Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ny dator till BF1  (läst 3892 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
Ny dator till BF1
« skrivet: 2016-08-21, 19:03:21 »
Har inte provat BF1 än fick ingen inbjudan till alpha testet men det jag har sett så bestämde jag mig för att bygga nytt.

Det enda jag har behållit från min gamla rigg är diskarna och skärmen.

Gammalt
Skärm: BenQ xl2411t (1920x1080@144Hz)
Diskar
119GB SanDisk SDSSDHP128G (SSD)
111GB TEAM XS2 SSD (SSD)
931GB Seagate ST1000DM003-1ER162 (SATA)
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD) Systemdisk

Nytt
Moderkort: ASUS Z170I PRO GAMING m-itx
Processor: Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz
CPU-fläkt: be quiet pure rock
Ram: HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Grafik:Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING OC version
Chassi: Fractal Design Core 500 Mini-ITX Svart
psu: Fractal Design Integra M 550W PSU


Efter att kört det nya systemet i ca 12h kommer här lite reflektioner och framtida planer för datorn

Vi börjar med chassit.
Valde core 500 för att det var tillräckligt stort för att få in en Tower kylare och ett gaming orienterad GPU i ett M-ITX chassi. Med det i tanke så är jag nöjd med det så här långt nu när det är färdigbyggt. Men vägen dit var ingen dans på rosor. Att dra kablar i M-itx chassi är en try and error process för att hitta en kompromiss mellan det estetiska och vad som är praktiskt möjligt. Vill ju ha så lite kablar som möjligt i vägen för luftflödet. Tips för er som funderar på M-itx är att köpa ssd i M.2 format för minska antalet kablar att dra.

Moderkortet och processor är i grunden ganska enkelt att välja för gaming i M-ITX klassen helt enkelt därför att det inte finns så många val. Valet är I5k eller I7k vad gäller cpu. Ett vettigt z170 kort från en pålitlig tillverkare och i mitt fall blev det I5K och Asus z170 pro gaming. Är nöjd så här långt med mitt val lite blå skärmar under överklocknings lek vilket är helt normal förutom det så verkar systemet stabilt så här långt.
Naturligt så kommer nu mitt val av cpu kylare. Hade ganska tidigt bestämt mig för luft före AIO kylare(vatten). Helt enkelt för att jag får ett tystar system i framför allt i idle än vad man får med ett vattensystem. En annan sak som avgjorde vara att jag hade en  pure rock torn från be quiet liggande som reserv. En erfarenhet jag lärde mig i Sandviken då min pump gav upp.

Sedan mitt val av grafikkort fick till en viss del plånboken styra. jag menar vem vill inte ha det värsta av värsta. Efter ha läst en bunt av recensioner och forum trådar föll valet på gtx 1070. Frågan var nu bara vilket märke. Eller....  nä märket var redan klart  för jag gillar verkligen asus direct cu kylare i mitt gamla gtx 780 kort. Och när det bara skiljer någon hundralapp på den fabriks klockade versionen och den oklockade så var valet enkelt. Dyrt oja svider rejält. Lite som om man cyklat omkull och släpat knän och handflator i marken ett par hundra meter :P

Till sist har vi nätdelen.
Här fick längden på psun vara den främsta parametern i mitt val. Pris och klassificering och tillgång vara fick vara sekundära val. Helst hade jag velat ha ett guld certat nätagg men hittade inget lika litet som Fractal Design Integra M 550W med rätt pris och som var tillgängligt inom en snar framtid. Detta köp är jag minst nöjd med och kommer troligtvis att byta ut.

Reflektion
Att bygga ett M-ITX system till gaming kräver en hel del tankeverksamhet och studerande av specifikationer. Menar man vill inte stå där med ett för litet chassi i förhållande till grafikkortet. Jag personligen upplever att planerande och byggande har tagit dubbelt så lång tid än när jag byggde mitt ATX system.
Mitt syfte med detta bygge har varit att få ett så kraftfullt och litet system som min ekonomi tillät. Och där har jag lyckats tycker jag. Efter ca 3h spelande så kan jag säga att det slår mitt gamla med hästlängder. Och jag kommer att ha en speldator i minst 5 år framöver. Beroende lite på vart utvecklingen tar vägen.

