Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: strulande graffakort?  (läst 2648 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
strulande graffakort?
« skrivet: 2007-10-24, 20:34:34 »
Problem: Fästmöns speldator har ett gammalt Radeon 9800, vid irka hälften av sarterna så är det mörka linjer vertikalt och horisontalt på vissa delar av skärmen. Har provat nyinstallation av senaste catalyst (7.10) och även äldre (6.xx), ändrat till olika upplösningar mm. Periodiskt anser fanskapet att någon 3D-acceleraor och/eller DirectX 9.0c inte är installerat överhuvudtaget. Datorn i sig fungerar utmärkt när symptomen uppstår (kan starta olika program och det finns access till/från nätverket).

Innan jag springer iväg och köper ett nytt grafikkort vill jag veta om det finns något mer jag kan testa för att utesluta att det skulle kunna vara något annat än just graffakortet. Vill inte stå med ett nytt AGP-grafikkort när det var AGP-sloten på mackan.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: strulande graffakort?
« Svar #1 skrivet: 2007-10-24, 22:19:17 »
Har exakt samma problem med mitt X850XT. Vette sjutton om det har nåt att göra med senaste directx eller nåt med ati's (amd) drivisar.

Problemet uppstod nån gång i somras, och jag blir inte kvitt det. Tror jag kommer på att åka på att blåsa om burken (för första gången på över två år). Samtliga Radeon kort som inte har fullt SM 3 stöd är inte 100% kompatibla med directx 9.0c.

Oftast när den gnäller på att man inte har d3d 9, så funkar tester i dxdiag med d3d 7 och 8, märkligt nog.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: strulande graffakort?
« Svar #2 skrivet: 2007-10-24, 22:42:11 »
trodde samma sak först, men har provat med en gammal drivis (6.nånting) som åtminstone förut var stabil. Detta får mig att tro att det är kortet i sig som är kaputt. Burken är nyligen blåst.

guest3

  • Gäst
SV: strulande graffakort?
« Svar #3 skrivet: 2007-10-25, 00:31:46 »
Om "sarterna" ska vara starterna så har även jag detta på min gamla burk. Men det är en gång på 30 så det kan jag leva med. Bara att starta om.

guest1327

  • Gäst
SV: strulande graffakort?
« Svar #4 skrivet: 2007-10-25, 15:12:07 »
Jag har för mig att det finns något AGP Aperture size att ställa in.
Och jag minns att jag fick konstiga fenomen när jag pillade på detta.  Ladda standard BIOS och testa.
Sen kan det ju vara oxid på kontakterna till moderkortet och det kanske är mer troligt.
prova att putsa av dem med en fin torr putsduk.




Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: strulande graffakort?
« Svar #5 skrivet: 2007-10-25, 15:28:56 »
trodde samma sak först, men har provat med en gammal drivis (6.nånting) som åtminstone förut var stabil. Detta får mig att tro att det är kortet i sig som är kaputt. Burken är nyligen blåst.

Möjligt, har också testat med äldre drivare och problemet kvarstår (det dyker som sagt upp ibland).

Antingen så har någon av de nyare drivarna lämnat kvar nån crappy inställning någonstans trots avinstallation, eller så är det dx 9.0c som spökar, ELLER så har du, Cartis och jag helt enkelt grafikkort som håller på att gå sönder, nästan samtidigt! :)

När den klagar på d3d, funkar testerna med d3d 7 och 8 i dxdiag?

Edit: En sak till, om jag direkt efter uppstart startar Firefox, då kan jag nästan garantera att d3d för ex. Guild Wars inte kommer att funka. Väntar jag däremot ett par minuter efter att jag loggat in i Windows, då brukar det gå bra. Alt. om jag startar Guild Wars det första jag gör...
« Senast ändrad: 2007-10-25, 15:31:47 by DeadHead »

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: strulande graffakort?
« Svar #6 skrivet: 2007-10-25, 15:56:43 »
Kollat runt lite på nätet, och det är många med ATI's AGP kort som har liknande problem, vilka verkar ha inträffat antingen vid installation av någon 7.x drivare och/eller dx 9.0c...

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: strulande graffakort?
« Svar #7 skrivet: 2007-11-02, 16:30:11 »
Langade ut kortet och petade in ett gammalt kort som jag hade liggandes. Startade och känner en markant, bränd lukt.

:rythm

Stängde genast av. Ser inga spår av brända kondningar elelr anant rent visuellt inne i datorn. Misstänker Nätagget, och att nätagget inte klarade av att skicka tillräckligt med ström längre till graffakortet eller nåt sånt.
Måste dock beställa ett nytt eftersom inget av de som jag har liggandes kalrar av datorn ifråga, det har suttit ett 350w hittills, och har bara ett 300w resp ett 250w liggandes. Passar förmodligen på att köpa ett nytt graffakex när jag ändå håller på, Nvidia 7600-serien finsn till ett rimligt pris för AGP numera.

Fråga: Hur stor är risken att även mackan har fått sig en kyss när nätagget sa farväl? Ska jag ta det säkra före det osäkra och köpa ny macka och propp när jag ändå håller på?

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: strulande graffakort?
« Svar #8 skrivet: 2007-11-02, 16:58:33 »
Nja... Det är väl inte sååå stor risk att mackan gått i graven men man kan ju aldrig vara säker... det du kan testa är väl att koppla bort allt och sen trycka i ett av de mindre nätaggen och testa om mammabrädan fortfarande lever...

guest3

  • Gäst
SV: strulande graffakort?
« Svar #9 skrivet: 2007-11-02, 18:38:03 »
Jag har bränt otaliga nätagg (minns senaste Stockholms-LANet) utan att någonsin brännt en macka. Det är nog lugnt.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: strulande graffakort?
« Svar #10 skrivet: 2007-11-08, 10:45:02 »
och jag har brännt flera moderkort utan att förstöra grafikkortet :quiet

 

Senaste inlägg