Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Hello =)  (läst 2848 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
Hello =)
« skrivet: 2008-06-28, 12:14:23 »
Vet inte riktigt vart jag ska börja!  :banana...

Jag under längre tid tänkt skaffa Age of conan! anledning varför inte skaffat de, är för att jag för dålig data just nu! Men snart ska köpa en ny =)..

Tänkte bara höra hur de funkar för er andra ? vad sitter ni med för datorer?..

Är de uber datorer med 4 gigs ram som gäller?

Har del frågor om själva spelet också!

Är de som wow ungefär, fast bättre grafik och råare ?  :D.

Hur skiljer sig Age of conan imot Wow ex?? vad stora skillnaderna? För och nackdelar med spelet hehe.. Är de beronde framkallande?
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Hello =)
« Svar #1 skrivet: 2008-06-28, 13:57:01 »
AoC är en riktig resursätare. Dock behöver man inte i alla fall ha en monsterburk, men det underlättar klart.

Enligt min mening, kan alltså skilja sig från andras erfarenheter, så är minimum spec enligt nedan:
CPU: helst en flerkärnig processor över 2.4 Ghz
RAM: minimum 2 Gb om du kör WinXP, för Vista 3 Gb ..minst!
GPU: minimum Geforce 8800 GT/GTX 512Mb eller motsvarande ATI-kort
Disk: 40 Gb ledigt på en snabb, de-fragmenterad disk.
Nät: Stora patchar blir det så minst en 8Mbit lina är att föredra.

Som exempel lirade jag AoC beta från januari i år och min dåvarande rig funkade men hade ibland en del problem kan man nog säga. Nu har dem optimerat spelet något så det ska flyta bättre på low end burkar.

Min gamla rig:
CPU: Intel 3.4 GHz
RAM: 2 Gb
GPU: Geforce 8800 GTS 320Mb PCI-e
OS: WinXp (32bits)

Faktiskt funkad spelet himla bra för det mest, och då hade jag mediuminställning på grafiken samt stängt av vissa effekter och lull-lull (gräs o andra markdetaljer, vattenreflektioner).

Idag har jag ett betydligt vassare system
CPU: Intel Core 2 Quad 2.6 GHz
RAM: 8 Gb
GPU: Geforce 8800 GTS 320Mb PCI-e
OS: Vista 64
Samt 2 SATA II diskar i en RAID 0.

De mesta flyter betydligt bättre, men med min gamla GPU kan jag inte fläska på med grafiken plus att Vista är inte alls snällt mot det grafikkortet och om det får jobba för hårt får jag en elak liten bugg som stänger av drivrutinen/kortet en kort stund och då måste jag snabbt logga ut och starta om burken. Jag kommer nog köpa mig ett nytt kort efter sommaren och efter Daddy Longlegs rekommendation så blir det nog ett ATI kort som både är prisvärda OCH snabba (Radeon HD 4850).

Ok det var hårdvaru tugget, nu lite om spelet.

AoC är INTE WoW, utan liknar i vissa delar mera GuildWars då allt är instanserat. Dock är man inte låst till max 8 pers per instans som GW är. Likaså kan man ansluta till instanserna utan att alla behöver återvända till en stad eller utgångspunkt. Att man valt instanser är bl.a. för att minska lagg och överbefolkade zoner. Men man märker sällan instansera ö.h.t. då om man gruppar så zonar hela gruppen automatiskt in i samma instans som gruppledaren.

Stridssystemet skiljer sig radikalt från andra MMO:er då man aktivt slåss genom att trycka dem knappar som motsvarar anfall från vänster, rakt fram och höger. Efter level 40 får man även låg vänster och höger. De svepande anfallen (vänster/höger) kan även träffa flera motsåndare om de står tillräckligt nära för ditt vapen. Har du ett 2 handsvapen med lång räckvidd kan du alltså göra skada på flera fiende samtidigt. Till detta kan man använda sig av olika stridskombinationer (combos) so ökar den skada du gör rejält eller tillfogar blödande sår, förhindrar rörelse osv. Dessa ska anpassas efter hur motståndaren skyddar sig. Man kan anpassa hur man vill att ens "sköldar" ska vara, "sköldarna" representerar hur man blockerar eller parerar och kan flyttas för att förstärka en sida men då blotta en eller 2 andra sidor. Att hamra på en sida som skyddas av alla 3 sköldarna ger mycket mindre skada, så man bör rikta sina anfall mot oskyddade sidor. Dock är kombinatiorna låsta till vissa sidor så ibland får man lura fienden att skifta sina sköldar genom att anfalla en annan punkt så att dem byter försvar och förhoppningsvis blottar sig för en dödlig kombination. Lyckas man döda en motståndare med en combo belönas med en s.k. fatality som förutom en trevlig animation där amn t.ex. hugger huvudet av sin motsåndare och blod skvätter över skärmen, så får man beroende på klass en kort boost. T.ex. rangers fatalities ger en stamina regen en kort stund. Stamina användes till att utföra combos och motsvarar magikerna och prästernas mana. Är dem slut inga kombos samt ingen möjlighet att sprinta ifrån sin motståndare om det börjar barka åt skogen.

En annan sak som påverkar i spelet är momentum, t.ex. så gör en ryttare mer skada mot fotfolk om dem har utrymme för en kavalerichock s.a.s. Likaså om man i strid hoppar fram mot sin motståndare (dubbeltrycker på framåt i stridsmod) kan man då vid sina nästa attacker kortvarit bedöva sin motståndare. Himla trevligt när det gäller trollhattar eller plåsternissar!

