Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Hjälp med Ram minne.  (läst 7354 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
Hjälp med Ram minne.
« skrivet: 2013-11-12, 18:04:22 »
Jag har insett att jag har lite för lite av den varan i min dator.

Efter lite telefonsamtal med kundservice med netonnet och google har jag tagit reda på att ram minnen som 8 GB DDR3 1333MHz passar min dator utmärkt.

Frågan är då måste jag köpa 2 st 8 GB sätta i där finns plats? för de finns 2 platser kvar nämligen? eller räcker med att jag köper ett 8GB sätter in så blir de 8+6 =14 gig i datorn?

Nu kostade 8 GB DDR3 1333MHz 599 kronor st så var inte så farligt, kanske finns  ännu billigare än netonnet? =)

Moderkortet klarar av 32 gig sammanlagt, men så mycket vill jag inte ha, då kan lika gärna köpa en bättre dator i framtiden.


« Senast ändrad: 2013-11-12, 18:08:17 by Baldi »
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV:
« Svar #1 skrivet: 2013-11-12, 19:29:49 »
Är de minnena som sitter i 2GB +4GB?
Isåfall så hade jag köpt 2*4GB.
8GB räcker långt om man inte håller på med bildredigering mm.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #2 skrivet: 2013-11-12, 19:41:44 »
Jag har 2 st 3 gigs minnen.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #3 skrivet: 2013-11-12, 20:26:36 »
3 GB? okej,trodde inte att det fanns.

Men mitt svar kvarstår att 2x4GB eller så kasta ut dom helt och sätt in 2x8GB för 1099kr om man tittar på netonnet.

Moderkortet jobbar bäst med par, sk dual memory. och då blir det "lite" knas om man sätter i en sticka.
Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #4 skrivet: 2013-11-12, 20:28:05 »
3 GB? okej,trodde inte att det fanns.

Men mitt svar kvarstår att 2x4GB eller så kasta ut dom helt och sätt in 2x8GB för 1099kr om man tittar på netonnet.

Moderkortet jobbar bäst med par, sk dual memory. och då blir det "lite" knas om man sätter i en sticka.


Jag skall inhandla de tänkte jag så fort som möjligt :)
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV:
« Svar #5 skrivet: 2013-11-12, 21:35:08 »
Det vore sjukt unikt om du har 3GB-stickor, jag tror inte heller att det finns. Kolla igen för säkerhets skull.
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #6 skrivet: 2013-11-12, 22:05:05 »
Kan du inte helt sonika bara skriva viket moderkort du har så kan vi säkert hjälpa dig på rätt väg.
Om du inte vet vad du har för moderkort så hämta hem http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html installationsfilen ligger uppe till höger, installera och gå sedan till tabben moderkort och skriv här sedan vad du har för moderkort, du kan även i detta program se vad för minneskonfiguration och vika minnen du har mm.
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #7 skrivet: 2013-11-12, 23:31:05 »
Kan du inte helt sonika bara skriva viket moderkort du har så kan vi säkert hjälpa dig på rätt väg.
Om du inte vet vad du har för moderkort så hämta hem http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html installationsfilen ligger uppe till höger, installera och gå sedan till tabben moderkort och skriv här sedan vad du har för moderkort, du kan även i detta program se vad för minneskonfiguration och vika minnen du har mm.


Windows 7 home premium
Intel Core i5 2320  3.0 GHz
6.0 GB
64 bitars system
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #8 skrivet: 2013-11-12, 23:44:30 »
Nästan 100% säker på att du har en 4gb och en 2gb sticka ifall du nu sitter med 6gb ram..


Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #9 skrivet: 2013-11-13, 00:10:41 »
Nästan 100% säker på att du har en 4gb och en 2gb sticka ifall du nu sitter med 6gb ram..



Exakt frågan är vad man ska sätta in, dem här minnen ifrån NetonNet säljaren skickade till mig via länk kändes som dyrast lagret där med har jag inväntat lite för höra ifrån er OG proffs =). De kanske finns betydligt billigare GB man kan handla och på sätt inte handla grisen i säcken för snabbt.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #10 skrivet: 2013-11-13, 06:47:52 »
ptja, beror ju på hur många slottar du har för minnen men jag skulle nog kört på 2x8gb ifall du känner att du har råd..

Minnen är rätt mycket dyrare nu än för 6 månader sen men runt 1200 kr får du betala för 2x8gb

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #11 skrivet: 2013-11-13, 07:47:22 »
Kan du inte helt sonika bara skriva viket moderkort du har så kan vi säkert hjälpa dig på rätt väg.
Om du inte vet vad du har för moderkort så hämta hem http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html installationsfilen ligger uppe till höger, installera och gå sedan till tabben moderkort och skriv här sedan vad du har för moderkort, du kan även i detta program se vad för minneskonfiguration och vika minnen du har mm.

Windows 7 home premium
Intel Core i5 2320  3.0 GHz
6.0 GB
64 bitars system


Det du skrivit upp är inte intressant... det är moderkortet i programmet som vi behöver veta för att kunna gräva upp en manual. Om du kör programmet borde du också kunna ta reda på exakt vilka minnen du har.

Det enklaste för dig om du inte vill krångla för mycket är att byta ut dom existerande minnena, men man bör fortfarande ha en manual för att veta hur dom ska sitta. Helst ska minnena också finnas med på en lista för godkända minnen för just ditt moderkort.

För övrigt har jag svårt att tro att det är internminnet som är slut. Vad är det som är problemet egentligen?
« Senast ändrad: 2013-11-13, 11:36:38 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #12 skrivet: 2013-11-13, 08:50:38 »
För övrigt har jag svårt att det är internminnet som är slut. Vad är det som är problemet egentligen?

 :stupid

Mycket minne är alltid trevligt, så kör, men som Elu säger, vad är problemet och hur har du märkt av det? :)

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #13 skrivet: 2013-11-13, 12:28:31 »
Battlefield 4 hänger sen eller fryser sig i spelet. Sen är väl 6 gig ganska lite i ram minne? dem flesta sitter väl med 8-32.
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Hjälp med Ram minne.
« Svar #14 skrivet: 2013-11-13, 12:33:47 »
Har du kvittot kvar? Kanske det står vilket moderkort det är på kvittot?

 

Senaste inlägg