Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX  (läst 6328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« skrivet: 2005-10-20, 15:39:51 »
Ni som kört "Invinci-Monk" bygget, kan väl ge lite feedback på mitt Invinci Wo/Mo-bygge.

Attributen läggs som följande.

Tactics 12
Healing 10
Smiting 10
Resten på Sword, med runor för att komma upp i 8.

Skills.

1. Gladiators Defence (e) 11sec. duration tactics @12
2. Mending (+3 hp regen)
3. Shield Stance (21 sec. duration tactics @12
4. Orison of Healing
5. Mend Ailment
6. Balthazars Aura
7. Zealots Fire
8. Disciplined Stance.

Japp, det är ett farmingbygge. Jag vill bara testa om det fungerar, eftersom jag aldrig skulle orka driva upp en riktig munk till öknen, bara för att testa.

Tanke: Kastar Mending och väntar på full energi. Kastar sedan Balthazars Aura. Kutar in i första bästa hög med Griffons/Minotaurer/Devouers och slår på Gladiators. 75% chans att blocka och ger då 33 skada på den som anföll. Kastar sedan snabbt Zealots fire, och börjar spamma Mend Ailment/Orison of healing på mig själv. Efter 11 sekunder (då Gladiators tar slut) byter jag till Shield Stance och fortsätter spamma orison/mend på mig själv, och triggar på så sätt Zealots Fire, som bör göra ca. 15-20 fire damage på alla i räckvidden, varje gång jag bränner av en skill. Efter 21 sekunder tar Shield Stance slut, och i vid det laget har Gladiators laddat om, så då kör jag den igen. Disciplined stance finns med som backup om jag klantar till det.

Erfarenhetsmässigt vet jag att min krigare med Mending på sig, under Bonettis etc, knappt tar skada alls, så länge jag håller mig till 4-5 motståndare i taget. Den skada som går igenom i ovanstående bygge skulle i teorin kunna repareras ganska enkelt med Orison of Healing. (+45 hp var 4:e sekund)

Frågan är om Balthazars Aura kommer att generera tillräckligt med energi för att upprätthålla ett konstant spammande av Orison/Mend Ailment. Hur mycket energi får man per träff vid Smiting @10?

Svaret är nej. Balt. Aura ger 1 energi vid varje träff, vilket inte på långa vägar räcker. Värdelöst bygge, är slutsatsen.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #1 skrivet: 2005-10-27, 09:08:23 »
Efter min mindre lyckade uppvisning med min munk senast, har jag kommit på att jag kanske bör hålla mig på längre avstånd från striderna. En munk speccad för farming som min har tyvärr uselt med hälsa, så jag tänkte mig följande bygge:

Fördela relativt jämnt mellan protection, healing och divine favor (superior runor på samtliga).

Samtliga skills nedan ska fungera från långt avstånd:

1. Life Bond - While you maintain this enchantment, whenever target other ally takes damage from an attack, half the damage is redirected to you. The damage you receive this way is reduced by 3-25 points (i mitt fall 30).

2. Heal party - Heal entire party for 16-67 health.

3. Martyr - Transfer all Conditions and their remaining durations from your party members to you. This is an elite skill.

4. Mending - While you maintain this enchantment, target ally gains health regeneration of +1-3 (4 i mitt fall).

5. Blessed Signet

6. Rebirth

7. Ev. Aegis

8. Någon skill som hjälper till med energi

Tanke:

Kasta Life Bond på 4 medspelare, kasta mending på mig själv. Kommer då att hamna på energy degen -1. Använd Blessed Signet för energi (5 enchantments x 3 energi = 15).

Kasta Mending på mig själv för att stå emot conditions och den ev. skada som kan komma från Life Bond (brukar för det mesta hamna på noll).

Använda Martyr & Heal Party med jämna mellanrum, ev Aegis.

Funderar på att byta till Mesmer Secondary, för att få tillgång till Mantra of Inscriptions.

Problem? Energi, som vanligt. Mantra of Signets skulle dock hjälpa en hel del.
Shatter Enchantments är också ett problem, men är man bara uppmärksam så går det snabbt att kasta Life Bond igen.

