Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Datorfunderingar för att köra AoC  (läst 28866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1327

  • Gäst
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #60 skrivet: 2008-04-10, 21:55:53 »
Kan nån med lite moderingsrättighter rensa bort allt spam tack, lite svårt med översikten.

För att återgå till det viktiga så här kommer ännu en faktor i beräkningen, nämligen Intels nya processorteknik: http://www.idg.se/2.1085/1.111512.

Som jag ser det bör man nu inte satsa en massa kulor på dagens teknik då bl.a de mobo som supporterar Core 2 Duo och Core 2 Quad inte kommer kunna användas till de nya CPU:erna. Så jag tror nog jag kör med en Core 2 Duo och en hygglig bräda runt 1000-lappen och kanske nöja mig med 4Gb och mitt befintliga Geforce 8800 GTS 320Mb.
Och återigen måste jag nog lägga mig i debatten..  Detta är en teknik som kanske är färdig i slutet på året, men det lär dröja minst ett år till innan vi ser en komersiell produkt av det hela. men intressant är det, fast det där med innbyggd 3D fär vi nog ta med en nypa, hittils har inte intel lyckats få fram en enda duglig produkt för just 3D, se bara så många stationära datorer vi har därute med Intel grafik... Köra spel på dem?  Inte ofta!. Vi har väl alla sett och hört vad alla tillägg som DX2, SSE.... osv osv har gjort hittils.
Och observera att Intel tiger.... Som sagt tror inte dessa diskussioner hör nog inte hemma här utan flytta det mesta till någon hårdvarudel. Det mesta hör väl hemma under hobbyrummet och Datorer?

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #61 skrivet: 2008-04-15, 10:49:58 »
EDIT: Rensade bort lite SPAM inlägg. /Braxen
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #62 skrivet: 2008-04-22, 22:14:04 »
Så nu när Q6700 rasat i pris (från >4kkr till ~2kkr) har jag beställt en sådan, ett ASUS Maximus Formula, 4x2Gb och 2x350 Gb SATA 300 diskar. Hoppas att grejorna passar i min gamla låda annars får jag slänga ut lite mera slantar.

Så det blev en Core 2 Quad ändå men nu är dumt vore det ju annars när man får så mycket kraft för så lite pengar. Stackars AMD, detta måste vara spiken i kistan för dem! :help
« Senast ändrad: 2008-04-22, 23:04:17 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #63 skrivet: 2008-04-23, 08:18:17 »
Skall du köra med samma gfx JH? 8800GTS 320?


Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #64 skrivet: 2008-04-23, 08:31:33 »
Grymm burk för lite pengar även om den propp du köpte är väldigt gammal, och dom håller på att fasa ut dessa...därför prisraset skulle jag förmoda!
8xxx är den gällande för Core 2 Duo och 9xxx för Quad! Fruktansvärt tråkigt att produkter försvinner/standarder ändras så extremt snabbt som det gör nu. Snart går det inte ens att få fram modekort för verken AMD2 eller Core2Duo som inte håller den s.k nya standarden....

DD
« Senast ändrad: 2008-04-23, 08:34:53 by deathdealer »


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #65 skrivet: 2008-04-23, 08:53:18 »
Liten uppdatering angående prestandan:

Jag har:
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz (klockad till 3.3GHz)
4Gb med OCZ nVidia SLI XTC
Abit Fatal1ty moderkort
BFG GeForce 8800GT OC2 675MHz GPU 512MB (2 st. sli)
Vista 64-bit

Jag tryckte runt ett maxat AoC i 50-60 fps konstant - aldrig under 40 och för det mesta i dryga 60.
Betan jag fick köra hade bara DirectX9 och var en 32-bitarsklient, så hur DirectX10 fungerar vet jag inte (I crysis tappar jag lite fps om jag kör dx10)

Det roliga var att jag hade 64 fps mitt i pvp-lobbyn, med dryga 20-talet andra spelare i min omedelbara närhet. Det tog ett par sekunder vid inloggning med lite hackande när texturer laddades in, men det gick bra mycket snabbare än när man knallar in i ironforge eller hur det var i vanguard när jag körde det. (EQ2 ska vi inte tala om, det hackar konstant...)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #66 skrivet: 2008-04-23, 20:06:35 »
EQ2's grafikmotor känns nu verkligen trött och klumpig och jag får bättre FPS i AoC på medel än EQ2 på samma nivå och i den första tappar man hakan ideligen och det gör man inte direkt i EQ2 längre. En annan sak som imponerar mig i AoC - det är "level designen" - miljöerna känns verkliga då landskapen ser ut som riktiga landskap och då är det ju inte bara texturena som är högupplösta utan själva formen.

