Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Palm handdatorer / smartphones  (läst 30499 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #45 skrivet: 2005-04-04, 15:53:50 »
Sitter och lajjar med Treon nu.

Första spontana åsikterna:
- Smidigare och lättare än jag väntat mig.
- Knapparna går faktiskt att använda, även om å, ä, ö är knepiga.
- Synkningen funkade klockrent via kabel, men inte via cradle eller IR. Skumt och dåligt. :hm
- Graffan är snygg och menyerna känns igen från gamla Palm.
- Det behövs en hel del inställningar för att bli nöjd, eftersom den t.ex. stänger av sig och slår på tangentlås efter bara 30 sekunder.

Jag är nöjd, men nu börjar det härliga arbetet med att fixa in alla nya applikationer, mp3-or m.m.
Mer info kommer...

guest3

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #46 skrivet: 2005-04-05, 13:11:31 »
Nån som har nåt förslag på hur man slangar ner lite ringsignaler?

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Palm handdatorer
« Svar #47 skrivet: 2005-04-05, 14:01:12 »
de ska väl konverteras till midi?

guest3

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #48 skrivet: 2005-04-05, 14:12:08 »
Säkert. Men det går inte lägga in .mid -filer iaf.
Kanske man kan hitta en guide nånstans.

Vet någon om det finns en Hattrick-applikation till PalmOS?
Det fanns ju pHatt men den baseras ju på HRF-filer som ju inte genereras längre.
:help

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Palm handdatorer
« Svar #49 skrivet: 2005-04-05, 14:38:14 »
kolla i forumet på www.treocentral.com där finns säkert nån notis om hur man lägger in ljudfiler som ringsignal. var är recensionen???

guest3

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #50 skrivet: 2005-04-06, 10:11:54 »
En mer utförlig recension:

PalmOne Treo 650



Funktionaliteten är helt enligt förväntan med Palm OS 5.4 och Intel-processorn.
Den är snabb och mycket, mycket utbyggbar.
Knapparna som jag var skeptisk till är bra även om å, ä, ö saknas.
Skärmen är det bästa jag sett INKLUSIVE alla TFT-skärmar och sånt. Den är helt enkelt fantastisk. Upplösningen är så hög så man får ha lupp när man zoomar ut max i Excel.

Hantering: :phone :phone :phone :phone :phone

Batteriet är helt undermåligt men detta var ju ingen direkt överraskning. Det räcker nog inte mer än max 4 dagar. Plasten man ska klistra över skärmen kanske fungerar om man är tålmodig och van att montera men detta stämmer inte in på mig. Jag har därför bubblor och märken redan. Den går dock att byta ut.
Den är kompakt och stabil i konstruktionen, så jag tror den tål vanlig behandling även om det är svårt att sia om sådant innan man haft den ett år.

Kvalitet: :phone :phone :phone

Tillbehören (cradle kit, minne och diverse kablar) är ingen höjdare. Tog lång tid innan jag fick cradlen att fungera och telefonen kan inte laddas via USB, utan måste ha en strömkabel (vilket ju är katastrof när man har så dåligt batteri). Väskan väntar jag fortfarande på (standardväskan från PalmOne) så den får jag återkomma om.

Tillbehör: :phone :phone

Telefonen har allt man kan önska sig, eller åtminstone kan man lägga in allt man kan önska sig (utom Hattrick-programmet pHatt som ju inte uppdaterats sedan Extralives slutade med HRF-filer). Den är smidig och lätthanterlig. Alla som sett den förvånas hur liten den trots allt är. Ingen koloss som de Nokia communicator man sett tidigare.
Bäst av allt med telefonen är skärmen och enkelheten.
Tror att chefen blev lite sugen på en även om han hatar Palm och är en total Pocket-PC-fantast.
Kan varmt rekommendera den.