Synpunkter?
« Senast ändrad: 2007-09-25, 18:40:12 by DeadHead »

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #2 skrivet: 2005-10-27, 10:58:28 »
Om enrgi är ett problem och du dessutom kan i stort sett negera skadan från 4 partymembers så kanske Heal Party känns som lite overkill, särskilt när den kostar 15 energi att lägga och tar 2 sekunder. Jag har väldigt lite munkerfarenhet, men kanske Dwaynas Kiss eller linande kunde vara ett alternativ för att ge punktinsatser för mindre kostnad. Dessutom effektivt när man redan har enchants på flera spelare.

Som vanligt blir det tråkigt att möta Gnashers och andra med strip enchantment.

Vad får du för total HP med 3 Sup-runor?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #3 skrivet: 2005-10-27, 12:49:45 »
Jag har inte heller spelat munk, men med din förmodat höga poäng i healing (16?) borde elitskillen Word of Healing vara en sjuhellsickes boost om du bara timar in den till precis det ögonblick när den allierades hälsa går ner till 48-49% Jag gissar att du bränner iväg en 200+ hp till den personen då. Kostar 5energy och laddar om på 4 sekunder tror jag.

Ett rejält varningens finger för life bond. Dog du inte i UW just tack vare den skillen? I och för sig, en Aataxe bongar ju iväg uppåt 200 i skada på ett enda hugg, men igår fick jag en "Cleave" på mig i Sorrows, som drog 120 (!) av mitt liv i ett enda chop. I och för sig, jag har armour 60 i jämförelse med en warrior som bör ligga på 100 mot fysisk skada. Men ändå. Det lär nog göra ont!

Om jag hade varit du hade jag köpt en ny rustning istället, så är det bara att svida om till en mer normal HP-build när så krävs.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #4 skrivet: 2005-10-28, 09:20:46 »
Håller nog med DLL här, för tänkt dig senariot där nån flåbuse smackar iväg en rejäl AoE på krigarna som gör en -100, då har du 3 krigare eller ranger eller en galen "snusdosa" ;) i främsta led drar ju det iväg rejält - du kan t.o.m. då omedelbums!

Nej problemet som jag ser det är att man måste ha någon typ av självhelning annars orkar inte munkarna hålla folk flytande. Om supporten kan koncentrera sig på att plocka bort conditions och hexes plus att skydda mot de värsta smällarna med protection skills så går det mycket bättre. Kan man sen även få lite energi så funkar det mycket bättre. Likaså måste man som krigare vara mera uppmärksam att skydda de mjuka målen samt att inte sprida sig för djupt in i striden, om ni förstår vad jag menar. Behåller man kylan och metodiskt betar av buset och inte tillåter några slippa förbi överlever supporten och artilleriet och då även krigarna.

M.a.o. tror jag mycket det brister i taktiken när vi dör som flugor.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #5 skrivet: 2005-10-28, 10:19:10 »
Jag funderar en del på hur min Munkbuild skall utvecklas.
Från början var det meningen att det skulle vara en ren healermunk, men nu börjar jag undra om man inte istället skulle spela en Protectionmunk med hög divine favor och Divine Boon.

Såhär tänker jag mig en möjlig build:
1- Aegis
2- Reversal of Fortune
3- Shielding Hands
4- Mend Ailment/Condition
5- Blessed signet
6- Life Barrier [E]
7- Divine Boon
8- Rebirth

En tanke är att använda Divine Boon+så många lifebarriers som behövs. Detta minimerar behovet av ytterligare heals. Detta innebär naturligtvis energy degen, men då spammar man Blessed signet som då ger upp mot 20 energy/10 sek. Jag är lite tveksam till Aegis eftersom den kostar så mycket. Borde han ngt annat där, men själva spellen är mkt tilltalande. Reversal of Fortune och Shielding hands är snabba, billiga spells som tillsammans med Divine Boon fungerar som heals. Mend Ailment/Condition likaså och för att undvika heals senare.

Önskemålet vore naturligtvis att även ha en staffwrapping +20% enchantment.

Tankar/åsikter?

