Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Virusvarning  (läst 1675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Virusvarning
« skrivet: 2013-04-05, 07:49:30 »
I dagarna så kommer antagligen ett flertal personer att åka på ett virus från filen "Fakturering.pdf.exe", då det är ett nytt virus som precis kommit ut, och verkar spridas som en löpeld redan nu.

Flera kända antivirusprogram känner ännu inte av att det är ett virus, bla MSE.

Då MS i sin stora visdom valt att maskera filändelser, och ikonen ser ut som en vanlig pdf fil, så är det lätt hänt för många som inte tänker efter före att klicka på filen.
En bekant har precis gjort det, trots att jag åtskilliga gånger förklarat att man inte ska öppna filer som man inte vet vad det är eller vem det kommer från. I fallet med min bekanta, så har jag även ställt in på hennes dator att filändelser faktiskt ska synas, och ändå så klickar hon på filen... *suck*

Står det avsändare "Skatteverket", men epost adressen är nåt i stil med arakowsky@rprlaw.com, så bör man väl även då kanske fundera en extra gång kan man tycka.

Min bekanta hade dock tur - Panda Antivirus snappade upp nåt misstänkt med filen och blockade den. Panda var 1 av 4 antivirusprogram som plockade upp att det rörde sig om ett virus, enligt virustotal.

Enligt en ny scanning av filen idag med virustotal så är det 15 av 46 antivirus-program på virustotal som detekterar virus i filen - fortfarande inte MSE dock!

Kan vara värt att upplysa era mindre datorvana bekanta om detta.

Vad viruset gör? Ingen aning! Har inte fått fram den informationen ännu. Knappast något bra iaf...

guest1645

  • Gäst
SV: Virusvarning
« Svar #1 skrivet: 2013-04-05, 10:18:06 »
Tackar för varningen. Sprider den vidare.

Man kan tycka att folk borde reagera på att ett mail som hävdar sig komma från en viss källa, har en avsändaradress som är helt orelaterad. Tyvärr så är inte folk i allmänhet såpass vakna.

Men men, något kul relaterat till tråd-titeln:
http://youtu.be/zvfD5rnkTws

 

Senaste inlägg