Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.  (läst 6036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« skrivet: 2007-09-05, 15:11:54 »
Vi måste komma på ett varningssystem så man får iväg försvar snabbt, enkelt och utan att behöva ställa följdfrågor. Fienden ska alltid stöta på mängder med försvar och detta ska ske med minsta möjliga arbete från vår sida.
Jag tillhör ju de (om inte den) som har störst försvarsstyrka i hela alliansen. Men jag har nästan aldrig förstärkt OK eftersom jag aldrig får försvarsuppmaningen i tid.

Dryfta lösningsförslag i denna tråd.

Själv har jag följande förslag:
Vi startar en tråd på forumets krigsavdelning där man BARA får posta vid behov av försvar. Inget spam och inga frågor/svar. Postande skall göras enligt en specifik mall för att minimera förvirring.
Fördelen med denna idé är att man kan prenumerera på tråden och få ut ett mail så fort någon postar där. Har man kopplat mobilens SMS till mailen (som jag har) så får man ett SMS direkt när någon behöver hjälp. Det innebär att jag kan svänga in bilen till vägkanten och skicka försvar även fast jag susar runt på E4.

Men självklart måste man komplettera detta med ett standardiserad all-utskick i spelet.

Åsikter?

guest580

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #1 skrivet: 2007-09-05, 15:22:57 »
 :goodposting

guest1528

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #2 skrivet: 2007-09-05, 15:27:29 »
¨åter som den lösning jag själv har letat efter! Mycket bra idé :thumb

guest1524

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #3 skrivet: 2007-09-05, 16:40:38 »
Låter som ett väldigt bra komplement till det nuvarande systemet som kanske inte används i den utsträckning det borde. Den forumsdel som jag bad dig starta enbart för hanterande av försvar har ju kommit att handla om allt som har med krig/försvar o.d. att göra.

Jag föreslår återigen att du skapar en helt ny forumsdel som ENBART ska användas till att hantera förstärkningar/försvar.

Längst upp skapas en klistrad tråd enligt din modell som man kan prenumerera på osv där man skriver in EN gång då man blir anfallen och inga svar osv precis som du skriver.
I resten av forumet skapar man en tråd för varje anfall enligt mitt förslag (http://www.oldgents.com/forum/index.php?topic=15352.0) där folk löpande skriver in när dom skickat försvar. Mitt förslag på vad som ska skrivas i tråden osv är såklart diskuterbart och kanske inaktuellt, det skrevs trots allt för en och en halv månad sedan...
Denna andra tråd för varje anfall skapas mest för att man ska ha koll på hur mycket försvar som skickats så att en bra uppdelning kan göras då flera vill ha förstärkning. Här kan även den som begärt försvar säga till att han har fått tillräckligt. Man kan begära vete, skriva när vete skickats osv.
Denna info kan ju inte förmedlas i "SMS"-tråden.

Edit:
En bra grej med "SMS"-tråden är att det blir lite som ett massutskick fast via mail/SMS och bara till de som begärt sådan.
Vi är ju några som kan skicka ally-meddelande i Travian, men har man otur tar det några timmar innan en av oss har möjlighet att fixa det.

guest1490

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #4 skrivet: 2007-09-05, 16:58:53 »
Är det möjligt att ha så att den som lägger upp en ny tråd även har behörighet att låsa den? Det skulle göra att det lätt går att "avsluta" tråden när anfallen är över och det går snabbt att se vilka trådar som är aktuella...

guest1524

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #5 skrivet: 2007-09-05, 17:01:56 »
Är det möjligt att ha så att den som lägger upp en ny tråd även har behörighet att låsa den? Det skulle göra att det lätt går att "avsluta" tråden när anfallen är över och det går snabbt att se vilka trådar som är aktuella...

Bra idé, tror dock det blir svårt att låta alla användare få möjlighet att låsa sina egna trådar, men det baserar jag på absolut nada kunskap om forum så egentligen skulle jag nog slutat skriva efter "Bra idé"...

guest3

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #6 skrivet: 2007-09-05, 18:16:33 »
1. Jag stökar om forumsdelarna för Travian och ger oss den plats vi behöver.

2. Jag skapar en försvarsdel på forumet.

3. Jag fixar en mall på hur dessa försvarsbegäran exempelvis kan se ut.

4. Jag ska se över säkerhetsbiten för att se om vi kan tillåta låsning av egna trådar.

Jag behöver kvällen på mig.

Edit: Ändrade då det såg lite kantigt ut. Skyller på stress.

guest3

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #7 skrivet: 2007-09-05, 20:02:40 »
Observera att detta är ett exempel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta är mitt förslag på mall för hur en begäran om försvar ska se ut:

Citera
Cartan, Enos Park (87|86)
Lake Ricki Plundring av Enos Park
Ankomst   om 0:35:12 h vid 20:09:56 klockan
Långsammaste trupp katapulter
Skicka försvar

Cartan, Jurassic Park (13|83)
Ricki Lake Attack av Jurassic Park
Ankomst   om 0:45:12 h vid 20:19:56 klockan
Långsammaste trupp yxmän
Skicka inte försvar, jag tömmer byn.

Ska fundera på vad som saknas. Åsikter önskas.

guest1577

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #8 skrivet: 2007-09-05, 20:18:57 »
Kanske borde det ingå vilken nivå man har på silo & borg, samt veteproduktion. :stupid

guest677

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #9 skrivet: 2007-09-05, 20:25:03 »
 :thumb - till initiativet.

