Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX  (läst 6374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #15 skrivet: 2006-08-20, 13:13:49 »
Precis. Monster i PVE har väl möjligtvis en, i ytterst sällsynta fall två enchantments på sig, så detta är def. en überspirit för en maxbuffad warrior tank!

Ex:

En standard wammo, kan slänga mending + Live Vicariously på sig själv. En munk slänger sedan Life Bond, Life Barrier, Succor och kanske Watchful Spirit på tanken. Riktigt nice vid rätt tillfällen, helt klart! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #16 skrivet: 2006-08-21, 08:03:07 »
Monk/Elementalist

Attributes:

Healing 9 (8+1)
Protection 12 (10+2)
Divine Favor 16 (12+3+1)

1. Aegis
2. Reversal of Fortune
3. Orison of Healing
4. Protective Spirit
5. Glyph of Renewal [e]
6. Divine Spirit
7. Blessed Aura
8. Res

Idé:

Kasta Blessed Aura för att få enchantments att räcka 37% längre tid. Kasta därefter Glyph of Renewal (GoR), och därefter Divine Spirit (DS).

GoR gör att nästa spell man kastar laddar om omedelbart. DS gör att munk spells kostar 5 energi mindre, minimum 1 energi. DS har i normala fall en omladdningstid på 60 sekunder och varar i 15 sekunder med 16 i Divine Favor, vilket gör att den har rejält begränsad användning i mitt tycke.

Med mitt bygge så räcker den 15 sekunder +37% längre från divine spirit +20% längre med hjälp av Yakslappern ~ 23 sekunder. Omladdningstid på GoR är 15 sekunder, vilket då kommer att innebära att man kan ha DS igång konstant.

Vid tester med att kasta RoF och Orison of Healing så visar det sig att man kan kasta dessa nonstop, och energin kommer ändå att *öka*! :)

Med 16 i Divine Favor så får man 51 health "gratis" för varje spell man kastar.

Aegis räcker i ca 15 sekunder med detta bygge. Om Yakslappern processar, så har Aegis precis laddat om när den första gått ut.

Protective Spirit är trevlig när någon tar så mycket stryk att man inte hinner med att hela tillräckligt snabbt. Har för mig att den räcker ca 29 sekunder med detta bygge.

Svagheter:
Man har ingenting för conditions/hexes. Funderar på att ev. byta ut Aegis och res (mer om detta i nästa inlägg!) mot något annat, och ev. specka om för mer healing eftersom detta är ett bygge som framförallt är till för att spamma 5 energi skills.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #17 skrivet: 2006-08-21, 08:26:53 »
Munkar bör inte ressa?

Ok, har haft mycket tankar om detta, och i mitt tycke så är det egentligen helt fel att det är munkarna som ska ressa folk.

Anledningen är egentligen ganska självklar - det är 8 sekunder inaktiv tid för helning/skydd av medspelarna.

De primära "ressarna" i tur och ordning enligt mitt synsätt:

1. Mesmer med höga poäng i fastcasting
2. Ranger (gärna med stances - satsa på Restore Life eller Ressurection Chant!)
3. Warrior
4. Ritualist
5. Elementalist, Necro, Assassin
6. Monk

Som munk så förväntas man ofta kunna hela/skydda/ta bort conditions/ta bort hexes, dvs allt! Dessutom så bör man ha plats för någon form av energy-management, vilket gör att man snabbt fyller upp skillbaren.

Är man då dessutom i ett kritiskt skede, och som munk ställer sig för att ressa någon, så är chansen stor att ytterligare spelare dör under tiden.

Slutsats: Res är en skill för de som har /Mo! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #18 skrivet: 2006-08-22, 14:12:00 »
Mjae ... man bör ju ha TVÅ munkar och då vissa ress-spells är beroende på vad du har i respektive färdighet så är det ju bättre att en som är högt speccad gör det. Sen förutsätter du ju att alla andra är munkar sekondärt för rez-signet använder man ju i nödfall och då för att väcka en munk.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #19 skrivet: 2006-08-22, 14:49:33 »
Mjae ... man bör ju ha TVÅ munkar och då vissa ress-spells är beroende på vad du har i respektive färdighet så är det ju bättre att en som är högt speccad gör det. Sen förutsätter du ju att alla andra är munkar sekondärt för rez-signet använder man ju i nödfall och då för att väcka en munk.

Det är väl framförallt under strid som jag syftar på, och att man då helst har en dedikerad "ressare", helst med Ressurection Chant, Restore Life eller Flesh of my Flesh, eftersom dessa ger skapligt rejält med hälsa och hyfsat med energi. Rebirth bör man endast använd på väldigt svåra ställen som ex. UW eller FoW. Ressurect är inte heller mycket att hurra för då man kommer tillbaka med endast 25% i liv och 0 i energi.