Men ska jag vara lite kritisk mot mitt nya system så är det ljudnivån när den är under belastning. Med låg eller ingen belastning är den helt tyst. Detta beror till stor del på att grafikkortet är överklockat. Upp till 50 grader Celsius är kylningen passiv och under belastning försöker kortet ligga på runt 60-65 grader Celsius vilket medför att burken får en tendens av att låta som en dammsugare. Värmen överlag i en sådan här liten burk är ett litet aber. Därför ska jag beställa 2 st nya chassifläktar. Byter ut den medföljande bakre fläkten och sätter i en i toppen på chassit.

Tillslut skulle jag rekommendera någon att bygga en M-ITX dator så är svaret utan tvekan ja. Men med en rekommendation på vägen är att inte gå över ett GTX 1060 kort om man inte kan stå ut med lite oväsen. Eller i alla fall inte välja ett så  pass överklockat kort som Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING OC version
« Senast ändrad: 2016-08-21, 19:05:26 by NightBubble »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Ny dator till BF1
« Svar #1 skrivet: 2016-08-21, 21:20:06 »
 :thumb

Naturligt så kommer nu mitt val av cpu kylare. Hade ganska tidigt bestämt mig för luft före AIO kylare(vatten). Helt enkelt för att jag får ett tystar system i framför allt i idle än vad man får med ett vattensystem.

Vad baserar du detta på? Voltstyrda, bios kontrollerade fläktar till min gamla H70 kylare = så gott som helt tyst i idle.

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: Ny dator till BF1
« Svar #2 skrivet: 2016-08-21, 21:50:58 »
:thumb

Naturligt så kommer nu mitt val av cpu kylare. Hade ganska tidigt bestämt mig för luft före AIO kylare(vatten). Helt enkelt för att jag får ett tystar system i framför allt i idle än vad man får med ett vattensystem.

Vad baserar du detta på? Voltstyrda, bios kontrollerade fläktar till min gamla H70 kylare = så gott som helt tyst i idle.
Egna erfarenheter och läsande på diverse forum.   Med ett luftkylt system har du alltid tornet som kyler även om  fläkten skull haverera. Med en aio har du två saker som kan ge upp pump och fläkt samt iof mindre troligt, läckage. Går pumpen har du ingen kylning (Vilket hände mig). Sedan en tredje sak som väger i krona/prestanda och där vinner luft över AIO alla dagar i veckan

Utloggad Zyrran

  • Old fumper!
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 479
SV: Ny dator till BF1
« Svar #3 skrivet: 2016-08-22, 07:30:12 »
Kul läsning! Jag är sugen på ett M-ITX bygge till nästa uppgradering. Fast min nuvarande är oförskämt snabb efter klockning och nytt graffekort trots tre år på nacken.

Däremot får man ju ett beggat Gtx 980ti för inga pengarna alls...hmm kanske SLI..
Cake or Death?


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Ny dator till BF1
« Svar #4 skrivet: 2017-01-20, 13:28:26 »
WHY towerkylare?!?!?!?  :help


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad NightBubble

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 696
SV: Ny dator till BF1
« Svar #5 skrivet: 2017-02-18, 11:32:09 »
Bytte chassi till Fractal Design Nano s som många av er har sett på Og-lanen

Sedan DD så för att slippa skriva samma sak en gång till får du ett citat  :banana :banana

Citera
Egna erfarenheter och läsande på diverse forum.   Med ett luftkylt system har du alltid tornet som kyler även om  fläkten skull haverera. Med en aio har du två saker som kan ge upp pump och fläkt samt iof mindre troligt, läckage. Går pumpen har du ingen kylning (Vilket hände mig). Sedan en tredje sak som väger tungt, krona/prestanda och där vinner luft över AIO alla dagar i veckan

 

Senaste inlägg