Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Endless Space  (läst 4823 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
Endless Space
« skrivet: 2012-06-22, 11:17:03 »
Endless Space är en kombination av Master of Orion 2 och Civilization 5 med lite egna tillägg.  :)

Jag förbeställde det på Steam och kunde då tanka hem Alphan och testa. Måste säga att jag blev mycket positivt överaskad.  :supporter

- Endless Space är ett turn-based 4X spel. Det finns många val för spelaren utan att dränka denne i micromanagement. Skitbra för oss som är allergiska mot RTS klick-feasts.  :cartman

- Interfacet är IMHO underbart. Det kändes proffsigt, snabbt och smidigt. Jag hatar skitspel som inte ser till att ha funktionella och rappa UI.

- Spelaren har stor valfrihet i teknologiträdet. Mer valfrihet än Civ5 och jag tror MOO2-valen ligger närmst. Man kan exempelvis att fokusera på något/några av fyra olika grenar och även hoppa över techs. Olika val stärker krig, kolonisering, science, ekonomi, handel eller produktion.

- Spelet har Luxuries och Strategic resources - lånat av Civ5.  :drink

- Man har en (1) gemensam skatteskala för alla planeter. Skatten kan minskas/ökas för att folk ska bli nöjda (jobbar/forskar/odlar bättre), kontra dra in mer pengar.

- Det går att designa skepp och det går att retro-fitta dem.

- Det finns hjältar som i MOO2 och de får xp. När de levlar kan man välja lite vad de ska bli bättre på. (Även skeppen verkar få xp, fast de ger inte olika val.) Hjältarna kan bo på planeter eller åka med rymdflottan.

- Spelet är inte 3D! Skitbra IMHO.  :sun

- Vid rymdstrid har man inte direkt kontroll över varje skepp. Det liknar mer Stars (om ni någonsin testade det urgamla men bra spelet) med taktiker. ES inför dock en ny variant; man spelar kort för att välja vilken taktik ens flotta ska använda i de tre faserna; Long-, Medium- och Short-range. Vid start har man ca 5 kort att välja bland, men man kan forska fram mer. Ett kort kan kontra motståndarens taktik, så det kan vara bättre att spela ett lite sämre kort eftersom det tar ut det kort man tror motståndaren kommer spela. Lite sten/sax/påse över det.

Hemsida: http://endless-space.amplitude-studios.com/Features
En vettig intro-film (30 min lång dock): http://www.youtube.com/watch?v=MM1AFpN6rh4

Enligt den här källan så släpps spelet i augusti 2012. http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120509/4x-strategispelet-endless-space-slapps-i-augusti

ES ges ut av ett litet bolag som jag tycker det är rätt att stödja. Vi behöver fler independent-bolag och ES verkar bli ett mycket bra spel!  :thumb
« Senast ändrad: 2012-06-22, 12:11:55 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest1645

  • Gäst
SV: Endless Space
« Svar #1 skrivet: 2012-06-22, 21:43:33 »
Låter riktigt intressant! :thumb


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Sv: Endless Space
« Svar #2 skrivet: 2012-06-23, 09:43:59 »
Kan vara något att pröva.
Jag har haft svårt att fastna för rymdstrategi efter moo2.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Endless Space
« Svar #3 skrivet: 2012-06-23, 23:48:17 »
ES gick upp i beta nyligen och jag läste att folk tyckte spelet var mer färdigt än flera spel vid release. Jag har hittills inte upplevt någon krash eller sett någon bug.

ES skiljer sig från Civ5 och MOO2 i sina starlanes och wormholes. Rymdskepp måste åka i starlanes eller i wormholes - vilket gör att strategiska bottlenecks skapas. Både lanes och holes finns från start men skeppen kan bara åka på lanes tills man forskat fram wormhole-travel.

Andra skillnader mot Civ5 är att Luxuries inte spelar riktigt lika stor roll. Det finns flera andra faktorer som kan göra en planetbefolkning glad/ledsen, exempelvis någon anomali, teknologi, rasförmåga eller olika planetsorter som gör folk motiverade/ledsna.

Och jag tycker att hjältarna spelar lite större roll än de gjorde i MOO2. Har sett några hjälte-förmågor som påverkar planetens produktion eller moral betydligt. Jag har hittills bara fått ha tre hjältar igång samtidigt - vet inte om det kommer ändras - och det är ångest när man ska välja deras förmågor; antingen planet-bonusas eller stridsbonusar för flottor.  

(PS spelet kostar 27 Euro på Steam, dvs 240 kr.)
« Senast ändrad: 2012-06-23, 23:52:56 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

guest590

  • Gäst
SV: Endless Space
« Svar #4 skrivet: 2012-06-24, 10:19:46 »
Låter verkligen helt intressant, har kliat lite i fingrarna över denna.

Jag saknar forfarande Stars! och tycker det är sorgligt att se inte hittade en publisher för supernova genesis (uppföljaren av Stars...)

Kanske blir Blev ett litet inköp av denna :)

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Endless Space
« Svar #5 skrivet: 2012-06-24, 16:22:29 »
Kul. Posta gärna dina intryck från spelet?

(Och jag håller med om Supernova Genesis.)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Endless Space
« Svar #6 skrivet: 2012-06-24, 18:21:00 »
kul med en in-house recension. har tittat på detta förut men ett köp känns verkligen troligt nu. Är ju en "one more turn"-junkie :)
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad rougestock

  • Looting legendaries since 2006-04-06
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Ja, det är en Thunderfury-tårta :)
SV: Endless Space
« Svar #7 skrivet: 2012-06-24, 20:06:15 »
kul med en in-house recension. har tittat på detta förut men ett köp känns verkligen troligt nu. Är ju en "one more turn"-junkie :)

Köpte faktiskt spelet. Tycker man ska stödja de små förlagen. :)
Thunderfury: R.I.P.

guest1645

  • Gäst
SV: Endless Space
« Svar #8 skrivet: 2012-06-24, 20:08:35 »
Införskaffat. Blev denna istället för Civ5-expansionen. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utloggad Foppa

  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 534
SV: Endless Space
« Svar #9 skrivet: 2012-06-26, 03:01:43 »
Jag har dom här
Sins of a Solar Empire : Rebellion
http://www.youtube.com/watch?v=P6QBYF7F-yA

Sword of the Stars 2
http://www.youtube.com/watch?v=ZuZhlwnSozk&feature=fvwrel

Så det blir ett köp tror jag.


 

Senaste inlägg