Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ett döende forum?  (läst 3434 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
Ett döende forum?
« skrivet: 2022-07-25, 06:42:24 »
Det har hänt något med OG de senaste åren. I tråden "Vad är Old Gents?" står det så här:

Klanen =[OG]= spelar för nöjes skull; inte för att optimera sig eller för att
klättra i olika stegar. Är man en "go gubbe" gör det inget att man inte alltid
ligger högt i gamestats.


När jag tittar på vilka spel som finns i chatkanalerna ser jag mest spel där man optimerar sig och klättrar på stegar. Jag vet inte, men för mig verkar det som om OG har blivit något annat än det en gång var. Det var ungefär samtidigt som man började köra BF "seriöst" som det hände saker. Det konstiga är att ingen i ledningen uttalar sig om detta, eftersom det har med organisationens fortlevnad att göra.


Detta är flyttat från en gammal post jag gjorde i en annan sektion. Vet inte om den hör hemma här heller men jag tror den passar bättre här.
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad DONald

  • Old Lucky Luciano
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 115
  • Salvatore "Lucky" Luciano
    • The Five Families
SV: Ett döende forum?
« Svar #1 skrivet: 2022-07-25, 19:23:14 »
Intressant, jag håller absolut med om att det hänt något.


Däremot tror jag förändringen kom när alltfler började spela MMO-spel där det gick väldigt mycket tid åt att få det "finaste" lootet, och vi samtidigt växte explosionsartat i antal medlemmar.


Nu för tiden tror jag det mesta händer på discord, men jag kan såklart ha fel (det skulle inte vara den första gången det händer...) :)
"I'll make him an offer he can't refuse." Vito Corleone
(copyright Ruskprick)

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: Ett döende forum?
« Svar #2 skrivet: 2022-07-28, 10:49:17 »
Kan bero på att ni alla börjar bli gamla och har inte ork att logga in på forumet varje dag längre.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad DONald

  • Old Lucky Luciano
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 115
  • Salvatore "Lucky" Luciano
    • The Five Families
SV: Ett döende forum?
« Svar #3 skrivet: 2022-08-06, 15:47:36 »
Kan bero på att ni alla börjar bli gamla och har inte ork att logga in på forumet varje dag längre.


 :fu :tease
"I'll make him an offer he can't refuse." Vito Corleone
(copyright Ruskprick)

Utloggad Bråthen

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 509
  • Old Barista
    • Brôten
SV: Ett döende forum?
« Svar #4 skrivet: 2022-08-07, 11:37:25 »
Kan bero på att ni alla börjar bli gamla och har inte ork att logga in på forumet varje dag längre.


Kan inte mer än att hålla med  :lolabove
Sen är väl forum ett ganska förlegat sätt att kommunicera på...
- BattleTag - Bråthen#1401

- WoW -
Arkalos - lvl 85 Mage (Outland)
Asaldor - lvl 60 Paladin (Outland)
Fugglie - lvl 10 Hunter - Just an uggly goblin doing stupid things on RP-server Argent Dawn

- SWToR -
Bråten is scattered all over the galaxy ATM! :)

Utloggad Satyx

  • Din boj i bukten
  • =[OG]=Medlem
  • 50-årskris
  • ****
  • Antal inlägg: 357
SV: Ett döende forum?
« Svar #5 skrivet: 2022-09-02, 20:39:09 »

Kan inte mer än att hålla med  :lolabove
Sen är väl forum ett ganska förlegat sätt att kommunicera på...

Så är det ju
The Internet: where men are men, women are men, and children are FBI agents.

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Ett döende forum?
« Svar #6 skrivet: 2022-09-03, 08:29:04 »
Forumen på Sweclockers/FZ får flera dussin kommentarer på även på små triviala saker,  och SC har haft Discord sedan fem år tillbaka. Bara Sweclockers har i skrivande stund 343 221 medlemmar i forumet och endast 7 436 medlemmar på Discord. Utan att göra anspråk på att detta skulle vara en vetenskaplig siffra, men det är då bara ungefär 2% som är intresserade av att använda Discord.

Och om nu OG skulle bestå av ett gäng gamlingar så borde väl forumen vara mer populära än Discord? :quiet :D
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: Ett döende forum?
« Svar #7 skrivet: 2022-09-03, 08:49:45 »
OG som klan har väl fått liv i luckan på Discord numera som är en ny spelplattform, eller ny, den funnits ett tag men den är unik för det är väl gratis? Iallfall en plattform som både har forum skriva i men också smidigt vocie funktion som gör att man kommer i kontakt med likasinnade snabbare? =) Att OG forum dog ut för ett tag sen, var väl att Covid och speltorkan  gjorde att dels försvann den sociala aspekten kunna köra lans med varandra, och sedan spelen som försvann gjorde att folk pausade eller drog. Wow eran dog väl ut 2013, och Battlefield 3-4 kördes som bäst 2011-2015, sedan var rätt glest på bra spel.  Men i skrivande stund ser jag nu att vi har Lan på igång vilket roligt =) och Discord OG skrivs i varje dag och många medlemmar är online, så visst händer saker mer nu än förut =). Jag tror att OG kommer blommstra upp igen, och jag hoppas att DICE kan leverera något bättre som gör vi kör igen med 50 pers på fredagspubben och den traditionella "Mrmouse ropar "SKÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL :drink :pistols :supporter :supporter
Dyslexi betyder svåra ord på latin

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: Ett döende forum?
« Svar #8 skrivet: 2022-09-06, 19:57:53 »
Det har hänt något med OG de senaste åren. I tråden "Vad är Old Gents?" står det så här:

Klanen =[OG]= spelar för nöjes skull; inte för att optimera sig eller för att
klättra i olika stegar. Är man en "go gubbe" gör det inget att man inte alltid
ligger högt i gamestats.


