Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Musikinspelning på PC  (läst 3539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baal

  • Old School Left Libertarian
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 447
    • peranderssvard.blogspot.com
Musikinspelning på PC
« skrivet: 2006-09-24, 21:51:33 »
Tjena!

Lite oklart om detta är rätt forumsdel, men det är en musikfråga i alla fall.

Det gäller inspelning av lite heavy metal på PC. Jag spelar gitarr och är mest intresserad av att kunna göra lite enklare demoinspelningar med framför allt programmerade trummor.

Nu använder jag Sonoma/Line6 RiffWorks, vilket funkar fint både för att improvisera och för att strukturera låtar. Men är man thrash-freak och vill göra en hel del rytmiska avvikelser så är det inte mycket att hänga i julgranen.

Den bit som fattas mig är alltså ett sätt att snabbt och enkelt programmera och editera trummor och trumloopar (och gärna även bas). Om möjligt vill jag kunna göra det i samma program som används för den linjära audio-inspelningen. Jag har fingrat lite på Reason, Cubase och Nuendo, men det är helt enkelt aaalldeles för krångligt att snabbt få ihop det jag vill ha.

Har kikat lite på Ableton Live på nätet - www.ableton.com - som jag tycker verkar lite lovande. Är det någon som har använt det programmet? Eller är det någon som har några andra tips? 

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Musikinspelning på PC
« Svar #1 skrivet: 2006-09-24, 22:34:08 »
Ableton är helt fantastiskt! Jag har tidigare kört Cubase sedan tidernas begynnelse men abletons upplägg är såå mycket mer anpassat för skapande. Med powerpacket (eller vad det heter) får man dessutom med massa godis som effekter, trummor etc. Det tog dock en liten stund innan jag förstod upplägget helt och hållet, så ge inte upp om det verkar förvirrande utan ge det en ordentlig chans.

Mitt betyg:
:oggubben :oggubben :oggubben :oggubben :oggubben

Utloggad Baal

  • Old School Left Libertarian
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 447
    • peranderssvard.blogspot.com
SV: Musikinspelning på PC
« Svar #2 skrivet: 2006-09-25, 13:40:51 »
 :thx Hyggligt pricken, det stärker min övertygelse om att det bör kollas upp ordentligt!

guest20

  • Gäst
SV: Musikinspelning på PC
« Svar #3 skrivet: 2006-09-25, 13:59:52 »
Den bit som fattas mig är alltså ett sätt att snabbt och enkelt programmera och editera trummor och trumloopar (och gärna även bas). Om möjligt vill jag kunna göra det i samma program som används för den linjära audio-inspelningen.

De flesta av mina kamrater som håller på med musikinspelningar använder sig av Cubase & Drumkit from hell (gjort av bla trummisen i Meshuggah).
(Jag har använt mig av Cubase...dock aldrig Drumkit from hell)

I somras fick jag "Easydrum" demat...det såg verkligen enkelt ut att använda.
Flera grundtakter och fills att använda sig av.
Men om det lämpar sig för thrash e en annan femma...ska försöka prova den själv nångång när jag orkar återuppta mitt skapande av knölpåks-thrash/death :)

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Musikinspelning på PC
« Svar #4 skrivet: 2006-09-25, 14:47:20 »
Demos postats med fördel på forumet :)

 

Senaste inlägg