I resten av forumet skapar man en tråd för varje anfall enligt mitt förslag (http://www.oldgents.com/forum/index.php?topic=15352.0) där folk löpande skriver in när dom skickat försvar.

Tycker tråden ovan har med det mesta av bra info... tex är veteproduktion, silostorlek och palisadnivå sånt som jag gärna ser innan jag skickar större trupper, skickar inte ens deftrupp till egna byar om inte de kvalar som försvarbara om inte specialla skäl finns för det.

Lägg gärna till en kort sammanfattning om vad man tror om anfallet och typ av by det kommer från: t.ex. - kommer från 15-c huvudby (dvs kan vara hur mycket trupp som helst), eller - kommer från ensam 6-c = Antagligen begränsat anfall svårt att bygga upp stora styrkor i sådana byar.

Sedan bör man skriva in i tråden när man skickar trupp, hur mycket vete de drar och hur mycket vete som medföljer.

Något som skulle förbättra försvaret mera är ju dessutom om vi hade permanenta sitters... fast det kanske bara är jag som inte har någon aktiv sitter.

Jag skulle gärna också se att det kommer ut en kopia av försvarsförfrågan i Travian också...  :supporter

guest3

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #10 skrivet: 2007-09-05, 20:33:29 »
Bra idéer. Vad sägs om följande:

Citera
Cartan, Enos Park (87|86)
Lake Ricki Plundring av Enos Park
Ankomst   om 0:35:12 h vid 20:09:56 klockan
Anfallen av C15. Långsammaste trupp katapulter
Silo 16538/66400
Skicka försvar

Cartan, Jurassic Park (13|83)
Ricki Lake Attack av Jurassic Park
Ankomst   om 0:45:12 h vid 20:19:56 klockan
Anfallen av C6. Långsammaste trupp yxmän
Silo 46538/66400
Skicka inte försvar, jag tömmer byn.

Aktiva sitters: Go Ricki! och Semicolon

Självklart ska samma text klippas och klistras i IGM till alla diplomater.

guest1524

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #11 skrivet: 2007-09-05, 20:52:14 »
Datum kanske borde vara med. Vissa katasattacker tar ju ett par dagar på sig att komm fram och kollar man inte forumet ofta så kan det bli jobbigt att räkna fram tiden...
I övrigt mycket bra.

Jag tycker fortfarande att man bör skapa en tråd per försvarsbegäran där mer info kan skrivas in och främst då när försvar skickas.
Har du helt sågat den idén, eller finns den med fortfarande?

guest3

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #12 skrivet: 2007-09-05, 23:48:15 »
Jag har inte skippat någon idé. Jag vill bara att vi har ett system som går snabbt och detta var mitt förslag. Det kan ersättas eller kompletteras med vad som helst.

Jag skrev tiden på det sättet som blir när man klipper och klistrar. Detta för att minimera arbetet för den som begär hjälpen.

Självklart har du en poäng med datumet, men är lite osäker på just nu hur det skulle se ut.

guest1524

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #13 skrivet: 2007-09-06, 06:41:58 »
Skulle det vara så att anfallet ligger så långt fram i tiden att datum är nödvändigt så har man nog inte så bråttom att man inte kan skriva in det själv utan att klipp och klistra så det löser sig nog.

Nivå på muren kanske man kan få in någonstans också.

/GR

guest3

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #14 skrivet: 2007-09-06, 08:35:04 »
Ska vi klubba denna mall?

Citera
Cartan, Enos Park (87|86)
Lake Ricki Plundring av Enos Park
Ankomst   om 0:35:12 h vid 20:09:56 klockan
Anfallen av C15. Långsammaste trupp katapulter
Silo 16538/66400
Mur nivå 19
Skicka försvar

Cartan, Jurassic Park (13|83)
Ricki Lake Attack av Jurassic Park
Ankomst   om 0:45:12 h vid 20:19:56 klockan
Anfallen av C6. Långsammaste trupp yxmän
Silo 46538/66400
Mur nivå 19
Skicka inte försvar, jag tömmer byn.

Aktiva sitters: Go Ricki! och Semicolon

guest677

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #15 skrivet: 2007-09-06, 08:40:26 »
 :thumb - ser bra ut, låt oss köra på det och så får vi se om ngt saknas.

guest1524

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #16 skrivet: 2007-09-06, 08:59:23 »
Det viktiga är väl att komma igång med det här så fort som möjligt. Kommer man på senare att mallen behöver ändras så är det väl bara att göra.

Kör på den!

guest3

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #17 skrivet: 2007-09-06, 10:52:28 »
Okidoki. Jag startar tråden med instruktioner och mall.

guest580

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #18 skrivet: 2007-09-07, 14:45:06 »
Svara inte i "Travian försvar"-delen, öppna hellre en tråd i travian krig där ni skriver ner vad ni skickar.
Annars dränker vi stackars cartan i SMS ;)

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #19 skrivet: 2007-09-07, 14:52:38 »
:hm Det är väl bara "Försvarstråden" som ska vara knuten till underrättelser? Det är väl lämpligt att vi diskuterar försvar i avdelningen avsedd för försvarsfrågor, eller har jag missuppfattat allt som vanligt? :D

guest580

  • Gäst
SV: VIKTIGT - Varningssystem vid anfall mot OK/OK2.
« Svar #20 skrivet: 2007-09-07, 15:04:54 »
Ok mitt fel - jag återkommer när jag lärt mig läsa å skriva :D

 

Senaste inlägg