Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: SSD  (läst 6976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SSD
« skrivet: 2012-07-30, 09:16:59 »
Då tror jag det var dax att spendera några av mina surt förvärvade pengar i en Solid State Disk. Några tips på vad man ska kolla på? Read/write förstår jag IOPS vad är det bra till och det där med randomness...? Somliga skriver ut livslängd, är det något man ska vara orolig för i en SSD, att helt plötsligt så lägger den av och slutar fungera?

Tror jag kommer satsa på en ~250GB storlek. Tips på detta eller någon som vet en bra deal?
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: SSD
« Svar #1 skrivet: 2012-07-30, 10:13:03 »
Köp en Agility 4 från QCZ eller en Intel....

Corsairs billigare diskar har strulat som attan....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: SSD
« Svar #2 skrivet: 2012-07-30, 10:17:09 »
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: SSD
« Svar #3 skrivet: 2012-07-30, 11:31:11 »
Jag har som DD säger kollat själv på en OCZ Agility 4 och kommer försöka köpa en sådan inom snar framtid. Den är bättre på att hantera oregelbunden dataläsning som t.ex. spelande men sämre på att skyffla data än liknande produkter i samma prisklass av andra märken. Men eftersom en speldisk inte skyfflar någon data så är IOPS ett bättre riktmärke att kolla på.

Oavsett MB bör man köpa den senaste USBSATA-versionen (USBSATA 3) pga. bakåtkompabilitet så länge man inte är ute efter att spara pengar :) (tänker främst på dem som kör gammalt som jag exempelvis)
Då kan man ta med sig den med största sannolikhet när man köper nytt senare.

IOPS är endast ett Benchmark-betyg på hur disken utför uppgifter per sekund (Operations per second). Detta sätts i fabrik och är givetvis endast en riktlinje och behöver inte vara något man kommer att se i praktiken - en teoretisk hastighet kan man säga men visar hur disken uppför sig när förutsättningarna är helt optimala. Det man bör titta på i spelsammanhang är IOPS 4KB Random Read/Write, främst Read. Är detta högt har du en grym speldisk av vad jag har förstått.

Random access är den mest tidskrävande åtkomstmetoden för en disk och den man baserar diskens prestanda utifrån för desktop maskiner. Den andra kallad Sequential access, skrivet som "Intern datafrekvens" i de flesta specifikationer, är hur bra disken är på att "skyffla" data. T.ex. om du vill flytta mycket filer till och från andra diskar, nätverkslagring etc. IOPS - Wiki

Nu är jag rätt ny med SSD men eftersom det inte finns några rörliga mekaniska delar borde SSD diskarna endast påverkas av överhettning eller elektriska fel. Så att ta en titt på Google efter detta kanske inte vore helt fel. Har inte hunnit med detta själv ännu så tipsa gärna mig med :thumb

EDIT: Två exempel: http://www.ocztechnology.com/ocz-agility-4-sata-iii-2-5-ssd.html#specifications

http://www.kingston.com/us/ssd/hyperx/#sh103s3

EDIT2: Skrev om ett litet pinsamt misstag.
« Senast ändrad: 2012-07-30, 12:14:49 by Bråthen »
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: SSD
« Svar #4 skrivet: 2012-07-30, 12:09:43 »
Oavsett MB bör man köpa den senaste USB-versionen (USB 3) pga. bakåtkompabilitet så länge man inte är ute efter att spara pengar :) (tänker främst på dem som kör gammalt som jag exempelvis)

USB?? :hm

Du menar väl SATA, annars lär du nog inte vinna så mkt på en SSD! ;)
« Senast ändrad: 2012-07-30, 12:16:34 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: SSD
« Svar #5 skrivet: 2012-07-30, 12:11:21 »
Oavsett MB bör man köpa den senaste USB-versionen (USB 3) pga. bakåtkompabilitet så länge man inte är ute efter att spara pengar :) (tänker främst på dem som kör gammalt som jag exempelvis)

USB?? :hm

Du menar väl SATA, annars lär du nog inte vinna så mkt på en SSD! ;)

 :lolabove Jag måste varit å svamlat riktigt ordentligt någonstans innan jag skrev det där. Givetvis menar jag SATA. Tack JH!  :blush
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: SSD
« Svar #6 skrivet: 2012-07-30, 12:17:47 »
Du har ju iaf en ursäkt ... du är ju norsk! Vad ska Dädä skylla på? Taskigt med strålskydd på kolan? ;)



I övrigt har jag inte mycket att tillägga mer än att de jag installerat (i jobbet) varit Intels diskar och dom funkar ganska bra för det dom varit tänkta till. Som speldiskar vet jag inte, det har nog de andra killarna mer erfarenhet av. Har själv tänkt köra SSD i nästa dator, men då blir det nog 2 st i en disk stripe (RAID0) då hastighetsökningen ska vara linjär. Lär nog behöva läsa på mer om detta när det är dax, kräver ju lite av det RAID-kort som sitter i datorn kanske?

