Bra att tänka på innan man startar en planet:Planetary interaction i high sec är inte värt mödan, low sec > 0.4 och ned till 0.0 space det är här som det roliga börjar. Glöm high security space om du verkligen vill kamma hem en fin vinst. Behöver du öva på att sköta en planet utan risk så kan det vara värt att sätta ned ett command center på en planet i high security space. Eller om planeten har en unik resurs som trots allt kan vara värd att ta upp även om den finns i mycket begränsad omfattning. Men tänk då på att köra en kostnadseffektiv lösning där du enbart tar upp resursen till the costums office för transport till vidare förädling. The costums office är en service som vänder sig till oss som arbetar med planetary interaction och finns intill alla planeter där det är tillåtet eller möjligt att utvinna resurs. Warpar man fram till dem och ställer sig i närheten så kan man interagera med dem - skicka och ta emot resurser det vill säga att man kom ihåg att bygga en launchpad annars är det launch via command centret som gäller och då enbart 500 kubikmeter åt gången. Vilket minst sagt kan vara irriterande. Så bygg alltid en launchpad, du kan använda den som lager också så den är värd sin vikt i guld även om den kostar 900.000 ISK att bygga. Samt tänk på att du kan bara sätta ner command centers i 0.0 space om ditt företag har satt upp en Sovereignty claim unit i och fått den att fungera, vilket kan vara ett äventyr i sig så nog om detta.
Skillset 1.0 - Planetary InteractionSkillarna man behöver för att kunna interagera med planeter kan man antingen köpa på den öppna marknaden eller skaffa sig genom att göra uppdrag av en agent.
Skillarna hittar man på den öppna marknaden under kategorin "Planet Management".
Remote Sensing - Denna måste du ha på minst lvl-1 för att kunna scanna av naturresurser på planetens yta eller atmosfär. Styr också på vilka avstånd du kan scanna av planeterna, förenklar framför allt när du måste leta efter olika planetkombinationer för att kunna tillverka en tier 3 till tier 4 produkt.
Level 1: Tillåter planet scanning inom 1 ly
Level 2: Tillåter planet scanning inom 3 ly
Level 3: Tillåter planet scanning inom 5 ly
Level 4: Tillåter planet scanning inom 7 ly
Level 5: Tillåter planet scanning inom 9 ly
Samt 1 LightYear = 63197 AU, samt 1 Astronomical Unit = 149 597 870.69 Km.
Command Center Upgrades - Styr vilken typ av command center du kan sätta ned på planeten. Högre level innebär mer powergrid samt CPU på ditt command center. Mer är i det här fallet alltid bättre se nedan för typ av command center samt vilken powergrid och cpu output du får på dem.
LVL-1 - Basic Planetary Command Center, Limited Command Center. (Här får plånboken styra eftersom det finns två typer, jag rekommenderar starkt att du snabbt som sjutton lvl:ar förbi detta till åtminstone lvl 3.)
[Basic Command Center Powergrid: 6000MW, CPU:1675tf]
[Limited Command Center Powergrid: 9000MW, CPU:7057tf]
LVL-2 - Standard Command Center
[Standard Command Center Powergrid:12000MW, CPU:12136tf]
LVL-3 - Improved Command Center
[Improved Command Center Powergrid:15000MW, CPU:17215tf]
LVL-4 - Advanced Command Center
[Advanced Command Center Powergrid:17000MW, CPU:21315tf]
LVL-5 - Elite Command Center
[Elite Command Center Powergrid:19000MW, CPU:25415tf]
Interplanetary Consolidation - Styr hur många planeter du kan sätta ned command center på, högre level är lika med fler planeter se nedan för mer info. Samt det här styr också till viss del hur snabbt du kan komma att tillverka tier 3 till tier 4 produkter så dra upp denna till minst lvl 3, men högre här är alltid bättre.
LVL - 1 - Tillåter administration av 2 planeter.
LVL - 2 - Tillåter administration av 3 planeter.
LVL - 3 - Tillåter administration av 4 planeter.
LVL - 4 - Tillåter administration av 5 planeter.
LVL - 5 - Tillåter administration av 6 planeter.