Präster och trollhattar har inte combos alls trotts att dem har närstridsvapen. Dock kan man inte direkt skydda sig mot deras trollformler heller. Man kan öka chansen att undvika en trollformel genom att sidsteppa (dubbeltryck höger eller vänster).

Spelvärlden:
Hade gärna fått vara större men faktiskt större en vad man tror. Landskapen och städerna är otroligt vackar och lagom realistiska. Läst nånstans att dem utgick från att dem skulla vara "fantasy realistic" och zonerna är för det mesta mycket genomtänkta och levande. Städer som Old Tarantia får ens haka att falla i skrivbordet med en ljudlig smäll!
Buset man möter är välgjorda med fungerande animationer.

Quests:
Fram till level 50 finns det ganska gott om quest, men sen kan det kännas lite tomt. Dock tror jag mycket beror på att man inte lärt sig vart man hittar dem. Många uppdrag kan utföras solo, dock kan man höja svårighetsgraden på instanserna ifall man vill utföra dem i grupp. Personligen tycker jag att de flesta quest är väl genomtänkta och i vissa fall riktigt bra. Uppdragen i t.ex. Sanctum of Burning Souls är riktigt kul och är dessutom en gruppinstans. Förutom de vanliga questarna har man en egen s.k. destiny quest som följer en från allra början. Fram till level 20 skiljer den sig åt klassvis men sen gör alla samma quest vilket jag tycker förstör lite av nöjet. Sen finns det andra riktigt trevliga quest och områden, t.ex. dem man hittar i Nobel District i Old Tarantia.

Crafting o harvesting:
Känns inte alls färdiga och kostar mer än det smakar. Men spelet är nytt och i vilka spel brukar detta vara klockrent från allra början?

Det finns mycket mer att skriva men nu är mitt huvud tomt för tillfället. Men det överlåter jag till andra.
« Senast ändrad: 2008-06-28, 20:20:35 by Johnny Hazard »


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Hello =)
« Svar #2 skrivet: 2008-06-28, 17:20:57 »
Okej tack för lång fina inlägget med bra fakta =) nu har jag mer kött på benen  :thumb...

De här verkar vara i min smak! Ska kolla in webbhallen, och försöka bygga ihopp nåt eget!.. Tänkte, väl ha en dator som iallfall räcker i en 3- år framåt =).

Spelet verkar, precis, de längtat efter  :D :pistols...

Jag kommer särkligen dyka upp under Augustie, hehe, då har semstern tagit sin form, och datorn är säkert inhandlad =)..

ha de bra ses senare då =))..
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hello =)
« Svar #3 skrivet: 2008-06-29, 15:16:19 »
Bara ett tillägg till JH:s utmärkta post. Jag upplever att AoC faktiskt äter mer CPU än GPU. Jag skulle tro att ett ATI 3870 och nVidia 8800GTS 320/640 funkar helt ok på mediuminställningar så länge man har en vass CPU.


Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Hello =)
« Svar #4 skrivet: 2008-06-29, 23:17:06 »
Jo egentligen borde mitt graffekex räcka men tack vara det eminenta Vista 64 som lyckas döda mitt kort då och då (känd bugg utan lösning verkar det som), så rekommenderar jag en kraftigare GPU.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest466

  • Gäst
SV: Hello =)
« Svar #5 skrivet: 2008-06-29, 23:23:54 »
Har två lösa 9600GT 512 för 1100 kr/styck! Ifall någon vill ha ett prisvärt alternativ menar jag. :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: Hello =)
« Svar #6 skrivet: 2008-06-30, 08:18:17 »
:whisper http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2664&prod_id=39898

Blir nog svårt att sälja till det priset :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Hello =)
« Svar #7 skrivet: 2008-06-30, 08:41:35 »
Jo egentligen borde mitt graffekex räcka men tack vara det eminenta Vista 64 som lyckas döda mitt kort då och då (känd bugg utan lösning verkar det som), så rekommenderar jag en kraftigare GPU.

Try uninstalling your "Nvidia Network Access Manager". Go into Add/Remove programs, find the Nvidia Network Access Manager, Uninstall, reboot.

guest466

  • Gäst
SV: Hello =)
« Svar #8 skrivet: 2008-06-30, 08:43:15 »
Ah men vaf... då kan väl folk säga till!  :cartman

Pris kan ju förhandlas. Måste bli av med korten, bättre att de kommer till användning än att de ligger o skräpar lixom.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Hello =)
« Svar #9 skrivet: 2008-07-01, 20:02:03 »
Jo egentligen borde mitt graffekex räcka men tack vara det eminenta Vista 64 som lyckas döda mitt kort då och då (känd bugg utan lösning verkar det som), så rekommenderar jag en kraftigare GPU.

Try uninstalling your "Nvidia Network Access Manager". Go into Add/Remove programs, find the Nvidia Network Access Manager, Uninstall, reboot.

Skulle jag göra om jag hade nån att avinstallera. Har läst det tipset och provat en massa andra men icke sa Nicke - enda lösningen är att inte överanstränga kortet. Tror det är nån slags inbyggt skydd Vista har och som troligtvis är för högt satt. När för mycket ska ritas så "blipp!"


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg