Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Blivande sambos ex  (läst 6135 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Blivande sambos ex
« skrivet: 2005-08-22, 08:24:05 »
Vad skall man göra när man hittat ett hus lite utanför stan som man vill ha och den blivande sambo tycker lika så.
Men hennes ex säger nej pga avståndet till sitt barn och barnets skola?

Någon som har något bra förslag?
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Blivande sambos ex
« Svar #1 skrivet: 2005-08-22, 08:27:27 »
Eeeeeh?!? Ska hennes kryss få bestämma över er???  :hm

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Blivande sambos ex
« Svar #2 skrivet: 2005-08-22, 08:30:09 »
Nä men han har ju något att säga till om sitt barn. De har ju delad vårdnad. SÅ skall man kunna kräva att han skall åka 4 mil extra varje dag för att hämta och lämna sitt barn för skolan?
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
Blivande sambos ex
« Svar #3 skrivet: 2005-08-22, 08:30:47 »
Ett par vänner till mig hade samma problem. Mamman ville flytta från staden till en annan stad, men på grund av delad vårdnad kunde exmannen förbjuda flytten.

Jag antar att det finns en gräns för hur långt man får flytta, och jag skulle tro att det finns någon på din kommuns individ- och famljeomsorg som kan göra en bedömning. Ta kontakt med dem, och förklara problemet. Om inte annat kanske det är bra att engagera en neutral tredjepart som medlare i frågan.

Hoppas det löser sig!

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
Blivande sambos ex
« Svar #4 skrivet: 2005-08-22, 08:35:42 »
Kan väl bero på hur fårhållandet mellan din sambo och hennes  :redx är och blir i sambend med en sådan här flytt.

Är förhållandet gott och riskerar bli dåligt?
Är förhållandet dåligt och kan inte bli sämre?
etc etc....

Hoppas det löser sig till det bästa för alla parter.

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Blivande sambos ex
« Svar #5 skrivet: 2005-08-22, 08:48:12 »
De har väl en ganska bra relation. Så den vill man väl behålla.
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad DONald

  • Old Lucky Luciano
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 115
  • Salvatore "Lucky" Luciano
    • The Five Families
Blivande sambos ex
« Svar #6 skrivet: 2005-08-22, 09:17:42 »
Svår fråga det där Braxen.

Mitt X och mina barn bor 3 mil bort, jag får således åka en del när de ska till och från skolan, för att inte tala om alla fotbolls- och hockeyträningar, som givetvis är där grabbarna bor mest, hos X-et.

Det hela handlar väl om vad som är bäst för barnen, och dessvärre blir det en del mil i bilen. Din sambo's X kan såklart ha åsikter om ni skulle flytta till en annan stad eller landsdel, men så länge det handlar om några mil så tycker jag allt han får ge med sig.

Självklart är det bäst om det hela kan göras i bästa samförstånd er emellan, men för att hårddra det lite:

X:et får givetvis ha åsikter i frågan, men det är du och din sambo som bestämmer var ni vill bo.

Lycka till, och slå gärna en signal om du vill resonera lite :)
"I'll make him an offer he can't refuse." Vito Corleone
(copyright Ruskprick)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Blivande sambos ex
« Svar #7 skrivet: 2005-08-22, 09:29:06 »
ojjjjjjjjjjjjjjjjj! :scared

Detta vill jag ALDRIG vara med om!
Jag har inte en aning om HUR dom har delat upp barnen mellan sig, MEN att få problem för futtiga 4 mil?!?!??

Det finns miljoner med fall när det blir 40 mil mellan föräldrarna, och att tacka nej till ett hus p.g.a 4 mil....ALDRIG BRAXEN!!!

Att dom har ett förflutet bakom sig, kommer ni ALDRIG ifrån, men detta....

Jag har en barndomskamrat som idag bor ihop med en annan, dom har båda flyttat ner till Borås igen (tidigare Värmland), och dom har 7 barn ihop...alltså 3+3+1 gemensam om ni hänger med. Min gamle vän har gått igenom rättegångar, det har varit polisanmälningar osv osv helt enkelt ett helvete och allt detta BARA för att han valde att flytta ut när dom bestämmt sig för att gå isär....till sak, han åker hela vägen upp dit och hämtar sina barn varannan helg, och hon fick rätt genom att han flyttade INNAN pappren var klara, MEN det problemet har väl knappast ni nu Braxen, för dom har väl varit isär ett bra tag?????

Så, det är inget att KOMPROMISSA om....BASTA! Skulle ni avstå ett hus BARA för att han INTE vill åka 4 mil för att hämta sina barn???
VAAAA?????

Vill ni bo där, och det är ABSOLUT inget han har med att göra, att visa hänsyn mot Mr X tycker jag är bra, men om han kan påverka era beslut på den nivån....njaaaa!!!???

Låt frugan göra klart för sin förra att detta är det hon vill, det finns INGA hinder för att han inte ska kunna hämta barnen, och va sjutton är dom milen????.....Jag skulle åka vart som hellst för mina barn skull. Sen är det barnens bästa man ska se till....

En gubbe med åsikter och LITE kunskap...DD :cheers

Du är välkommen att ringa Braxmannen


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Blivande sambos ex
« Svar #8 skrivet: 2005-08-22, 10:00:52 »
Tycker du ska tänka lite innan du går på DD! Vänd på steken så kanske du ser det på ett annat vis.

Själv skulle jag förgås om mina ungar bodde 4 mil ifrån mig, då all spontan kontakt skulle bli omöjlig. Helst ska ju ungarna kunna hälsa på endera föräldern när dem vill.