Planetology - Tillåter dig att scanna mer exakt på planetens yta eller atmosfär efter naturresurs vilket ger mer avkastning, mer är alltid bättre. Denna skill har dock prerequisites dem är som följer, "Remote sensing lvl-3", "Science lvl-4". Denna skill är det ingen ide att ange några värden på per level eftersom detta beror på så mycket annat också, men det jag kan bekräfta är att du får upp mycket mer resurs per timma med denna skill eftersom du mer exakt kan pricka smutthålet med dina harvesters.
Advanced Planetology - Tillåter dig att scanna ännu mer exakt på planetens yta eller atmosfär. Ger ännu bättre upplösning, ännu mer avkastning så högre level i denna skill är också alltid bättre. Denna skill har prerequisites som följer, "Planetology lvl-4", "Remote Sensing lvl-3", "Science lvl-4".
När du sedan skall scanna en planet scanna då alla tillgångar som finns på planeten så att du ser om du kan kanske sätta ner ditt command center bredvid två olika tillgångar och kanske redan på planeten kan tillverka tier 2 produkter vilket är att föredra då varje steg i processen minskar också utrymmet det tar i dina lagerlokaler med 25% samt det blir mer lönsamt att utnytttja din dyra launchpad till max för transport till costums office.
Kolonier 1.1Vägval - 1Härifrån finns ett vägskäl som delar upp sig i en myriad av olika lösningar för hur du skall bygga upp din koloni, det beror på hur mycket tid du har att administrera dina kolonier så jag utgår från den vinkeln här. Vill du kunna luta dig tillbaka och inte lägga så mycket tid på att administrera dina planeter då skall du tänka på att sätta harvesters så nära du kan komma dina fabriker samt lagerlokaler eftersom varje länk drar cpu och powergrid så du kommer till en punkt där det inte längre är lönsamt. Samt tänk efter två gånger innan du bygger för det kan kosta enorma summor att bygga "fel". Att bygga en launchpad fel har redan kostat mig fyra miljoner på grund av att jag var tvungen att riva ett par andra byggnader innan jag kunde bygga en launchpad. Skall du forsätta tillverkningen på planeten så tänk på att alltid alltid buffra din råvara mot en lagerlokal som sedan pytsar ut till fabrikerna annars kommer du få problem på en gång med slöseri alltså resurser som dina fabriker inte hinner med att förädla då är det ajöss med det överskottet (dvs att dina fabriker redan är fulla med råvara och mer kommer in samtidigt)! Samt har du planetology 4, advanced planetology 4 så rekommenderar jag starkt att om du har tänkt att fortsätta tillverkningen på planeten att du bygger lagerlokaler för om inte annat förenkla hanteringen, vilket innebär tiden du lägger ned på att sköta alltihop när du har fyra planeter. Tid är också pengar kom ihåg det, samt när du har sex planeter så kommer det att bli en del att göra tro mig.
Vägval - 2Den andra vägen kräver mer tid för administration samt full koll på exakt hur många kubik per timma harvesterna tar upp för att sedan bygga en launchpad eller två för lager och/eller streamlina produktionen så att du bygger exakt så många fabriker som behövs för att möta tillgången på råvara. Fördelen här är att du snabbare kan anpassa dig till konkurrenter samt hur råvaran är fördelad på planeten. Men det innebär också full koll och mycket mer tid för transport och administration av dina kolonier. Denna väg är att föredra om du har många konkurrenter på samma planet då det gäller att hinna få in så mycket råvara som möjligt på så kort tid som möjligt.
Samt du kommer billigare undan då du bara bygger harvesters, launchpad, basic fabriker men inga lagerlokaler.
Bygg i mönster som är lätta att känna igen, då blir det enklare att sköta länkning samt routing. Plus det faktum att du alltid kan komma ihåg var du varit med dina harvesters redan. Det blir lite som en minnesramsa fast i form av en bild istället detta är extra viktigt när du kan bygga kolonier på flera planeter samtidigt.
Nedan en bild på hur det kan se ut på en lava planet när produktionen är i full gång, med ett advanced command center. (Detta gäller vägval 1, mindre administration är huvudsaken i denna setup)
Nedan en bild på en mer streamlined koloni, där command centret bara är där för att kunna bygga dem andra byggnaderna för att sedan ta upp resursen i "Costums Office" och transportera för vidare förädling. (Detta gäller vägval 2, mer administration samt full koll på hur mycket resurs du tar upp per timma.)