Edit: Kanske köra Mo/Me och byta Aegis mot Mantra of Inscriptions? För energy?
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #6 skrivet: 2005-10-28, 12:52:09 »
Loop, i princip så har jag kört tidigare, förutom Life Barrier då, men den skillen är numera inbakad i mitt bygge ovan istället för Life Bond (skaffade den häromdagen), Martyr får då tyvärr stryka på foten.

Ett helt ok bygge, Aegis är faktiskt mycket bra, speciellt om åtminstone två munkar kan växla mellan den.

Divine Boon är oxå trevlig, förutom att den gör att alla spells kostar ytterligare 2 energi, och är det någon klass som alltid är pressad på energi, så är det ju munkarna.

Ett problem som jag ser det är att man vill vara två saker samtidigt, dvs både kunna hela och skydda, istället för att specialisera sig på en sak. Är man två munkar så är det ju bättre att dela upp dessa uppgifter mellan sig.

Att bygga en munk kring enchantments är lockande, då energi inte är några problem om man har Blessed Signet. Dock så verkar det som om varenda fi senare i spelet kan plocka bort dessa enchantments.

Mantra of Inscriptions är en höjdare om man har Blessed Signet.

Jag har testat Martyr också, kanon mot conditions, men tyvärr även den en elit, så det börjar bli lite svårt att välja.

Sen måste nästan en munk ha med sig skills som tar bort hexes också.

Ang. mitt bygge ovan, så är ju tanken med det att skydda gruppen från säkert avstånd, så då går ju ex.  Dwaynas Kiss och Word of Healing bort.

Taktik, visst är det mycket det som brister när vi får pisk.

Skulle helst se att en Ranger la ett led med fällor strax framför munkarnas positioner, samt tog med sig Healing Spring.

Samtliga bör vara uppmärksamma på om munkarna attackeras, och då kanske byta mål för att knacka ned dem fienderna istället. Mer flexibilitet efterlyses här, och pvp spel är utmärkt träning för detta!

Tycker Johnnys åsikt ovan, om att alla har någonting att hela sig själva med så vore det optimalt. En warrior som ska tanka bör kanske koncentrera sig mer på skills som håller honom vid liv (dvs tactics) än på skills som gör skada, låt framförallt elementalister sköta den biten.

Har för övrigt ruskat liv i det gamla farming bygget baserat på Protective Bond bygget igen, med utmärkt resultat, så den härliga skillen går fortfarande utmärkt att använda!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #7 skrivet: 2005-11-10, 10:36:59 »
Den Late Munken:

På banor där man slipper "shatter enchantments", som ex. på Thirsty River igår, så verkade ju dessa skills vara helt ok:

Life Barrier: tar bort 50% av skadan (med 15 i protection, 52% med 16)

Mending: +4 health regen/sek (dvs 8 health / sekund)

Igår så kunde jag utan problem upprätthålla 7 enchantments (energy degen -3) med hjälp av Blessed Signet och Mantra of Inscriptions. Faktum är att jag nästan konstant hade full energi, vilket man inte brukar ha som munk. Jag skulle alltså kunna upprätthålla ytterligare enchantments. Energy degen på -4 gör att man förlorar ca 1.3 energi / sekund.

Med jämna mellanrum så kan man kasta Aegis och Heal Party.

Nu vet jag inte hur mycket Prunis fick gå in och hela igår, men det såg ju i alla fall ut som att hälsostaplarna låg ganska konstant i topp.

En annan enchantment som skulle kunna vara intressant att använda sig av på framförallt Rangers och Warriors, är "succor", vilken ger +1 health regen och +1 energy regen. Den drar dock 1 energi från den som kastat den så fort den som har den på sig kastar en spell, därav att den inte är så lyckad till övriga klasser.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #8 skrivet: 2005-11-10, 21:35:22 »
Nytt bygge, testat med stor framgång på olika spelgrupper vid Thirsty River:

Protection 16:

- Life Barrier (reducerar 52% av skadan)
- Life Bond (Hälften av skadan överförs till munken, där den reduceras med 32 poäng)

Med dessa två skills så tar spelarna nästintill ingenting i skada av vanliga attacker.

Jag kan lägga upp till åtta enchantments och ändå klara energin med hjälp av Blessed Signet.

Kan spelarna sedan hela sig själva lite grann, alternativt en healingmunk som hjälper till, så funkar detta kanon där det inte finns, som sagt, Shatter Enchantments.