Jag är ledsen men är själv skillsmässobarn och det är BARNENS väl och ve som kommer i första hand INTE de vuxna, men det är det sällan några vuxna som tänker på!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Blivande sambos ex
« Svar #9 skrivet: 2005-08-22, 10:12:53 »
Ahhh...JH - nu missuppfattade du mig! :thumb

BARNEN kommer ALLTID först..I ALLA LÄGEN!
Det jag syftar på är dock att en föredetta ska inte påverka ens liv på den nivån! Spontana kontakter med barna är super, men du kan inte lägga dig ner och DÖ bara för att du har varit gift/sambo tidigare och det inte funkade, och nu blir du påverkad av den andra på ett (enligt mig) extremt negativt sätt!!!

Bara för att klargöra en sak; JAG gifter mig EN gång (så old f är jag), att leva tillsammans med en annan människa är EXTREMT svårt, MEN man GER INTE UPP! Skaffar man barn ihop  - så är det (oftast) ett gemensamt beslut, det finns inget ROSA skimmer i vardagen och man går inte omkring och LER 100% av sin vakna tid. Män och kvinnor är olika!! *asg*
och om man nu absolut inte grejar situationen, så självklart måste man se till barnens bästa i alla lägen. MEN du skrev BARNENS bästa, och sen spontankontakter....
Du kan ALLTID anpassa dig efter dina barn, och även om det skulle bli MER jobb, dyrare osv osv så får man väl ta den smällen då, men man kan INTE ta hänsyn till sina tidigare förhållanden HELA tiden, som t.ex vid ett sådant beslut som Braxen står inför.....

Vänd på steken...skulle X-et träffa en tjej, flytta fem mil bort ELLER få ett nytt jobb 15 mil bort....??? Ja JAG ska träffa mina barn lika mycket som tidigare, så barnen kommer med mig för jag kan inte åka 30 mil om dagen för att lämna och hämta...och nu ska jag köpa hus i....antingen får du väl flytta med eller så byter vi varannan helg osv osv

Nä - 4 mil är en skitsak, där får man lov att anpassa sig, har man ingen bil, ja då får man väl skaffa en...inget körkort....ta ett....inte råd...joobba extra, FÖR Det är för BARNENS bästa!

Sen kommer allt detta med skola in, dagis, kompisar osv osv MEN trot om ni vill....folk flyttar även som gifta, och sambos, men då är det oftast inga problem, problemet är FÖRÄLDRARNA inte BARNEN!!

och en VIKTIG sak JH - detta är bara en öppen diskuss.....vetifan hur jag skulle reagerat...(handen på hjärtat) :cheers

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Blivande sambos ex
« Svar #10 skrivet: 2005-08-22, 10:16:11 »
joooo...du hänger med va, du skrev "JAG skulle förgås..."....
dvs om vi leker med tanken ATT du och frugan skulle gå isär, och du 7 år senare träffar en ny kvinna.....skulle du då vilja a ditt X boende som granne?????

NEEEEEEEEEEJ!

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
Blivande sambos ex
« Svar #11 skrivet: 2005-08-22, 10:34:09 »
Det är "bara" 2 mil enkelresa.
Huset är ute på landet och vi ser skolan (årskurs 1-6) och sjön (200meter) från huset. Stor skogen bakom gården. Start och aktiv hembyggdsförening och alla sporter och klubbar man kan tänkas behöva.
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
Blivande sambos ex
« Svar #12 skrivet: 2005-08-22, 10:37:22 »
VAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

Finns det NÅGON här på forumet som är förälder som tycker att det är ORIMLIGT att ta sig 20 km?????

DD

Pst....Det är löjligt att ens ta upp detta för diskussion!!! BASTA!!!!
Köp huset om ni vill ha det!


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

guest1327

  • Gäst
Blivande sambos ex
« Svar #13 skrivet: 2005-08-22, 10:44:15 »
Det går ju faktist att sjutsa barnen till exxet om han har det svårt ibland, alla vuxna får väl hjälpa till så löser det sig.

Huset låter ju helt toppen ju, en riktig idyll..

//Ragge

guest494

  • Gäst
Blivande sambos ex
« Svar #14 skrivet: 2005-08-22, 11:49:32 »
Jag ska inte komma och säga att 20 km är en struntsträcka att åka för jag vet inte hur exet har det med bil och ekonomi. Jag har till exempel inget körkort och finns det inte regelbunden kommunikation så är det inte så enkelt att ta sig 40 km tur och retur regelbundet. Det som är litet, billigt och enkelt för en person kan vara stort, dyrt och krångligt för en annan.

Förhållandet var bra mellan sambon och exet, sa du. Då borde det gå att föra en sansad disskussion och komma fram till en lösning.

- Turas om att hämta/lämna varannan gång.
- Kan ungarna börja åka buss själva till/från sin pappa inom en snar framtid om det finns den typen av kommunikationsmöjlighter?
- Påpeka för exet hur bra det blir för barnen på det nya stället (kåken låter idyllisk) men utan att få det att verka som att hans boendesituation är under all kritik.
- Eftersom det är på erat initiativ så tycker jag att ni borde erbjuda så mycket hjälp som möjligt så att exet upplever det hela som enklare/smidigare - men utan att för den skull göra allt själva (i form av hämta/lämna osv).

Som sagt, 20 km kan tyckas lite, men som någon sa, det blir inte längre frågan om några spontana besök (om det nu finns möjlighet till det nu). Om jag och frugan skulle skiljas skulle jag bli tokig om vi bodde för långt ifrån varandra så att man inte kunde träffa ungarna när man/dom ville. Prata med karln, det borde gå att lösa. Lycka till.

Hur gamla är ungarna?

 

Senaste inlägg