Förvänta er inga jättezoner som typ VG eller EQ2. Känslan att vara inboxad kan smyga sig på en men än så länge har det inte stört mig. Och jag har många zoner kvar att upptäcka.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #67 skrivet: 2008-04-24, 07:42:01 »
Undrar hur lång min maskin räcker....

P4 670 670 (3.8 Ghz) 2MB
2048 Mb DDR2
nVidia GF 7800 GTX 256Mb Dual Card (SLI)
Windows XP
AVAST CLEARED !

guest273

  • Gäst
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #68 skrivet: 2008-04-24, 17:03:18 »
Finns det laptops för runt tio tusen, som kan köra AoC på fullt eller nästan !!
har kollat Zepto, dell Xps, Acer 
De verkar bra på pappert men pallar dom !!

Är trött på dator hörnan jag har nu, och vill ha mer utrymme.
Så en laptop på soffbordet skulle varigt finnemang. har oxå kollat på barebone och htpc till plasma tvn men
el kostnaden blir för stor om man ska ha den som monitor alltid ..

Några tips 
 

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #69 skrivet: 2008-04-25, 20:41:25 »
Tallen - 2 Gb är nog lite för lite för AoC, min burk får kämpa en del på bara 2 Gb. MEN, man har optimerat minneshanteringen i klienten och den sedvanlia diskussionen om att klienten blir "lättare" i.o.m. att debuggkoden försvinner. Den senare skulle ju göra VG mindre resurskrävande men det vet vi ju hur det gick med det.

Ser fram mot nästa vecka när jag får mina uppgraderingar och hur det kommer påverka mitt upplevelse av AoC.

Sen skulle jag aldrig byta ut en stationär mot en laptop att lira spel på för hur mycket plats spara jag? Min burk står på golvet och upptar då inte nån skrivbordsyta. Fullstort tgb med numpad-del måste man ju ha, likaså en stor skärm. Och i spel som AoC är laddtider viktiga och där suger laptops likaså vill jag ha möjligheten att uppgradera både minne och grafik. RAM kan man öka men om man vill ha riktigt mkt blir det dyrt då laptops oftast bara har en eller 2 platser.

Nä - jag lirar på en stationär och slösurfar på knädator i soffan!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest273

  • Gäst
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #70 skrivet: 2008-04-25, 21:51:44 »
Jo du har rätt JH,

Jag vet inte .. har blivigt anmält less på datorer den senaste tiden
hoppas AoC sparkar igång krigar viljan igen.

Som han i Hotshots

War it´s Faaantastik ;)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #71 skrivet: 2008-04-26, 01:17:07 »
AoC KAN vara väldigt kul ibland, t.ex. när man får in en riktigt snygg avslutande kombo och blod skvätter över hela skärmen eller buset skriker av ångest medan dem brinner upp .. suck .. det är nästan poetiskt! ;)

Sen kan man bli skogstokig för att man istället för att "pulla" ett bus, så gör man HELA jävla lägret surt och 10 busar kastar sig över en. :cry


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest273

  • Gäst
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #72 skrivet: 2008-04-27, 09:42:15 »
Sen kan man bli skogstokig för att man istället för att "pulla" ett bus, så gör man HELA jävla lägret surt och 10 busar kastar sig över en. :cry

Bäst att göra en sprinter med jogging skor då . för jag misstänker att det kommer bli en hel del ..
Springa, gömma sig bakom en sten och stänga av sin mobil i början  :scared

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #73 skrivet: 2008-04-27, 10:15:44 »
Bäst att göra en sprinter med jogging skor då . för jag misstänker att det kommer bli en hel del ..
Springa, gömma sig bakom en sten och stänga av sin mobil i början  :scared

 :lolabove Ahaha! Synd att dem ändrat ens sprint, den gör av med en himla massa mer stamina nu så man orkar inte skubba fort så länge. Dock kan det ju ändras till release. Men å andra sidan förlorar man inget av att dö i de första nivåerna upp till 10, och efter det så tappar man bara lite liv o så en tid om man inte knatar tebax till sin gravsten.



"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Datorfunderingar för att köra AoC
« Svar #74 skrivet: 2008-04-28, 07:43:01 »
Tallen - 2 Gb är nog lite för lite för AoC, min burk får kämpa en del på bara 2 Gb. MEN, man har optimerat minneshanteringen i klienten och den sedvanlia diskussionen om att klienten blir "lättare" i.o.m. att debuggkoden försvinner. Den senare skulle ju göra VG mindre resurskrävande men det vet vi ju hur det gick med det.

Får väll ta en funderare då.. det är en "HemPc" som jag har och jag vet inte hur mycket man "får" mecka med datorn innan "garantin" slutar fungera.
AVAST CLEARED !

 

Senaste inlägg