Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Dragning av ethernet-kablage  (läst 4827 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1645

  • Gäst
Dragning av ethernet-kablage
« skrivet: 2009-01-25, 15:22:20 »
Finns det ngn här på forumet som känner till ngn som är billig och har rätt utrustning för att dra ethernetkablar, samt inte befinner sig alltför långt från Sjöbo i Skåne så tar jag villigt emot ditt tips.

Bakgrunden:
Jag har spenderat ca 3 timmar med att åla runt under vårt hus idag för att dra ethernetkablar, men det blev ett rätt stort irritationsmoment istället.

Problemet är att jag saknar rätt utrustning för att göra hålen som behövs. Vi har torpargrund, så det är inga bekymmer att ta sig fram, men jag har varken expertisen eller utrustningen att göra hålen i balkarna som behövs.

För några år sedan hade vi en här som drog TV-kablar till alla rum, och det tog honom en dryg timme att få färdigt, jag hade hoppats kunna använda samma hål som han gjorde, men de är precis så breda som kablarna är, vilket ju inte är helt fel egentligen, men det blir bekymmer för mig.

Planen är väldigt simpel, eftersom det är en enplansvilla med torpargrund behövs inga störra krusiduller, vill ha ett jack med 4 uttag i ett rum, samt enskilda uttag i 4 andra rum.
Jag vill inte köra via elnätet och det trådlösa använder jag till annat, vill inte ha CS-turneringar på det.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #1 skrivet: 2009-01-25, 18:15:20 »
Men... Är det träbalkar du har? Då är det väl bara att åka och köpa en träborr i passade diameter, 10-12 mm eller nåt liknande tror jag. Finns ju förlängningsskaft att köpa till såna också så det är ju inga problem...

Tex. Artnr : 30-6546 och 30-6772-10 från clas ohlson borde väl duga?

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #2 skrivet: 2009-01-25, 20:30:37 »
Varför ens dra kabel? Kör genom elnätet istället. Det gör jag sedan flera år, även Pruneboy och Dr.Pepper kör så numera. Startkit kostar 800:- och sparar mången nerv:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=387705

guest1645

  • Gäst
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #3 skrivet: 2009-01-25, 21:21:19 »
Problemet med balken är att den sitter så man måste borra i sväng.
Och jag vill inte ha via elnätet för vårt elnät är lite trilskande här. Har varit alltför mycket knepiga störningar sedan de satte upp en ny dosa som rapporterar förbrukningen.
Men jag letar vidare. :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #4 skrivet: 2009-01-26, 07:32:00 »
Problemet med balken är att den sitter så man måste borra i sväng.

Förklarande skiss önskas tack!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #5 skrivet: 2009-01-26, 10:07:39 »
Ethernet över elnätet kräver att uttagen ligger på samma fas.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest1327

  • Gäst
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #6 skrivet: 2009-01-28, 14:52:09 »
Bor du i Sjöbo? din filur..  Jag har svärfar där, och vi ska eventuellt förbi där i sommar :) 

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #7 skrivet: 2009-01-28, 15:06:49 »
Kan du visa en enkel skiss på problemet? :)

guest1645

  • Gäst
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #8 skrivet: 2009-01-28, 19:36:28 »
Kommer en skiss. :)
Men jag kom på hur jag ska göra. Borrar helt enkelt snett och drar kabeln sedan.
Kommer vara en kontakt med 4 uttag och sedan uttag i alla sovrum samt tv-rum. Ungarna kommer dessutom ha egna switchar till LAN med kompisarna, så slipper jag dem vid servern. ;)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Dragning av ethernet-kablage
« Svar #9 skrivet: 2009-01-28, 19:59:56 »
Kommer en skiss. :)
Men jag kom på hur jag ska göra. Borrar helt enkelt snett och drar kabeln sedan.

Det var väl det jag tänkte, för jag kunde inte förstå varför du skulle borra i en böj, eller kurva! :)

Kom ihåg att lägga in kabelgenomföringar, blir lite bekvämare att dra nytt om det skulle behövas!

 

Senaste inlägg