AoC är en riktig resursätare. Dock behöver man inte i alla fall ha en monsterburk, men det underlättar klart.
Enligt min mening, kan alltså skilja sig från andras erfarenheter, så är minimum spec enligt nedan:
CPU: helst en flerkärnig processor över 2.4 Ghz
RAM: minimum 2 Gb om du kör WinXP, för Vista 3 Gb ..minst!
GPU: minimum Geforce 8800 GT/GTX 512Mb eller motsvarande ATI-kort
Disk: 40 Gb ledigt på en snabb, de-fragmenterad disk.
Nät: Stora patchar blir det så minst en 8Mbit lina är att föredra.
Som exempel lirade jag AoC beta från januari i år och min dåvarande rig funkade men hade ibland en del problem kan man nog säga. Nu har dem optimerat spelet något så det ska flyta bättre på low end burkar.
Min gamla rig:
CPU: Intel 3.4 GHz
RAM: 2 Gb
GPU: Geforce 8800 GTS 320Mb PCI-e
OS: WinXp (32bits)
Faktiskt funkad spelet himla bra för det mest, och då hade jag mediuminställning på grafiken samt stängt av vissa effekter och lull-lull (gräs o andra markdetaljer, vattenreflektioner).
Idag har jag ett betydligt vassare system
CPU: Intel Core 2 Quad 2.6 GHz
RAM: 8 Gb
GPU: Geforce 8800 GTS 320Mb PCI-e
OS: Vista 64
Samt 2 SATA II diskar i en RAID 0.
De mesta flyter betydligt bättre, men med min gamla GPU kan jag inte fläska på med grafiken plus att Vista är inte alls snällt mot det grafikkortet och om det får jobba för hårt får jag en elak liten bugg som stänger av drivrutinen/kortet en kort stund och då måste jag snabbt logga ut och starta om burken. Jag kommer nog köpa mig ett nytt kort efter sommaren och efter Daddy Longlegs rekommendation så blir det nog ett ATI kort som både är prisvärda OCH snabba (Radeon HD 4850).
Ok det var hårdvaru tugget, nu lite om spelet.
AoC är INTE WoW, utan liknar i vissa delar mera GuildWars då allt är instanserat. Dock är man inte låst till max 8 pers per instans som GW är. Likaså kan man ansluta till instanserna utan att alla behöver återvända till en stad eller utgångspunkt. Att man valt instanser är bl.a. för att minska lagg och överbefolkade zoner. Men man märker sällan instansera ö.h.t. då om man gruppar så zonar hela gruppen automatiskt in i samma instans som gruppledaren.
Stridssystemet skiljer sig radikalt från andra MMO:er då man aktivt slåss genom att trycka dem knappar som motsvarar anfall från vänster, rakt fram och höger. Efter level 40 får man även låg vänster och höger. De svepande anfallen (vänster/höger) kan även träffa flera motsåndare om de står tillräckligt nära för ditt vapen. Har du ett 2 handsvapen med lång räckvidd kan du alltså göra skada på flera fiende samtidigt. Till detta kan man använda sig av olika stridskombinationer (combos) so ökar den skada du gör rejält eller tillfogar blödande sår, förhindrar rörelse osv. Dessa ska anpassas efter hur motståndaren skyddar sig. Man kan anpassa hur man vill att ens "sköldar" ska vara, "sköldarna" representerar hur man blockerar eller parerar och kan flyttas för att förstärka en sida men då blotta en eller 2 andra sidor. Att hamra på en sida som skyddas av alla 3 sköldarna ger mycket mindre skada, så man bör rikta sina anfall mot oskyddade sidor. Dock är kombinatiorna låsta till vissa sidor så ibland får man lura fienden att skifta sina sköldar genom att anfalla en annan punkt så att dem byter försvar och förhoppningsvis blottar sig för en dödlig kombination. Lyckas man döda en motståndare med en combo belönas med en s.k. fatality som förutom en trevlig animation där amn t.ex. hugger huvudet av sin motsåndare och blod skvätter över skärmen, så får man beroende på klass en kort boost. T.ex. rangers fatalities ger en stamina regen en kort stund. Stamina användes till att utföra combos och motsvarar magikerna och prästernas mana. Är dem slut inga kombos samt ingen möjlighet att sprinta ifrån sin motståndare om det börjar barka åt skogen.
En annan sak som påverkar i spelet är momentum, t.ex. så gör en ryttare mer skada mot fotfolk om dem har utrymme för en kavalerichock s.a.s. Likaså om man i strid hoppar fram mot sin motståndare (dubbeltrycker på framåt i stridsmod) kan man då vid sina nästa attacker kortvarit bedöva sin motståndare. Himla trevligt när det gäller trollhattar eller plåsternissar!
Präster och trollhattar har inte combos alls trotts att dem har närstridsvapen. Dock kan man inte direkt skydda sig mot deras trollformler heller. Man kan öka chansen att undvika en trollformel genom att sidsteppa (dubbeltryck höger eller vänster).
Spelvärlden:
Hade gärna fått vara större men faktiskt större en vad man tror. Landskapen och städerna är otroligt vackar och lagom realistiska. Läst nånstans att dem utgick från att dem skulla vara "fantasy realistic" och zonerna är för det mesta mycket genomtänkta och levande. Städer som Old Tarantia får ens haka att falla i skrivbordet med en ljudlig smäll!
Buset man möter är välgjorda med fungerande animationer.
Quests:
Fram till level 50 finns det ganska gott om quest, men sen kan det kännas lite tomt. Dock tror jag mycket beror på att man inte lärt sig vart man hittar dem. Många uppdrag kan utföras solo, dock kan man höja svårighetsgraden på instanserna ifall man vill utföra dem i grupp. Personligen tycker jag att de flesta quest är väl genomtänkta och i vissa fall riktigt bra. Uppdragen i t.ex. Sanctum of Burning Souls är riktigt kul och är dessutom en gruppinstans. Förutom de vanliga questarna har man en egen s.k. destiny quest som följer en från allra början. Fram till level 20 skiljer den sig åt klassvis men sen gör alla samma quest vilket jag tycker förstör lite av nöjet. Sen finns det andra riktigt trevliga quest och områden, t.ex. dem man hittar i Nobel District i Old Tarantia.
Crafting o harvesting:
Känns inte alls färdiga och kostar mer än det smakar. Men spelet är nytt och i vilka spel brukar detta vara klockrent från allra början?
Det finns mycket mer att skriva men nu är mitt huvud tomt för tillfället. Men det överlåter jag till andra.