Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Om kontringar  (läst 2575 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest3

  • Gäst
Om kontringar
« skrivet: 2005-08-31, 08:42:23 »
Jag har fått en önskan om att skriva lite egna tankar om kontringar nu när jag susat rakt igenom div. VI på kontringar.
Ca: hälften av de mål jag gjorde i matcher med kontringar lyckades just tack vare kontringarna, och alla utom en kontringsmatch är jag obesegrad i.

Hur vinner man en match m.h.a. kontringar?
Texten nedan är av egna erfarenheter och är INTE baserat på annan fakta.

Först och främst måste man ha en rejäl köttmur med rejält framspel längst bak, självklart. Av vital betydelse är även att ha starkt anfall.
Men viktigast av allt är nog att balansera mittfältet.

Det optimala är att ha 30-40 % av bollinnehavet. Det innebär att man ibland vill ha tre innermittar och en ytter in i mitten. Ibland vill man minska mittfältet medvetet genom att sätta in färre och sämre killar.
För om man optimerar bollinnehavet så optimerar man även kontringarna.
Jag har haft matcher med uppåt fyra kontringschanser och dessa har ofta resulterat i mål.

Viktigaste spelarna på plan när man kör kontringar är ytterbackar och innermittar. Innermittarna ska, som jag skrivit ovan, vara lagom bra för att nå optimalt bollinnehav. Ytterbackarna måste vara utomordentligt bra på försvar, ytter och framspel. Mina ytterbackar är bra på de två förstnämnda men inte på framspel. Har de alla tre kvaliteerna så blir det så groteskt dyra. Därför har jag sett till att ingen innerback har sämre än enastående framspel, helst mer.
Orsaken till att ytterbackarna är viktigast är att de hjälper försvar såväl som anfall, vilket ju är de två grundpelarna i kontringstaktiken. Och försvaret blir självklart sämre när man kör kontringar eftersom alla backar är redo att springa framåt i banan när kontringschanser ges.

Frågor?

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
Om kontringar
« Svar #1 skrivet: 2005-08-31, 11:08:06 »
:goodposting (även om jag själv inte spelar med kontringar)
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Enos Pork

  • Old Gent
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 455
  • Snygg kan du vara själv!
Om kontringar
« Svar #2 skrivet: 2005-09-01, 14:44:31 »
Kan bara hålla med Cartis. Kontringar med en rejäl backlinje är grejjen om man bara ser till att inte få för mycket mittfält.

Insåg inte detta förrän i slutet av säsong 26 men då lyckades jag till slut plocka några matcher. Detta trots avsaknad av anfall och framspel på backarna (inte mer än ypperligt på de bästa)

Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is; never try.

guest3

  • Gäst
Om kontringar
« Svar #3 skrivet: 2005-09-01, 22:11:10 »
Kan nämnas att varje steg framspel motsvarar två i försvar när det ska räknas ut hur bra man är på kontringar. Framspel är således dubbelt så viktigt som försvar vid denna taktik.

Kondition skall heller ALDRIG förglömmas.

guest186

  • Gäst
Om kontringar
« Svar #4 skrivet: 2005-09-01, 22:46:52 »
Kan bara hålla med, bra skrivet Cartis.
Även om jag ser det som mest optimalt att ha 49% bollinnehav. Sitter som bäst på och funderar hur jag ska göra till nästa säsong. Kanske sälja av en inner och skaffa en bra ytter och satsa på kontringar i varje match. Nu är det bara 4-5 matcher per säsong jag verkligen kör kontringar med min 5-3-2 uppställning.

 

Senaste inlägg