Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: VIKTIGT VIRUSVARNING!  (läst 3007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
VIKTIGT VIRUSVARNING!
« skrivet: 2008-10-22, 10:12:00 »
Eller vad värre är: Keylogger!

Min maskin på jobbet larmade just att den tagit bort PWS-Mmorpg.gen från C:\WINDOWS\system32\Kcrnad1Drv.dll
http://vil.nai.com/vil/content/v_142170.htm

PWS-Mmorpg is a trojan written in Borland Delphi, that attempts to steal passwords information for popular online MMORPG games. It also contains functionality to post this information to a remote website.

Jag har inte använt min jobbdator sen i fredags och den site jag mest besöker är warhammeralliance.com.
« Senast ändrad: 2008-10-22, 10:22:04 by Pruneboy »

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: VIKTIGT VIRUSVARNING!
« Svar #1 skrivet: 2008-10-22, 11:21:55 »
Inget här iaf

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: VIKTIGT VIRUSVARNING!
« Svar #2 skrivet: 2008-10-22, 14:44:27 »
Jag förstår fortfarande inte hur man kan få virus bara av att besöka en webbsida? Någon som har lite mer information kring det?

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: VIKTIGT VIRUSVARNING!
« Svar #3 skrivet: 2008-10-22, 14:59:29 »
Jag förstår fortfarande inte hur man kan få virus bara av att besöka en webbsida? Någon som har lite mer information kring det?

Det finns några olika sätt och jag känner inte till dem alla, men ett möjligt sätt är till exempel att man utnyttjar ett hål i Internet Explorer som låter en person "gömma" ett program i exvis en jpg-bild på en webbsida. När IE sedan kör den uppstår ett så kallat "buffer overflow" och den skadliga koden kan exekveras i användarens dator. Det vanligaste den koden gör är att installera en trojan eller keylogger.

Detta hål har dock täppts till i senare patchningar av IE, men många kör med ouppdaterade system.
« Senast ändrad: 2008-10-22, 15:04:49 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest1645

  • Gäst
SV: VIKTIGT VIRUSVARNING!
« Svar #4 skrivet: 2008-10-22, 15:37:31 »
Skriv ett litet script och lägg i samband med en länk. Skriv ett litet script och lägg i koden på hemsidan (de flesta tillåter allt från java till flash till xhtml osv att köras, försök kolla youtube annars). Skriv ett litet script i en rolig bild. Allt som du ser är kod och all kod exekveras av datorn på ett eller annat sätt. Sedan är ju världens största operativsystem nerlusat med roliga små buggar och hål. Det är förvisso Linux också, men eftersom så få använder det, är det mest tidsslöseri att skriva illasinnad kod till det. Sedan är det skillnader i rättighetsförfarande och liknande som gör att man hellre satsar på en massa små halvkassa script som infekterar den stora massan än skriver ett långt tidsödande superscript som sedan stoppas.
Kvantitet istället för kvalitet är det som gäller. :)

Utloggad Baldi

  • Old McDonald
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 680
SV: VIKTIGT VIRUSVARNING!
« Svar #5 skrivet: 2008-10-24, 20:22:56 »
Hade ett virus, förra datorn, och bestämde mig för att aldrig mer ha virus!

Så nu kör jag Comhems brandvägg plus virus skydd, de kostar försig 40 kr månaden för det! Men de fan värt det! hehehe... :D
Dyslexi betyder svåra ord på latin

 

Senaste inlägg