Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Linux  (läst 5035 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Linux
« skrivet: 2005-11-18, 11:59:36 »
Då jag är en hel nOOb på Linux så tänkte jag ställa frågan här inna jag gör något :D

Vinner man någon prestanda eller på något annat sätt om man installerar linux http://fedora.redhat.com/ ?

Har ju en AMD 64 bitars och SLI, 1 Gb ram

För/nackdelar?
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest1569

  • Gäst
Linux
« Svar #1 skrivet: 2005-11-18, 12:25:05 »
Vad ska du ha datorn till? Spel, applikationer, film?

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Linux
« Svar #2 skrivet: 2005-11-18, 12:28:29 »
Spel ev någon film då och då. Men mest spel!
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest1569

  • Gäst
Linux
« Svar #3 skrivet: 2005-11-18, 12:33:52 »
Citat från: Braxen
Spel ev någon film då och då. Men mest spel!


Ska du spela spel så är det bättre med windows. Jag vet bara två spel som har linuxversioner med på skivan och det är quake-serien och unreal-serien. Vill du spela andra spel måste du göra det med Wine eller Cedega.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Linux
« Svar #4 skrivet: 2005-11-18, 12:43:23 »
ok. Och dessa är andra versioner av Linux?
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

guest1569

  • Gäst
Linux
« Svar #5 skrivet: 2005-11-18, 12:55:08 »
Det är en typ av program som gör att du kan spela windows-spel på linuxburkar.

http://www.transgaming.com/latest_news.php för cedega. Men det behöver du pröjsa för.

Med Wine har jag för mig att du kan tanka källkoden och kompilera själv.  

Ska du spela så är windows det bästa alternativet eftersom 99% av alla spel skrivs för det operativet på pc.


När jag kör linux kör jag alltid dualboot och har XP just för spel och mina musikprogram. Film, ordbehandling, irc och sånt kör jag i Linux.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Linux
« Svar #6 skrivet: 2005-11-18, 13:03:51 »
Nä Braxen, kör inte en dator UTAN windows om du ska spela på den.

Enkelt förklarat så kan man väl säga att om du kör windowsspel under linux måste du ha en "windowsemulator" precis som gruberman säger, och då tappar du MASSOR i prestanda. När det gäller 3d-grafik etc så kan det dessutom vara väldigt svårt att få exvis grafikkortet att fungera som det är tänkt eftersom tillverkarna är dåliga på att skriva drivrutiner till windows osv.

Så - kör windows, och installera en linux-variant parallellt om du vill undersöka linux. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1569

  • Gäst
Linux
« Svar #7 skrivet: 2005-11-18, 13:11:46 »
Tycker absolut att du ska testa linux! Det finns hur mycket skoj som helst och du kan skräddarsy allt som du vill ha det.  Sen är ju ett plus att nästan allt kostar gratis.

En distribution som jag gillar skarpt är ubuntu (http://www.ubuntulinux.org/).

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Linux
« Svar #8 skrivet: 2005-11-18, 13:31:09 »
:stupid både vad det gäller "testa" och en bra dist. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Linux
« Svar #9 skrivet: 2005-11-18, 18:38:03 »
Tack för tipset, den distron åker in på burken ikväll! :)

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Linux
« Svar #10 skrivet: 2005-11-18, 18:49:39 »
http://www.kubuntu.org/ om man gillar kdm istället för gnome. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Linux
« Svar #11 skrivet: 2005-11-19, 00:30:03 »
Bah!

Hur jag än försöker så får jag inte till det med SMP kernel. Tänker väl fel som vanligt, men... får detta fel:

"sudo apt-get install linux-686-smp

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet linux-686-smp"

Vad gör jag för fel?  :hm

Striker

  • Gäst
Linux
« Svar #12 skrivet: 2005-11-19, 08:28:29 »
Om du bara vill testa linux så pröva knoppix bootbara cd.
www.knoppix.org

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Linux
« Svar #13 skrivet: 2005-11-19, 13:55:31 »
Phew! Kan vi starta en ny avdelning för Linux? Skulle vara bra tycker mig! :)

Hur som, håller precis på att kompilera om kernel, tar en jäkla tid, men förhoppningsvis så ska jag få igång båda processorerna nu.

Sen kan jag tipsa om programmet Synergy, som låter dig kontrollera flera datorer från ett och samma tangentbord & mus.

Väldigt mycket bekvämare än att måsta köra med dubbla tangentbord/möss. Funkar under Windows, Mac och Unix (Linux) system. Kanon!

Update: Yummy! Två processorer nu!  :banana  :banana  :banana :D

Edit: Här en liten guide om någon är intresserad av Synergy, och vill få det att starta automatiskt när du startar Linux:

Unix

Synergy requires an X server. That means a server must be running and synergy must be authorized to connect to that server. It's best to have the display manager start synergy. You'll need the necessary (probably root) permission to modify the display manager configuration files. If you don't have that permission you can start synergy after logging in via the .xsession file.

Typically, you need to edit three script files. The first file will start synergy before a user logs in, the second will kill that copy of synergy, and the third will start it again after the user logs in.

The contents of the scripts varies greatly between systems so there's no one definite place where you should insert your edits. However, these scripts often exit before reaching the bottom so put the edits near the top of the script.

The location and names of these files depend on the operating system and display manager you're using. A good guess for the location is /etc/X11. Typical file names are:

xdm:
1: xdm/Xsetup
2: xdm/Xstartup
3: xdm/Xsession

gdm:
1: gdm/Init/Default (*)
2: gdm/PostLogin/Default (*)
3: gdm/Sessions/Default (*, **)


*) The Default file is used if no other suitable file is found. gdm will try displayname (e.g. :0) and hostname (e.g. somehost), in that order, before and instead of Default.
**) gdm may use gdm/Xsession, xdm/Xsession or dm/Xsession if gdm/Sessions/Default doesn't exist.

For a synergy client, add the following to the first file: /usr/bin/killall synergyc sleep 1 /usr/bin/synergyc [<options>] synergy-server-hostname Of course, the path to synergyc depends on where you installed it so adjust as necessary.

Add to the second file: /usr/bin/killall synergyc sleep 1

And to the third file: /usr/bin/killall synergyc sleep 1 /usr/bin/synergyc [<options>] synergy-server-hostname Note that <options> must not include -f or --no-daemon or the script will never exit and you won't be able to log in.

The changes are the same for the synergy server except replace synergyc with synergys and use the appropriate synergys command line options. Note that the first script is run as root so synergys will look for the configuration file in root's home directory then in /etc. Make sure it exists in one of those places or use the --config config-pathname option to specify its location.

Note that some display managers (xdm and kdm, but not gdm) grab the keyboard and do not release it until the user logs in for security reasons. This prevents a synergy server from sharing the mouse and keyboard until the user logs in. It doesn't prevent a synergy client from synthesizing mouse and keyboard input, though.

If you're configuring synergy to start only after you log in then edit your .xsession file. Add just what you would add to the third file above.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Linux
« Svar #14 skrivet: 2009-08-23, 16:02:07 »
Vet absolut inget om Linux , men jag har en överbliven burk som jag tänkte köra linux i pga diverse omständigheter.

Burken ska användas till:

Surf
Spela barnspel
(nej.. inte jag ,barnen ska spela..)

Hur funkar det med enklare spel och linux? Vilken Linux är enklast om man är van vid windows? Ubuntu?

 

Senaste inlägg