Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Dagens puckon!  (läst 5459 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest1327

  • Gäst
SV: Dagens puckon!
« Svar #15 skrivet: 2007-06-03, 16:43:18 »
Det juridiska kom långt senare än det religösa påfundet.
Fast det är ganska löjligt att det är skillnad på att vara gift (skit nu i religösa påfund) än att vara sambo eller partner....
Se bara en sån enkel sak som att få barn?  Som gift är det ingen som ifrågasätter varifrån barnet kommer.. Det kan vara brevbärarn eller vem som helst, emedans som sambo ska du till socialen och erkänna att du pippat sambon för 9 månader sen... Öhh VA ?!   e de klokt ?
Dessutom ärver jag min fru per automagi som gift.. som sambo MÅSTE du testamentera din kvarlåtenskap till din sambo, MEN barnen KAN bestrida detta eller ens föräldrar osv osv...  Va fan  klokt e de inte


Utloggad E-doT

  • Old bitter grogghagga
  • Global moderator
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 047
    • www.femuglor.se
SV: Dagens puckon!
« Svar #16 skrivet: 2007-06-03, 22:35:33 »
Om jag inte missminner mig så är det ett religöst påfund (ca 1100-tal) medans lagen därom härstammar från tidigt 1400-tal?

Jo, åtminstone var det kyrkan som kom dragandes med äktenskapet. Och innan dess var det trolovningen som  gällde, juridiskt alltså. Och den hade förstås ingenting med religion att göra, utan med egendomar och ätter och sånt. Det är också därför det är två ringar - folk gav inte upp den traditionellt giltiga förlovningsringen bara för att kyrkan tyckte att de skulle, utan la helt enkelt till kyrkans ring till den "riktiga". Om jag minns rätt...  :)

Vad gäller lagar gällde väl landskapslagarna in på 1300-talet, och sedan Magnus Erikssons landslag följd av Kristoffers landslag någon gång på 1400-talet (om jag minns rätt), men hur de hade det med regleringen av äktenskap vet jag inte. :)
« Senast ändrad: 2007-06-03, 22:45:38 by E-doT »

 

Senaste inlägg