Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: DLNA - äntligen är vi där?  (läst 3190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
DLNA - äntligen är vi där?
« skrivet: 2007-10-05, 00:04:40 »
saxat från bloggen min @ www.klauk.se

dlna står för Digital Living Network Alliance. Det är den första riktiga sammanslutningen av företag i både data- och brunvaru-branschen. Dessutom kan det mycket väl bli den stora revolutionen i båda branscherna.

Låt mig förklara:

Länge har det varit ett smått helvetiskt problem att kunna se sina ärligt illegalt kopierade filmer, som lagrats på datorn, på sin platta TV. Åtminstone om man samtidigt ville ha en bra bild och kunna styra det hela med en simpel fjärrkontroll. Många har nog försökt koppla ihop dator och TV och brottats med nvidias och ATIs idiotiska styrprogram för att få rätt bild på två olika skärmar. Några (mig inklusive) harförsökt bygga en HTPC (Hemmabio-dator) med oftast medioker framgång. Avståndet mellan datorvärlden och hemmabiovärlden har helt enkelt varit för stor. Plats på scen för dlna!

enkelt uttryckt så är dlna en standard för hur du ska kunna få över musik, bilder och film från datorn till TVn. Tricket är att införskaffa någon form av dlna-klient, t ex en Playstation3, en Pioneer Blu-Ray spelare eller liknande. Denna kan sedan, med hjälp av ett litet program, läsa dina musik, bild och film-filer på datorn.

Fördelen är dels att det är så simplet att vem som helst kan koppla ihop det, dels att kvaliten på andra sidan, alltså i TVn eller ljudanläggnignen, blir just så bra som det kan bli. Eftersom det inte är datorn som gör jobbet utan de oftast för ändamålet bättre utrustade, dedikerade spelarna som gör det. Det finns även hårddisk-kabinett/lådor där man enkelt kan smacka in två-tre hårddiskar och sedan koppla in det hela på sin router, och vips så behöver datorn inte ens vara igång.

Inget under utan problem dock. dlna är en ganska bred specifikation men tvånget att implementera allt är litet. Sålunda så kan du alltid vara säker på att din dlna-spelare kan hantera vanlig DVD-film (även rippad), analogt ljud till stereon/hemmabioförstärkaren samt JPEG-bilder. Vissa spelare kan även hantera AAC (ipods ljudformat), MP3, PNG-bilder och MPEG4-filmer (HDTV). Det gäller alltså att verkligen kolla upp vad spelaren klarar av för format innan du köper den! Har du en ipod ska du t ex undvika Pioneers blu-ray spelare eftersom all din musik förmodligen lagras som just AAC, men det stödjer inte Pioneer. Korkat.

För bilder och musik spelar det ingen roll, men för film så nästan måste du dra kabel. Trådlöst nätverk klarar i regel inte av att skyffla sådana mängder med information som krävs för att filmen inte ska hacka sig fram. Har man som jag, TVn på andra sidan väggen, är det såklart ett simpelt företag att dra en kabel genom väggen. Men vissa har ju biorumemt i källaren och "arbetsrummet", som spelrumemt ofta kallas, på ovanvåningen. Då kan det bli lite knepigare att dra kabel. Men även detta kan lösas med en så kallad homeplug. Homeplug är en liten manick som konverterar ettorna och nollorna som komemr på nätverkskabeln till strömimpulser. Dessa skickas sedan ut på elnätet och i andra ändan sitter en likadan manick som konverterar tillbaka det hela. I med en nätverkskabel och en strömkabel i båda manicker och du har en stabil, snabb förbindelse. Dock måste båda manicker sitta på samma strömfas, detta är oftast inte ett problem i en villa eller lägenhet.

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: DLNA - äntligen är vi där?
« Svar #1 skrivet: 2007-10-06, 11:13:39 »
Fan Gisse. Var du tvungen att berätta det här. Nu måste jag skaffa mig en massa mer saker  :rythm
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

guest1327

  • Gäst
SV: DLNA - äntligen är vi där?
« Svar #2 skrivet: 2007-10-09, 10:24:25 »
Låter onekligen intressant

 

Senaste inlägg