24 »
...få väcka liv i min Tauren Shaman ;)
Vet inte vad det kostar med Transfer och sånt, men man får väl göra en server transfer och en Ras-Transfer annars. :)


Kemo, skulle inte du kunna försöka styra upp det här med server val lite mer?
Jag minns när jag skulle spela SWOTR med OG, det rann ut i sanden då jag hade 6 karaktärer på tre olika servrar. :(
Nej, Jag kommer inte säga åt folk vad dom ska göra =). Det ser ut som vi kommer bli ett splittrat OG i WoD. Detta gör inget, vi tycker alla om spelet på olika sätt och det är OK!

Skulle det vara så att vi vill raida tillsammans kan man väl tom göra en realID invite och köra raid cross servers.... Så... It doesn´t matter eh? (blivit kanadensare)

Jag håller med Martin att kostnaderna för transfers är löjliga då man har lagt in flera 1000tals kronor i Blizzard. Därför vill jag heller inte göra detta.

Men åt dig Rav säger jag bara... Hows abouts Dwarf-Shaman med "tuppakam"... Fakkin awe....wait for it....some!  Dual hammers och allt... bästa, ever. No Joke. Detta skulle nog kosta dig runt 400 kr.
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Server för WoD?
« Svar #15 skrivet: 2014-10-02, 06:12:36 »
ok, men eftersom man får boosta en gubbe till 90 gratis, tja, då är det ju lika bra att boosta upp en hords på AD och köra vidare med den andra gubbarna på Outland.

problem solved, typ  .. . :)

Utloggad Crashman

  • Global moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 506
    • http://www.oldgents.com
SV: Server för WoD?
« Svar #16 skrivet: 2014-10-03, 22:07:56 »
ok, men eftersom man får boosta en gubbe till 90 gratis, tja, då är det ju lika bra att boosta upp en hords på AD och köra vidare med den andra gubbarna på Outland.

problem solved, typ  .. . :)

Har själv haft en tanke på att använda boosten för att dra upp en gubbe på Outland  :D
Den som sitter tillräckligt länge vid flodstranden ser med tiden dom flesta av sina fiender flyta förbi

Utloggad Rhowdy

  • Old Lead Foot
  • Moderator
  • Gubbsjuk
  • *****
  • Antal inlägg: 719
SV: Server för WoD?
« Svar #17 skrivet: 2014-10-07, 18:44:30 »
Ja jag får väl ta och skriva lite här jag med.

Rhowdy som är GM på Outland förnärvarande.

Det har varit lite till och från med det här om AK skall vara kvar på outland eller inte.

När vi hade omröstningar så blev valet att AK skulle flytta från Outland till en PvE-server.

Jag + några till har testat runt lite på olika servrar och jag kan väl säga att vi fastnade på Shadowsong.

Men som någon tidigare skrev så kostar det en liten slant att flytta hela guilden, men det löser vi, dock behöver varje som vill flytta sin karaktär eller alla pynta upp själva för det. Sen vet vi att det kommer bli köer och Outland är redan överbefolkat och det lär inte bli mindre utan snarare mer folk vilket kommer generera att det kommer att bli en free emigration för de som vill. Byta server, om vi skall byta när det kommer så kan vi göra det men det kommer då att bli till en server som vi då inte får välja själva. Men  det positiva är att det kommer vara gratis att flytta till den server.

När det väl sker så får vi väl ta ett beslut hur vi skall göra, men jag tänker inte flytta ett helt guild för att sen ingen kommer att spela där. Då får det lika gärna vara kvar på Outland. Så mycket av det här hänger på er överiga medlemmar i AK hur vi skall göra...

Jag är även en av de som spelar och kommer att fortsätta spela på Argent Dawn som Hord i OG:s Hordguild, men AD börjar också bli överbefolkad och det kommer säkerligen att bli det fullt ut när expansionen släpps. Vilket även där kommer det att blidas köer. Dock tror jag inte att det blir 3000-4000 i kö runt 19-20 tiden som det har varit på Outland då expansionerna släpps.
En annan sak som är bra med AD är att man slipper all PVP:ande, när man väl är inne och spelar om man inte själv väljer att aktivera det. Eller att man av misstag gör AoE-damage på ett ställe där båda fraktionerna befinner sig och någon har aktiverat sig för pvp. Då är man rökt i 5 min.

Så har ni några andra funderingar så får ni väl höra av er...
 Rhowdy

SÅ nu är det upp till er att avgöra framtiden för AK och om vi skall vara kvar på Outland eller inte i  framtiden.
Om vi då skall flytta får vi fundera över då kan jag tänka mig.

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Server för WoD?
« Svar #18 skrivet: 2014-10-07, 20:38:28 »
Man kanske ska ta och se om/när det blir free transfer om en guildtransfer skulle gå att lösa... Vet att vi gjort det från Bladefist för Läääääängesen... ingen aning om hur det gick till då.. före min tid som officer eller dyl.. Iaf går det att lösa någrolunda smärtfritt så ser jag inget negativt med det...

