Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Torrents fryser datorn  (läst 2009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Torrents fryser datorn
« skrivet: 2008-07-17, 10:21:06 »
När jag startar ett torrentprogram och börjar tanka fryser hela datorn och blir så gott som oanvändbar tills jag stänger torrentprogrammet OCH startar om datorn. Själva torrentprogrammet fungerar som det skall, men inget annat gör det. Jag hade exakt samma problem om än inte lika uttalat på min förra dator då jag körde XP och panda-antivirus med och utan router (netgear). Nu har jag Vista 64bitars, NOD32, skaplig propp och en 24/1-lina. Jag använder fn ingen router. Torrentprogrammen jag testat är utorrent och Azureus. Båda ger samma bekymmer.
« Senast ändrad: 2008-07-17, 17:00:53 by Loophole »
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Torrents fryser datorn
« Svar #1 skrivet: 2008-07-17, 15:00:58 »
Kör du nån slags brandvägg på datorn?

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Torrents fryser datorn
« Svar #2 skrivet: 2008-07-17, 15:07:03 »
Windows
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

guest1645

  • Gäst
SV: Torrents fryser datorn
« Svar #3 skrivet: 2008-07-18, 10:39:15 »
Jag testade köra torrents i Windows för några år sedan. Problemet var att oavsett om jag körde genom Opera, eller Azureus eller utorrent så sög det all bandbredd (kvittade hur jag tweakade), segade ner datorn och jag fick ändå hastigheter långt under rimlig standard. Detta gjorde att jag körde DC++ istället.

Fick en dag tillfälle att mixtra med en gammal maskin (256 RAM, P4 1,6 GHz) och la in Debian på denna, utan fönsterhanterare eller något extra lull-lull över huvudtaget.
Installerade sedan open-ssh och rtorrent, open-ssh för att kunna fjärrstyra åbäket och rtorrent för att ha ett bra textbaserat torrent-program.
Den går som en dröm (står alltid på), laddar med bra fart och den förstör inte bandbredd för mina andra maskiner. Enda gångerna jag märker något är när jag kör igång 20-30 nya torrents (ska man inte vara hemma kan ju något få jobba i alla fall).

Finns säkert någon härinne som har förslag på vad jag skulle gjort bättre, vad gäller dist, filsystem (kör ext3, inte NSF eftersom jag var lat vid installationen och det inte varit tid till att mixtra om med allt) och liknande, men detta är i alla fall mitt tips till en fungerande torrent-station.
Vad du än gör, lägg inte in Samba dock... Tror aldrig jag hört en dator jobba så hårt i hela sitt liv... :help

Nu tänker säkert någon "Men jag har windows, hur hämtar jag mina utdelade open source filer?" Jag kör med 3 program. Behövs egentligen bara ett, men de har alla sina för och nackdelar.
- För styrning använder jag PuTTY. Snabbstartat litet kommandofönster. Finns inte scp i detta dock.
- Sedan använder jag WinSCP för att flytta små filer, typ nya torrentfiler eftersom WinSCP startar väldigt fort.
- För att flytta större filer (allt över 100 meg) kör jag med Bitvise Tunnelier. Ett program som är rätt segt att starta, men som har kommandofönster och lite annat också inbyggt. Har märkt att Tunnelier hämtar filer mångdubbelt snabbare än WinSCP, vilket man uppskattar vid större iso-flyttar.
Både WinSCP och Tunnelier använder sig av Drag n Drop om ngn undrar. :)

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
SV: Torrents fryser datorn
« Svar #4 skrivet: 2008-07-18, 11:27:39 »
Tack för tipsen!

Jag har dessvärre bara en dator och jag är inte riktigt skärpt på att börja köra en massa extraprogram, men jag skall titta på dina förslag.

Innan jag gör det skall jag dock testa lite grejer som jag hittade på utorrents forum:
http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=15992

Förhoppningsvis hjälper det, annars blir det ett flertal nya Supportposter om hur jag lär mig köra dina program ;)

:hi
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
SV: Torrents fryser datorn
« Svar #5 skrivet: 2008-07-18, 14:55:45 »
Har själv aldrig haft något problem med torrents i Windows - såvitt jag vet. Vissa torrent-program funkar dock bättre eller sämre än andra. Just nu använder jag uTorrent (microTorrent) och det fungerar utmärkt. Mitt problem är då snarare att en torrent ibland kan komma upp i så höga hastigheter att min trådlösa router överbelastas och dyker.

Sätt en limit på hur många connections din torrent-klient accepterar (t.ex. 10 (hypotetisk siffra, men kanske en bra utgångspunkt)). Jag upplever att det går lite smidigare då.
« Senast ändrad: 2008-07-18, 14:58:24 by Crimson »


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

guest1645

  • Gäst
SV: Torrents fryser datorn
« Svar #6 skrivet: 2008-07-18, 15:03:06 »
Jag testade alla tweak jag kunde hitta. Sänkte hastigheter, antal kopplingar, bytte portar, körde helt utan router, ja en hel bunke sådant. Men inget ville få den att funka. Detta var ca 3 år sedan, kanske XP har bättrat sig sedan dess. Men jag tvivlar...

:offtopic Min trådlösa router ger upp om jag har min windows-maskin igång. Min sambos windows funkar och kör jag linux, inga problem, men kör jag min egen windows-maskin kan jag glömma allt vad trådlöst heter... :)
Dags att byta router......

Vad gäller extra-dator hittade jag faktiskt nyss nästan exakt samma maskin som jag själv kör torrents på hos inrego.se för 995.
Inregos var t.o.m lite bättre... :)
Tur ens saker är värda pengar.........

 

Senaste inlägg