När jag tittar på vilka spel som finns i chatkanalerna ser jag mest spel där man optimerar sig och klättrar på stegar. Jag vet inte, men för mig verkar det som om OG har blivit något annat än det en gång var. Det var ungefär samtidigt som man började köra BF "seriöst" som det hände saker. Det konstiga är att ingen i ledningen uttalar sig om detta, eftersom det har med organisationens fortlevnad att göra.


Detta är flyttat från en gammal post jag gjorde i en annan sektion. Vet inte om den hör hemma här heller men jag tror den passar bättre här.


Hej Elunyx - Jag vet inte om jag ser samma sak som du vad det gäller spel för stegar och optimering, där kanske du kan ge något exempel? Att man strävar efter att bli så bra som man kan i ett spel, samtidigt som man har roligt, ser jag inte som en omöjlig kombination. Det är väl ändå så att det ligger i många spels design att skaffa den bästa rustningen, vapnen eller rollspelsförmågorna?


Att forumet är mer eller mindre övergivet har flera orsaker, men från min sida kan jag bara säga att jag sedan flera år har ett jobb där jag är blockad från ett flertal sidor, däribland lustigt nog oldgents.se. Och kvällar har en förmåga att gå till annat än forumslivsuppehållande åtgärder. Vi gjorde en medveten flytt till Discord för att hålla det sociala vid liv, men i slutändan bestämmer folk själva graden av engagemang.


En välkommen sak vore om ett par medlemmar med passion för forumet klev in och skakade liv i det genom aktiv moderation och andra åtgärder, men även detta önskemål brukar rinna ut i sanden. Kanske har folk inte tiden att lägga på detta, kanske är de tillfreds med tingens ordning, vad vet jag?

Utloggad Elunyx

  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 090
SV: Ett döende forum?
« Svar #9 skrivet: 2022-09-11, 10:31:55 »
Det du (Pruneboy) skriver i "Vad är Old Gents?" håller jag absolut med om. Och jag vill poängtera att jag inte är ute efter att säga att rankningsspelen är "dåliga" eller att man ska sluta med dessa. Folk verkar ju ha kul i BF och då ska man ju fortsätta lira. Det går ju att supa, partaja, och spela BF samtidigt, så BF behöver nödvändigtvis inte vara som att kolla på en Lars Norén-pjäs..

I vilka spel man än spelar så finns det en en grad av casual och seriöst. Det handlar mera om en inställning hos spelaren än spelet i sig. Denna inställning kan dock förstärkas av spelet beroende på hur mycket man kan göra det seriöst. I vissa spel som t.ex World of Warcraft kan man ta det seriösa nästan hur långt som helst med raidscheman, klassledare, lootlistor, DPS-krav och allt sånt. Och det finns hela tiden ett incitament att göra det seriöst. Denna mix av casual/seriös har en polariserande effekt som gör att det finns en tendens att dessa två grupper av spelare separerar. Vad kan man göra åt det då? Det kanske inte finns en lösning, men det skadar inte att prata om det i alla fall.

Om nu BF/CoD spelas som casual och lättsamt så stämmer ju beskrivningen i "Vad är Old Gents?" Men å andra sidan ser jag turneringar i Discord? Det kanske är så att man kan tillfredställa båda grupper med dessa spel, och i så fall är det ju bara bra.

Och till Baldi: det är bra att du är positiv. Jag tror att D4, Last Epoch och kanske PoE 2.0 kan skaka lite liv i ARPG-sektionen i OG. Vi ses i Sanctuary nästa år :)
« Senast ändrad: 2022-09-11, 10:50:47 by Elunyx »
TERRIBLE, TERRIBLE DAMAGE!!!

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Ett döende forum?
« Svar #10 skrivet: 2022-09-13, 13:39:33 »
Forumet är tvärdött, det enda som håller ihop OG är  LAN och Discord.

Utloggad Letalis

  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 367
    • Hemligastugan
SV: Ett döende forum?
« Svar #11 skrivet: 2022-09-26, 21:03:50 »
Brukar titta in här ett par gånger i veckan.
Mest för att se om det har hänt något.
Men dessvärre så verkar det inte vara så mycket aktivitet.

Själv så spelar jag inte något nämnvärt då jag åkte på diskbråck i våras och har svårigheter att sitta still framför datorn.
Men det blir bättre och bättre så snart kanske man kan lägga lite tid på datorn.


Man skall icke stöta till muggen med kaffet när den är full. Då är den inte full längre

Utloggad LoveGiver

  • =[OG]=Medlem
  • Första stegen
  • *
  • Antal inlägg: 20
SV: Ett döende forum?
« Svar #12 skrivet: 2022-11-18, 21:42:48 »
discorden är aktiv. Visst är det många spel som man kan ranka och köra seriöst i. Men testa att köra PUBG med oss. vi kör för att det är roligt och umgås.

Sen finns det en uppsjö av spel som körs på fredagskvällar med fokus på att umgås. Precis som förut.

jag menar att oavsett vilket spel det är så tror jag det är bättra att du testar att lira med dem som är inne så ser du hur det är egentligen istället för att anta ;) :banana


Men om forumet så håller jag med. Det är många olika rum så eventuell aktivitet är svår att missa. Kanske bättre att slå ihop allt så att man ser det som skrivs?
« Senast ändrad: 2022-11-18, 21:45:59 by LoveGiver »

 

Senaste inlägg