Men just guilden tycker jag ändå är viktig.. lvl pengar bank tradition!
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Crashman

  • Global moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 506
    • http://www.oldgents.com
SV: Server för WoD?
« Svar #19 skrivet: 2014-10-10, 21:29:05 »
När vi lämnade Lagfist så fick var och en flytta sina gubbar, vi försökte få Blizzard att flytta hela gillet åt oss men dom gick inte med på det, så var och en fick flytta dom gubbar dom ville.
Den som sitter tillräckligt länge vid flodstranden ser med tiden dom flesta av sina fiender flyta förbi

Utloggad Rhowdy

  • Old Lead Foot
  • Moderator
  • Gubbsjuk
  • *****
  • Antal inlägg: 719
SV: Server för WoD?
« Svar #20 skrivet: 2014-10-11, 09:40:04 »
Vi behöver inte prata med Blizzard om att flytta hela guilden, det kan jag göra som GM.
Men var och en måste logga in på sin karaktär,  och får då reda på att guilden är flyttad och en fråga vill ni du flytta med till den nya servern och guilden.
Så måste man göra för varje karaktär man vill flytta och skulle det göras när det inte är en free emigrering så får varje person betala för sin karakträsflytt.

Jag har redan pratat med Blizzard om det du pratar om Kemo och Crash.
Vi fick det för att det var Frith och hans kontakter, det kommer inte att gå igen. De var väldigt tydliga med att det hade varit ett undantag för just den gången, så om inte någon är personligvän med en av de på den administrativaavdelning så kommer det aldrig att ske att vi kan få välja en valfri free emigrationserver och att de hjälper oss att flytta alla i Guilden och ser till att det inte blir någon som blir kvar på den gamla servern.

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Server för WoD?
« Svar #21 skrivet: 2014-10-11, 10:06:58 »
ok... då vet vi...
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Server för WoD?
« Svar #22 skrivet: 2014-10-12, 15:38:25 »
Har nu loggat in och tagit mig till Timeless Island. 5 minuters spelande och gankad 2ggr redan. Få se om jag ens orkar logga in för att ressa...

Näe, jag kör nog PvE oavsett. :)

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Server för WoD?
« Svar #23 skrivet: 2014-10-12, 19:56:32 »
Ja timless är lite extra tröstlöst om man är själv. Då det finns en quest som handla om att få rewards när du dödar andra spelare där. Plus båda fraktionerna är där väldigt nära varandra.
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Server för WoD?
« Svar #24 skrivet: 2014-10-22, 21:23:18 »
FYI Nu har Outland free character migration... check out for more details...

huruvida vi ska göra det är en helt annan  fråga...

positiva är att guilds har inte längre några lvls så det är lättare att starta nytt guild på ny server...
Jag är positiv vilket som vi väljer att göra men ville bara dela med mig av nyheten.
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Server för WoD?
« Svar #25 skrivet: 2014-10-22, 21:31:27 »
Läste på lite snabbt.

Outland kan flytta till Stormreaver eller Darksorrow.
Båda är pvp

Stormreaver är 7% Alliance 93% Horde
Darksorrow är 80% Alliance 20% Horde

Båda servrarna har en bråkdel av vad Outland har i folkmängd om siffrorna stämmer....
http://www.warcraftrealms.com/eu_realmstats.php?sort=LanguageID
... så någon direkt worldpvp kanske inte existerar där =).

Hur som helst, någon pve server blir det inte gratis iaf...
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • Moderator
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: Server för WoD?
« Svar #26 skrivet: 2014-10-23, 00:24:44 »
nä jag tänker inte ändra i min egen post... fu...

men jag såg oxå att det i en vecka... eller denna veckan är mycket billigare att göra character transfers... 25% off. transfers och faction transfers...


just saying....
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Server för WoD?
« Svar #27 skrivet: 2014-10-23, 17:02:57 »
Om jag ska flytta till en server vill jag flytta till en PvE-server. Annars tänker jag att jag lika gärna kan spela horde på Argent Dawn, men det är ju bara min personliga åsikt :)

Köerna och lagget på Outland försvinner väl om ett halvår eller så? ;)

Utloggad Carl/Urr

  • loothog
  • Trimmar moppen
  • **
  • Antal inlägg: 95
SV: Server för WoD?
« Svar #28 skrivet: 2014-10-23, 17:36:04 »
Alltså för mig lutar det likt babsan sa åt att stanna kvar på Outland, med en 99% alliance-dominans så känns det ju ganska lungt rent pvp-mässigt plus att med mängden karaktärer jag vill ha på samma ställe så är det inte ekonomiskt försvarbart att byta server.

Jäkligt tråkigt att Blizzard inte lät den ena servern att fri-migga till vara en PvE-server.

edit: Det som suger ytterliggare med Outland är det faktum att servern är låst, vilket betyder att om man inte redan har karaktärer där så kan man inte heller skapa nya.
« Senast ändrad: 2014-10-23, 17:40:17 by Carl/Urr »
"Det löser sig, sa han som sket i vasken"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Server för WoD?
« Svar #29 skrivet: 2014-10-23, 19:50:55 »
Frågan är om man kan flytta en karaktär till Outland, om man redan har gubbar där? I så fall skulle ju ett alternativ kunna vara att skapa en gubbe på en kö-fri PvE/RP-server och använda boosten till 90, levla upp till 100 och sen flytta över den igen. Fast då kostar det ju iofs en slant...

Men jag tjänar så bra, så det är väl skit samma :smoke :cool :shaft

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Server för WoD?
« Svar #30 skrivet: 2014-10-23, 22:18:03 »
Va, jobbar du inte i kommunen längre... :buddy
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

 

Senaste inlägg