Har nyligen byggt en mediaspelare med XBMC
Köpte en Raspberry Pi (superliten enkortsdator), en låda, ett 8GB SD kort och en USB power adapter och la sen på Raspbmc på den (mycket enkel/snabb installation)
Raspbmc är en linux distribution med XBMC för Raspberryn.
Har man ett SD kort liggande, struntar i lådan och driver den från TV'ns USB så har man en mediaspelare stor som en halv handflata för 330:- (vart runt 580:- för mig)
XBMC är ett mycket trevligt mediacenter, har en enorm addon databas, bra community och fungerar mycket bra. Den spelar allt utom DivX 3.
Det är lättanvänt i grunden men vill man utnyttja det till fullo så får man lägga lite tid på att surfa för att lära sig de mer avancerade möjligheterna
Raspberryn har inte inbyggd wifi (bara ethernet port). Jag läste dock att man kan köpa en wifi USB dongel och koppla den till Raspberryn. Jag föredrar dock kabel för streaming.
Den kör linux (på gott och ont)...
Microsoft tillåter inte silverlight att supporta linux och tv/film bolagen tvingar Netflix, Lovefilm och vissa andra till silverlight om de ska släppa filmer till dem.
Så kontentan är inga addons för Neflix/Lovefilm finns ännu (I mitt fall klarar TVn det istället).
Det ska tydligen finnas många alternativa addons som kan kompensera detta med råge om man så vill.
Raspbmc stöder CEC (Consumer Electronics Control) över HDMI. Vissa TV apparater stöder det, I Panasonic kallas det för Viera, några kallar det smart link osv. Kontentan i mitt fall (Panasonic TV) är att jag styr XBMC med min TV fjärr vilket är mycket trevligt.