Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Tea goes Bard  (läst 2559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
Tea goes Bard
« skrivet: 2011-03-13, 11:21:51 »
Har gjort om Tea till Bard/Bladedancer och tar gärna emot feed-back på speccen. Jag tror att väääldigt få har kombinerat ihop som jag och behöver förklara lite varför.

Speccen är gjord mest för single play och för PvP! Där vill jag ha versatilitet så jag kan skifta mellan dps, helning och cc. Det är viktigt för mig med mycket cc för krislägen i single play och alltid i PvP.  Jag vill hellre ha en ny utility (ex Sprint, single target cc) än att få upp skadan med 5%.

http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0McVN.VcbqV0skqz.y0zVusoohdz

Bladedancer
Bladedancer ger energi; bulden startar på 120 energy, alla finishers kostar 15 energy mindre och oanvända combo-points ger tillbaka 5 energy/combo. Detta är främst bra för långa dungeonstrider och för bardförmågorna som faktiskt lyckas dra ned energin så den blir en stor bristvara.

Trädet ger också Disarm (bra både mot mobs och i PvP), Flash of Steel som tar loss en ur roots och snares samt Sprint (mobility är bra både i kris i single play och i PvP). Weapon Barrage är superbra också, tystar både caster mobs och spelare!

Jag tvingas välja bort Mass Subdue  då jag hellre tar bardens Verse of Captivation (ranged instant cc utan cooldown) samt Anthem of Fervor (ger 10% mer energi, mana och attack till alla) samt att jag kan få fler bra talangval högre upp i bardens träd (Bladedancern har inga jättebra som jag saknar i builden). Bardens Verse of Fascination ger 8 sekunder cc, vilket är bättre än Mass Subdues 6 sekunder, men tyvärr också 1,5 sekund cast. Tungt val ändå.  

Bladedancer ger bra dps också och har ett par attacker som ger extra combo-points . :)

Bard
Ger helning, buffar och cc. Jag kan ofta hela i en warfront utan att bli main target för varenda motståndare.

Ranger
Rangerns Quick Shot (instant) Gör att jag kan skaffa combo-points mellan 21 meter och 30 meter också – främst bra i PvP. Jag kan springa och skjuta, vilket gör att folk tror Tea är en ranger och därmed inte fokuserar all dps på att få ned helaren.

Men förslag på ändringar mottagges tacksamt. :)
« Senast ändrad: 2011-03-24, 21:41:35 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad rav

  • aka Ravage
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 234
  • Rock on!
SV: Tea goes Bard/Bladedancer
« Svar #1 skrivet: 2011-03-15, 19:04:49 »
Då kan du spela musik och dansa samtidigt! Eller? ;D

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Tea goes Bard
« Svar #2 skrivet: 2011-03-16, 09:08:20 »
Tack för synpunkten.

Om du menar om BD's topptalang "Dancing Steel" går att köra samtidigt som andra bardförmågor, så nej det tror jag inte. Har inte testat då Tea är lvl 45 och inte fått BD's topptalang än.

Om du menar generellt så förstår jag din fråga. Folk brukar antingen bli healbots eller göra dps, inte blanda. Men det är just att hela tiden kunna välja mellan "ska jag köra dps?" eller "ska jag hela?" som gör kombinationen rolig och utmanande.

Som ren raid-helare är detta troligen inte alls den bästa speccen. BD's rabatt på finishers 5 energy/combo point = 15 energy, samt Combat Culminations refund på energy med 5 energy/combo, är dock klart värdefullt. Den gör att jag kan stå och mata heals länge. BD's 120 energy som start är också bättre än jag trodde från början. Men de flesta på nätet tycker inte detta är någon bra raid-kombination för barder.

Däremot i 5-grupp, solo eller i en Warfront så kommer speccen till sin rätt. Har upptäckt att i en hektisk warfront så blir det alltid lite tid då man springer mellan fighter och man kan då passa på att förnya Motifen. BD's Disarm på tykna Warriors är också oerhört trivsamt.  :)

Kommentera gärna om du inte håller med eller jag resonerar fel. :)

(alternativt är att du skrev ett litet skämt; så ja, det kan jag.)
« Senast ändrad: 2011-03-24, 21:50:38 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Tea goes Bard
« Svar #3 skrivet: 2011-03-24, 21:45:51 »
I nästa patch ska Trion troligen nerfa Bardens helning över en hel raid. Bardens helning går troligen mot max 5 personer eller den egna gruppen (osäkert vilket). Det verkar en bra och vettig balansering IMHO, precis som att Trion äntligen kommer nerfa vissa varianter av Warriors som är tok-OP i PvP.

Och när Tea nu blivit lvl 50 och jag inte kör instanser /gillet kör ju inte lvl 50 instanser än/ så är det PvP som gäller.

Därmed har Tea-Bard/Bladedancer gått över till Tea-Bard/Marksman. Känns bättre att kunna peppra ihjäl folk från 35 meter utan att få warriors i huvudet hela tiden. :)

http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0McfN.VIbqV0skRz.EGzoodh.VMo är en trolig build. Osäker på de 8 poängen i Ranger men att få en 50% Snare i 6 sekunder med en 10 sekunders cooldown, 4% extra damage, samt en buff på Attack Power,  är guld värt. Det är alltid förhatligt att få snares på sig i PvP - så jag tycker Rangerpoängen verkar vara roligare än att maxa ut Marksman.  :cartman

Edit: hade missat att gå upp itll 34 poäng i Barden för den extremt bra instant cc "Verse of Captivation"; 8 sekunder, 20 meter range och med instant cast .
« Senast ändrad: 2011-03-25, 11:31:13 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Formy_C

  • =[OG]= Formy Zee
  • Global moderator
  • Insane poster
  • *****
  • Antal inlägg: 3 038
SV: Tea goes Bard
« Svar #4 skrivet: 2011-03-25, 07:30:21 »
Gjorde om min rogue till Mark/Rang/bard igår för att testa lite, det och assassin verkar var de 2 alternativen till pvp..
Givet att man åker på lite mer stryk som assassin kanske,, men 8s stun kan plocka bort den mest envetna healer, speciellt om man "fegt hoppar på dom" när de har låg hälsa.
Skall dra upp min rogue asap till 50 och joina dig, för jag gillar pvp:n i Rift  :pistols
Tror inta jag skulle uppskatta min mage i pvp,,för mjuk,,möjligen för att leka Stormcaller och lägga mass-slow på galna warriors,,får väl testa det oxå antar jag =P
Just because YOU're offended, doesn't mean you're right.
----------------------------------------------
=Format_C:\Swe= | =Formy Zee=
----------------------------------------------

 

Senaste inlägg