Aegis och Heal Party kompletterar.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #9 skrivet: 2005-11-11, 10:29:33 »
Fortsätter spamma denna tråd, denna gång med lite olika energy-management idéer till en munk (baserat på ett 8-manna lag):

Kasta Essence Bond på alla i gruppen förutom dig själv.
Energy Degen -3, underhåll (framför allt mellan strider) med Blessed Signet.

Väl i strid så bör energin strömma in i snabb takt så fort någon får fysisk skada.

Lyckas man med taktiken att få enbart krigarna att agga fienden, så räcker det med Essence Bond på dessa.

Ett annat alternativ:

Life Bond på samtliga medlemmar, och Balthazars Spirit på dig själv. Energy Degen -4, underhåll (framför allt mellan strider) med Blessed Signet.

Så fort lite skada överförs via Life Bond, så aktiveras Balthazars Spirit. Energin bör flöda in i snabb takt.

Detta kan även vara alternativ för andra klasser att tänka lite på, om de har munk som secondary.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #10 skrivet: 2006-08-18, 12:00:50 »
Ser ut som om det börjar bli dags att dra min munk framåt i Factions. Hittade denna elitskill, som ser ut som ett helt perfekt komplement till en variant på boon-protector:

Air of Enchantment
"For 4-9 seconds, enchantments cast on target other ally cost 5 less energy (minimum 1 energy). This is an elite skill."
Kostar 5 energi, laddar om på 8 sekunder.

Från en kostnad på 7 till en kostnad på 2 för varje RoF. Verkar riktigt, riktigt nice tycker jag!

Edit: Hm! Tydligen så gäller reduceringen i kostnad för spells endast på en person, så ska man kunna nyttja denna effektivt, så gäller nog att vi börjar få det att fungera med en MainTank.
« Senast ändrad: 2006-08-18, 13:36:04 by DeadHead »

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #11 skrivet: 2006-08-19, 14:59:00 »
När man då kör med en massa enchantments på tex. en tank så kan man som Ranger göra ganska mycket assistans genom att ta med skillen Symbiosis...

Symbiosis. Create a level 1...8 Spirit. For creatures within its range, for each enchantment on a creature, that creature's maximum health is increased by 27...125. This Spirit dies after 30...126 seconds.


Denna gör massor på hur mycket liv man har... 125x7=875... 875!! extra i liv är GANSKA så mycket ;)

guest324

  • Gäst
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #12 skrivet: 2006-08-19, 19:58:19 »
Men får inte fienden också mer liv då?

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #13 skrivet: 2006-08-20, 11:14:39 »
Jo det får dem ... det är därför jag aldrig använde den "spiriten" när jag lirade.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #14 skrivet: 2006-08-20, 12:28:39 »
Det är ju bara de fiender som har enchantments på sig.... och det är INTE sååå många så att man som warrior med 1500+ i hp inte kan ta ner utan problem....

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #15 skrivet: 2006-08-20, 13:13:49 »
Precis. Monster i PVE har väl möjligtvis en, i ytterst sällsynta fall två enchantments på sig, så detta är def. en überspirit för en maxbuffad warrior tank!

Ex:

En standard wammo, kan slänga mending + Live Vicariously på sig själv. En munk slänger sedan Life Bond, Life Barrier, Succor och kanske Watchful Spirit på tanken. Riktigt nice vid rätt tillfällen, helt klart! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #16 skrivet: 2006-08-21, 08:03:07 »
Monk/Elementalist

Attributes:

Healing 9 (8+1)
Protection 12 (10+2)
Divine Favor 16 (12+3+1)

1. Aegis
2. Reversal of Fortune
3. Orison of Healing
4. Protective Spirit
5. Glyph of Renewal [e]
6. Divine Spirit
7. Blessed Aura
8. Res

Idé:

Kasta Blessed Aura för att få enchantments att räcka 37% längre tid. Kasta därefter Glyph of Renewal (GoR), och därefter Divine Spirit (DS).

GoR gör att nästa spell man kastar laddar om omedelbart. DS gör att munk spells kostar 5 energi mindre, minimum 1 energi. DS har i normala fall en omladdningstid på 60 sekunder och varar i 15 sekunder med 16 i Divine Favor, vilket gör att den har rejält begränsad användning i mitt tycke.

Med mitt bygge så räcker den 15 sekunder +37% längre från divine spirit +20% längre med hjälp av Yakslappern ~ 23 sekunder. Omladdningstid på GoR är 15 sekunder, vilket då kommer att innebära att man kan ha DS igång konstant.

Vid tester med att kasta RoF och Orison of Healing så visar det sig att man kan kasta dessa nonstop, och energin kommer ändå att *öka*! :)

Med 16 i Divine Favor så får man 51 health "gratis" för varje spell man kastar.

Aegis räcker i ca 15 sekunder med detta bygge. Om Yakslappern processar, så har Aegis precis laddat om när den första gått ut.

Protective Spirit är trevlig när någon tar så mycket stryk att man inte hinner med att hela tillräckligt snabbt. Har för mig att den räcker ca 29 sekunder med detta bygge.

Svagheter:
Man har ingenting för conditions/hexes. Funderar på att ev. byta ut Aegis och res (mer om detta i nästa inlägg!) mot något annat, och ev. specka om för mer healing eftersom detta är ett bygge som framförallt är till för att spamma 5 energi skills.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #17 skrivet: 2006-08-21, 08:26:53 »
Munkar bör inte ressa?

Ok, har haft mycket tankar om detta, och i mitt tycke så är det egentligen helt fel att det är munkarna som ska ressa folk.

Anledningen är egentligen ganska självklar - det är 8 sekunder inaktiv tid för helning/skydd av medspelarna.

De primära "ressarna" i tur och ordning enligt mitt synsätt:

1. Mesmer med höga poäng i fastcasting
2. Ranger (gärna med stances - satsa på Restore Life eller Ressurection Chant!)
3. Warrior
4. Ritualist
5. Elementalist, Necro, Assassin
6. Monk

Som munk så förväntas man ofta kunna hela/skydda/ta bort conditions/ta bort hexes, dvs allt! Dessutom så bör man ha plats för någon form av energy-management, vilket gör att man snabbt fyller upp skillbaren.

Är man då dessutom i ett kritiskt skede, och som munk ställer sig för att ressa någon, så är chansen stor att ytterligare spelare dör under tiden.

Slutsats: Res är en skill för de som har /Mo! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #18 skrivet: 2006-08-22, 14:12:00 »
Mjae ... man bör ju ha TVÅ munkar och då vissa ress-spells är beroende på vad du har i respektive färdighet så är det ju bättre att en som är högt speccad gör det. Sen förutsätter du ju att alla andra är munkar sekondärt för rez-signet använder man ju i nödfall och då för att väcka en munk.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #19 skrivet: 2006-08-22, 14:49:33 »
Mjae ... man bör ju ha TVÅ munkar och då vissa ress-spells är beroende på vad du har i respektive färdighet så är det ju bättre att en som är högt speccad gör det. Sen förutsätter du ju att alla andra är munkar sekondärt för rez-signet använder man ju i nödfall och då för att väcka en munk.

Det är väl framförallt under strid som jag syftar på, och att man då helst har en dedikerad "ressare", helst med Ressurection Chant, Restore Life eller Flesh of my Flesh, eftersom dessa ger skapligt rejält med hälsa och hyfsat med energi. Rebirth bör man endast använd på väldigt svåra ställen som ex. UW eller FoW. Ressurect är inte heller mycket att hurra för då man kommer tillbaka med endast 25% i liv och 0 i energi.

Känner man att man är på väg mot en wipe, då en eller flera spelare dött, så är det def. inte läge för munkarna att börja ressa när striden fortfarande rasar. Då är en x/Mo ett mycket bättre alternativ att ta hand om den biten, och som sagt, speciellt en Fastcasting Mesmer. Det räcker med att en eller kanske två andra spelare har Munk som sekundärt yrke, och att man på förhand bestämmer att dessa ska vara primära "ressare".

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #20 skrivet: 2006-08-22, 19:03:45 »
Ofta har man händerna fulla nog med att hålla resten av följet vid liv - särskilt om man själv är enda munken. Att ställa sig och ressa någon i det läget innebär oftast att en eller fler av de andra dör.