Edit: Hittade en test som besvarade lite av det jag misstänkte:

http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/kigston-hyperx-ssd-raid0.html

Citera
Conclusion
 
Unfortunately, our today’s tests do not provide a clear answer to the question if building a RAID0 out of modern SSDs makes sense. This solution has its highs and lows and we can only do as much as lost them all and let you be the decision maker.
 
RAID0 is a traditional method of boosting your disk subsystem performance. The trick works with SSDs, too. Combining two SSDs into a RAID0 helps increase linear read/write speeds as well as the speed of processing small data blocks at a long request queue. We did notch very impressive sequential read and write speeds in our tests, getting much higher than the SATA 6 Gbit/s bandwidth.
 
However, we should keep it in mind that modern SSDs have a tendency to get faster as their capacity grows even within the same product series, so a two-disk RAID0 may turn out to be slower than a single large-capacity SSD. More importantly, SATA RAID controllers, including those in modern chipsets, do not support the TRIM command. As a result, the array’s writing performance degrades over time whereas single SSDs are less susceptible to this problem.
 
Thus, a RAID0 will only be superior to a single SSD at linear operations whereas random-address operations will expose its weakness. That’s why we can’t prefer the RAID0 solution to a single SSD without reservations. On the other hand, most of our lifelike benchmarks do show the RAID0 to be overall faster. In other words, the RAID0 is better on average, especially as it doesn’t involve any investment: the cost per gigabyte is the same for a RAID0 and an SSD of the same capacity.
 
There is some inconvenience about running an SSD RAID0 that should also be mentioned. You cannot monitor the health of your SSDs in a RAID0 or update their firmware. A RAID0 will also have lower reliability since a failure of any SSD causes the loss of all data stored on all the SSDs in the array.

Bl.a. TRIM-funktionen lär man ju behöva, annars lär ju disken bli allt långsammare vartefter som man använder den.

Detta behövs kluras på!
« Senast ändrad: 2012-07-30, 12:24:25 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: SSD
« Svar #7 skrivet: 2012-07-30, 13:06:04 »
Så länge du inte kör på en disk med marvell krets i så blir du nog nöjd..

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: SSD
« Svar #8 skrivet: 2012-07-30, 16:16:31 »
Skoj med en tråd om SSD..... .-)

Vet bara att generation 4 av OCZ skiljer sig rejält mot generation 3 av deras Agilitydiskar...


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: SSD
« Svar #9 skrivet: 2012-07-30, 16:52:48 »
Skoj med en tråd om SSD..... .-)

Vet bara att generation 4 av OCZ skiljer sig rejält mot generation 3 av deras Agilitydiskar...


DD

Ska man välja entusiast bäst så är OCZ SSD Vertex 4 snäppet värre än Agility 4 serien. Givetvis har du rätt men jag tänkte mer eftersom du alltid ska vara värst :tease

Men frågan är hur mycket SATA-3 bandbredden räcker till när SSD-diskarna blir så snabba. Någon som vet?
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: SSD
« Svar #10 skrivet: 2012-07-30, 18:15:07 »
inte en aning mr B! men jag köpte denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752849


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: SSD
« Svar #11 skrivet: 2012-07-30, 20:24:59 »
Jag har för mig SATA-3 klarar av 572MiB/sek. Alltså strax över gränsen av vad SSD-diskar klarar av idag.  Vill man ha snabbare måste man idag gå över till typ Revodrive som använder sig av PCI-E.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: SSD
« Svar #12 skrivet: 2012-07-30, 21:32:03 »
Så länge du inte kör på en disk med marvell krets i så blir du nog nöjd..

Vad jag förstått så skall detta vara viktigt. Om de inte har blivit bättre på senare tid.

Själv kör jag en Samsung, snabb som attans. Jättenöjd!

Utloggad Kemo

  • WoW:are
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 472
SV: SSD
« Svar #13 skrivet: 2012-07-30, 22:04:38 »
OK, härlig matnyttig info. Tack så mycket. Ska kika runt lite nu och bestämma mig. Har redan varit inne på den DD föreslog trots att den ligger lite över i pris, men det kanske är värt det. Vad är 300-500kr lixom? typ kanske ett guildwars spel...  :cry
WoW Officer Outland AK
Zachim / Kemo / Thingol

Argent Dawn
Curul / Sarakiel

/Tobias Emdebrant

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: SSD
« Svar #14 skrivet: 2012-07-30, 22:13:58 »
inte en aning mr B! men jag köpte denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752849

Erkänn, du köpte två, och vaskade en! :oggubben

 

Senaste inlägg