Edit: Ändrar väl ämnet då Usch, vad ni provocerar mitt pyromaniska sinne. Då många föreslår ett byte till arcane trädet blir jag tvungen till att gå till botten med frågan ochs ka försöka använda kommande veckor att gräva mig djupt in i mage världen. Först vill jag bara säga att fire ger mest när man har byggt upp tillräckligt med crit. Men crit är samtidigt varje fire mage akilleshäl. Men nu till frågan för oss som ligger på gränsen då crit är som ett roulettspel.
Jag har redan nu läst hur andra upplever de olika träden och dess positiva/negativa drag.
1. Bäst singeltarget dps uppnås genom frost men är lite krångligare än arcane att spela och sämre på rörliga encounters
2. Arcane är enklast att spela och har ändå nästan lika bra singeltarget dps som frost men endast vid stillastående encounters
3. Fire är mest dynamisk men svårare att hantera och bäst för AoE samt äger vid rörliga encounters
Min enkla slutsats innan efterforskningen har börjat är:Spela arcane om du vill ha bra dps på enklast möjliga sätt när du spelar stillastående men satsa frost om du har tiden att träna rotationer och dylikt, då den fortfarande står sig bättre i dps än arcane. För AoE intensiva faser är fire den mest användbara och detta gäller även om du kör singeltarget dps med möjlighet att dota ads, ex. Maloriak. Men fire är vid singeltarget den mest krävande när det gäller koll på rotationer och procs så arcane är nog den bästa för den oerfarne.
Att tänka på inför varje rädencounter:Arcane är dålig på AoE, frost funkar men är inte optimalt. Fire har flest möjligheter vad gäller slow/stun/snare. Vid brist på warlocks ger fire mage 5 % crit på target.
Inte allt för bra att stirra sig blind på att man själv skall ha högst dps till varje pris när det finns mycket man kan göra för att ge andra högre dps och få andra att överleva längre genom att välja rätt spec beroende på encounter. Tror inte att det finns en rätt spec som gäller för alla fighter.
Vilket träd för vilken fight:BwDMagmaw - stillastående fight - Arcane/Frost
Omnitron - rörlig fight - Fire
Maloriak - stillastående/rörlig/multidot fight - Fire
Atramedes - rörlig fight - Fire
Chimareon - stillastående fight - Arcane/Frost
Nefarion - stillastående/multidot fight - Vilken som
BoTHalfus - stillastående/multidot extreme/AoE (vid whelps) - Fire
V&T - rörlig/multidot - Fire
Council - Rörlig/multidot - Fire
Chogal - Stillastående/AoE/mutlidot/burnfas - Fasberoende
TotFWConclave - stillatående fight - Arcane/frost
Al'Akir - mycket rörlig fight - Fire
FLShannox - stillastående/multidot extreme - Fire
Har ingen erfarenhet av resten
Tankar än så länge, invänd gärna eller ge dina synpunkter så att vi alla kan bli bättre på det vi gör!