Känner man att man är på väg mot en wipe, då en eller flera spelare dött, så är det def. inte läge för munkarna att börja ressa när striden fortfarande rasar. Då är en x/Mo ett mycket bättre alternativ att ta hand om den biten, och som sagt, speciellt en Fastcasting Mesmer. Det räcker med att en eller kanske två andra spelare har Munk som sekundärt yrke, och att man på förhand bestämmer att dessa ska vara primära "ressare".

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • Moderator
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #20 skrivet: 2006-08-22, 19:03:45 »
Ofta har man händerna fulla nog med att hålla resten av följet vid liv - särskilt om man själv är enda munken. Att ställa sig och ressa någon i det läget innebär oftast att en eller fler av de andra dör.

En gång när jag gjorde Abaddon's hade vi med två Eles som tydligen var polare, varav den ena var E/Mo. Den första elen får för sig att tanka en grupp som vi inte slogs med (vi var upptagna med annat). Han springer in i tre Jade Bows och ett Ether Seal och förvandlas genast till pannkaka. Han börjar vråla om res, trots att han ligger en god bit ifrån stridens centrum - men eftersom vi munkar (vi var två) hade fullt upp att hålla krigarna vid liv fick det vänta. Då springer hans polare dit och ressar honom, vilket leder till 1) att bägge Eles blir platta, och 2) att vi får nämnda fiendegrupp i ryggen. Elementalisterna blev inte ressade nu heller, och för det fick vi lyssna på långa haranger på finska. Blä.

Tanksen har ju svårt att lämna striden, för då blir munkarna sårbara. Hade vi exempelvis haft en Me/Mo eller en R/Mo med Rebirth i laget, hade ressing varit ett alternativ. Då hade elesarna kunnat dra sig tillbaka för regen och återvända till striden senare.

Nej, har man mycket att göra är ressing definitivt lämpligast när striden är mer eller mindre över. Är man två munkar eller fler blir läget lite annorlunda, men ibland har munkarna häcken full hur de än gör...


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #21 skrivet: 2006-08-22, 19:21:03 »
Nej, har man mycket att göra är ressing definitivt lämpligast när striden är mer eller mindre över.

Absolut, om det går! Ibland så måste man bara få upp folk under stridens gång. Det kan vara av många olika anledningar, låt säga att den person som är ansvarig för att interrupta en boss går i backen, och bossens attacker gör AOE skada på 200+, då vill man nog snabbt som ögat få upp nämnda person så att denne kan fortsätta interrupta.
I ett sådant skede är det dessutom mer kritiskt än någonsin att munkarna får ägna sig åt det de gör bäst, för det lär komma att behövas både skydd och helning när bossen kan dra iväg sina attacker obehindrat.

Så ja, jag står på mig, låt övriga klasser sköta ressandet i första hand, OM de har Munk som secondary.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #22 skrivet: 2007-07-13, 02:02:49 »
Hyfsat bygge (stats enligt mina värden, dvs 14 protection, 16 divine):

Monk/Elementalist

1. Glyph of Lesser Energy (Dina två nästa spells kostar 10 mindre energi)
2. Shield of Regeneration (Med hjälp av GoLE så kan man nu kasta två Shields á 5 energi styck, istället för 15 styck. Totalt 10 energi alltså, att jämföra med 30 annars! Med maxad protection så ger denna +10 healthregen i 12 sekunder, samt +40 armor, använd gärna +% enchantmentprylar för att få den att räcka minst 2 sekunder ytterligare)

Övriga efter tycke och smak, dessa kör jag med:

3. Prot. Spirit (22 sekunder)
4. RoF (max 76 health tillbaka, protectionträdets überskill no#1)
5. Mend Ailment (for each remaining condition, ally is healed for 66 health)
6. Remove Hex
7. Signet of Devotion (+106 health)
8. Res

Maxa protection och divine favor, tuta o kör! :)
« Senast ändrad: 2007-07-13, 20:01:55 by DeadHead »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #23 skrivet: 2007-09-25, 13:26:30 »
En trevlig munkskill, kanske framförallt till alla /Mo där ute, är denna:

Empathic Removal

För fem energi, så tar den bort en hex och en condition både på dig själv och en medspelare. Laddar om på sju sekunder. Jag låter min necro hero dubblera som minionmaster och hex/condition borttagare, vilket fungerar alldeles ypperligt. Har jag min elementalist hero med så är det istället han som knäcker extra med denna skill.

Avlastar/kompletterar munken på ett mycket bra sätt - rekommenderas!

Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: MONK BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #24 skrivet: 2007-09-25, 14:06:24 »
Jag har faktiskt tänkt göra Ogden till en dedikerad hex/conditionborttagare, redo att slänga in på ställen där det krävs lite utöver vad parhästarna Talkis och Dunkis fixar. Har dock inte börjat fundera över själva bygget än, men detta låter ju som ett bra tips!  :)

 

Senaste inlägg