En gång när jag gjorde Abaddon's hade vi med två Eles som tydligen var polare, varav den ena var E/Mo. Den första elen får för sig att tanka en grupp som vi inte slogs med (vi var upptagna med annat). Han springer in i tre Jade Bows och ett Ether Seal och förvandlas genast till pannkaka. Han börjar vråla om res, trots att han ligger en god bit ifrån stridens centrum - men eftersom vi munkar (vi var två) hade fullt upp att hålla krigarna vid liv fick det vänta. Då springer hans polare dit och ressar honom, vilket leder till 1) att bägge Eles blir platta, och 2) att vi får nämnda fiendegrupp i ryggen. Elementalisterna blev inte ressade nu heller, och för det fick vi lyssna på långa haranger på finska. Blä.

Tanksen har ju svårt att lämna striden, för då blir munkarna sårbara. Hade vi exempelvis haft en Me/Mo eller en R/Mo med Rebirth i laget, hade ressing varit ett alternativ. Då hade elesarna kunnat dra sig tillbaka för regen och återvända till striden senare.

Nej, har man mycket att göra är ressing definitivt lämpligast när striden är mer eller mindre över. Är man två munkar eller fler blir läget lite annorlunda, men ibland har munkarna häcken full hur de än gör...


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #21 skrivet: 2006-08-22, 19:21:03 »
Nej, har man mycket att göra är ressing definitivt lämpligast när striden är mer eller mindre över.

Absolut, om det går! Ibland så måste man bara få upp folk under stridens gång. Det kan vara av många olika anledningar, låt säga att den person som är ansvarig för att interrupta en boss går i backen, och bossens attacker gör AOE skada på 200+, då vill man nog snabbt som ögat få upp nämnda person så att denne kan fortsätta interrupta.
I ett sådant skede är det dessutom mer kritiskt än någonsin att munkarna får ägna sig åt det de gör bäst, för det lär komma att behövas både skydd och helning när bossen kan dra iväg sina attacker obehindrat.

Så ja, jag står på mig, låt övriga klasser sköta ressandet i första hand, OM de har Munk som secondary.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #22 skrivet: 2007-07-13, 02:02:49 »
Hyfsat bygge (stats enligt mina värden, dvs 14 protection, 16 divine):

Monk/Elementalist

1. Glyph of Lesser Energy (Dina två nästa spells kostar 10 mindre energi)
2. Shield of Regeneration (Med hjälp av GoLE så kan man nu kasta två Shields á 5 energi styck, istället för 15 styck. Totalt 10 energi alltså, att jämföra med 30 annars! Med maxad protection så ger denna +10 healthregen i 12 sekunder, samt +40 armor, använd gärna +% enchantmentprylar för att få den att räcka minst 2 sekunder ytterligare)

Övriga efter tycke och smak, dessa kör jag med:

3. Prot. Spirit (22 sekunder)
4. RoF (max 76 health tillbaka, protectionträdets überskill no#1)
5. Mend Ailment (for each remaining condition, ally is healed for 66 health)
6. Remove Hex
7. Signet of Devotion (+106 health)
8. Res

Maxa protection och divine favor, tuta o kör! :)
« Senast ändrad: 2007-07-13, 20:01:55 by DeadHead »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #23 skrivet: 2007-09-25, 13:26:30 »
En trevlig munkskill, kanske framförallt till alla /Mo där ute, är denna:

Empathic Removal

För fem energi, så tar den bort en hex och en condition både på dig själv och en medspelare. Laddar om på sju sekunder. Jag låter min necro hero dubblera som minionmaster och hex/condition borttagare, vilket fungerar alldeles ypperligt. Har jag min elementalist hero med så är det istället han som knäcker extra med denna skill.

Avlastar/kompletterar munken på ett mycket bra sätt - rekommenderas!

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #24 skrivet: 2007-09-25, 14:06:24 »
Jag har faktiskt tänkt göra Ogden till en dedikerad hex/conditionborttagare, redo att slänga in på ställen där det krävs lite utöver vad parhästarna Talkis och Dunkis fixar. Har dock inte börjat fundera över själva bygget än, men detta låter ju som ett bra tips!  :)

 

Senaste inlägg