Prisvärdhet: :phone :phone :phone :phone

Totalbetyg: :phone :phone :phone :phone
Den hade fått maxbetyg om det inte vore för batteriet och bristen på USB-laddning.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Palm handdatorer
« Svar #51 skrivet: 2005-04-06, 10:38:45 »
Re: batteriet så drar väl Treo betydligt mer ström än motsvarande apparater i Tungsten-serien p g a GSM-kretsen som ständigt är på? förmodligen drar den än mer om man kopplar upp GPRS också. USB-kablar levererar förbaskat lite ström, därför har du ju en extra AC-adapter på USB-hubbar för skrivar och dyl. en mus drar inte i närheten lika mycket ström t ex och klarar sig med den lilla strömming den får via USBn

guest3

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #52 skrivet: 2005-04-06, 15:17:40 »
Så.
Då har man spenderat dagen på jobbet med att klura ut hur man fixar nya ringsignaler. :smoke

Hehe. Jag har gjort lite annat också. :D

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
Palm handdatorer
« Svar #53 skrivet: 2005-04-15, 21:41:31 »
Eftersom jag inte ägt en Palm(One) tidigare och inte planerat det bad jag chefen om en HP6340.
Fanns dock inte på hyllan så det blev en Qtek 9090, har bara haft den i 2 dagar men jag insåg redan när jag fick den i handen att det var rätt val.

Så nu är det dax att skapa en PPC-tråd gubbar.

Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

guest42

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #54 skrivet: 2005-04-18, 12:57:01 »
Citat från: Cartman
Så.
Då har man spenderat dagen på jobbet med att klura ut hur man fixar nya ringsignaler. :smoke

Hehe. Jag har gjort lite annat också. :D

Hur gör man för att få nya signaler, Har en treo 600 men har inte ens provat att lägga in nya signaler så en liten förklaring skulle passa mej bra.

guest3

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #55 skrivet: 2005-04-18, 13:02:00 »
Slanga ner Nokia Multimedia Converter från Nokias hemsida. Eller Googla fram det.

Där kan du konvertera mp3-filer och diverse andra format till .AMR som är det formatet PalmOne (och även Nokia) kör med.

Sen har jag inte fått Quick Install att svälja .AMR-formatet så jag tog genvägen att maila det till telefonen. Kanske går om man lurar Quick Install. Kom på ett knep idag som jag inte testat än.
__________

Själv har jag fått ett annat problem på halsen. Min browser gillar inte www.hattrick.org.
Det funkade tidigare, men inte längre. :(

guest42

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #56 skrivet: 2005-04-28, 19:33:10 »
Har äntligen hittat ett prog som kör MP3 som ring signal utan att behöva göra om formatet. det heter Phone Technician men nu ska jag bara hitta en låne version.

guest3

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #57 skrivet: 2005-04-29, 08:06:40 »
Citat från: Bags
Har äntligen hittat ett prog som kör MP3 som ring signal utan att behöva göra om formatet. det heter Phone Technician men nu ska jag bara hitta en låne version.

Länk?

guest42

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #58 skrivet: 2005-04-29, 14:44:59 »

guest3

  • Gäst
Palm handdatorer
« Svar #59 skrivet: 2005-04-29, 14:51:03 »
Funkar det även på Europaversionen av Treon då? Har du testat?

Jag söker med ljus och lykta efter vissa saker. Hittar någon lösningarna så får ni gärna hojta till.

1. Ett sätt att stänga av telefonen men att ha handdatorn igång. Man kan ju göra det genom att dra ur batteriet och sen stoppa in det igen, men det känns som att det borde finnas en funktion också för att slå av telefonförbindelsen.

2. Varje gång man skriver "i" i en text så blir det versalt (efter engelskans "jag"). Hur faen stänger man av det?!?

3. Vill ha en mod som gör att man kan ha olika ringsignaler för olika personer eller grupper med personer. Så man vet om det är privat- eller jobbsamtal.

 

Senaste inlägg