Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)  (läst 6771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« skrivet: 2007-04-06, 17:15:54 »
Vad har ni för erfarenhet och rekommendationer,
kanske några hemliga stalltips för att få den där utsökta smaken som endast TV-kockarna annars får till.

Vilken typ av grill kör ni med och varför?

Följande har jag själv kommit fram till efter egen erfarenhet och läst lite på nätet.

- EL-grill går fetbort, om man inte bor i lägenhet och vill grilla på balkongen.


- Kol(brikett)grill har jag hittills kört med, dock öppen variant utan lock.
Kolgrillning är en sport som utövas bland de manliga släktet, det handlar om teknik, eld, rök och ölhävning vid de olika faserna som måste genomgås innan kötet ligger ovan en fin glödbädd.
Alltså ingen spontangrillning när ungar och frugan står bakom och tjatar...


- Gasolgrill, mitt nästa inköp.
Spontangrillning utan problem, kommer hem från jobbet kl 18.00 och köttet ligger på tallriken 18.30.
Man tappar lite av "grillkänslan" men resultatet skall tydligen bli minst lika bra som kol, kanske t.om lite bättre eftersom man får en jämnare värme och minskar risken för bränt kött.
Eller är gasolgrillen endast en statuspryl som grannarna skall avundas?


Lite frågor som kvarstår på gasolsidan.
Vilka modeller/typer är enklast att hålla ren, det skulle vara bra om man typ kunden dusha avfettning över den och sedan dra fram högtrycken. Kan det vara något?
Rostar de bort om man inte sköter dem, de rostfria modellerna är de verkligen rostfria allt är väl inte gjort av rostfritt stål på en sådan modell?


Frågan är väl egentligen vilken gasogrill jag skall skaffa men vi kan ju dela med oss och diskutera ämnet här.
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

guest1327

  • Gäst
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #1 skrivet: 2007-04-06, 17:40:27 »
Jag har alltid tampats med öppna grillar Kol, briketter och sånt, och det ger som sagt lite tid över för "annat" när det ska grillas (läs Dricka ÖL eller rent av Whiskey). Gasolgrill har frugans Morbror inskaffat, och eftersom vi bor på samma tomt om sommrarna så har jag även fått smaka på läckerheterna ifrån hans grill. Visst blir det gott, men ändå känns det som om det saknas något, och det är väl röken som sticker i ögonen, samt ger lite smak på köttet..  :)  Men det ska tydligen gå att få detta med i en gasolgrill, då man troligen penslar på något på gallret..  (jag vet inte exakt)
Om jag har förstått saken rätt så tar grillgallret i gasolgrillarna rejält med stryk om det inte sköts minutiöst, och det gäller även de rostfria varianterna.

Men du skriver ju att det viktigaste är att imponera på grannen och här hör ju gasolgrillarna verkligen hemma :D

Vad för märke är ju ganska individuellt, men de billigaste varianterna kräver helt enkelt mer skötsel. Det viktigaste är nog grill ytor
De fiffigare sorterna har galler som du kan grilla i olika temperaturer inne i grillen.

Som jag sa tidigare är valet individuellt och det viktigaste är nog att DU ska känna dig både stolt och nöjd med grillen
Själv har jag bara köpt billiga kolgrillar och jag svär varje sommar att nu ska fanskapet ut.. men nästa gång är jag där och grillar o svär igen :) 

Lycka till med inköpet och jag förstår om du egentligen inte blev ett skvatt klokare pga mitt inlägg :)


Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #2 skrivet: 2007-04-06, 17:59:24 »
OM du vill ha något lite mer speciellt, så skulle jag ta och studera de grillar och tekniker de använder mycket i USA, det är i varje fall vad jag kommer att satsa på framöver. En schysst, rejäl grill med plats för mycket folk runt omkring, lite av det klassiska Texas BBQ som inspiration!

Gasol eller kol/briketter är väl egentligen mest en fråga om bekvämlighet, visst blir det bra grillat även i en gasolgrill, men ändå inte riktigt den grillsmak som i alla fall jag gillar väldigt mycket från en kolgrill. Personligen så imponeras jag mer av kolgrillat än gasol! ;)

Kolgrill med eltändare är annars ett vettigt OCH hyfsat bekvämt alternativ till gasol.

Lycka till med grillandet, det blir säkert bra vad du än väljer! :)

guest193

  • Gäst
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #3 skrivet: 2007-04-06, 18:53:18 »
Jag har deinitivt fastnat för kolgrillnig barbeque-style alltså med indirekt värme a la Webergrillarna.
Har i ett antal år kämpat med direktgrillning och en och annan vidbränd köttbit som resultat så måste jag säga att BBQ-varianten är oslagbar. Kött, fisk, fågel allt fungerar, även en 2 kg ryggbiff blir suverän.
Satsa på kvalitet, efter att ha averkat ett antal no-name grillar med livslängd på ca 1 år så köptes för 10 år sedan en Weber, den har nu stått ute året om i 10 år och är helt OK.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #4 skrivet: 2007-04-06, 18:55:58 »
Öppen grill med grillkol = torrt o bränt
Klotgrill med bricketter = Saftigt o gott

Kör med en Webergrill, hög kvalité och ekonomisk (stänger man spjällen så slockar grillen och man sparar på briketterna). Dem extra hundralapparna som Wbern kostar spar du snart in då den inte rostar och verkar kunna hålla hur länge som helst! :bbq

LOL - ser att Porta han posta innan jag var klar och han verkar oxo vara Wber-frälst!  :thumb


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #5 skrivet: 2007-04-06, 19:12:02 »
Varför inte mura en riktigt stor och fin grill där man kan ha både gasol och kol? Dels borde det väl slå grannarna med häpnad men också vara ultimat då man kan välja när man vill använda vad... snabblunch, då blir det gasol... bbq med polarna, fram med kolen.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #6 skrivet: 2007-04-06, 20:31:21 »
För den som liksom jag gillar allt som har en rejäl skopa rökt smakt, må så vara allt från whisky till grillat, så finns ju nu Hickory Liquid Smoke på flaska, om man känner att den riktiga metoden med blötlagt hickory träi grillen a'la american style känns för jobbigt.

Jag har fuskat med denna smaksättare några somrar nu, och resultatet blir faktiskt förvånansvärt bra, OM man nu som sagt gillar denna smak! Rekommenderas! :thumb
« Senast ändrad: 2007-04-06, 21:23:39 by DeadHead »

Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #7 skrivet: 2007-04-06, 21:15:40 »
Smetar man det på gallret och sen tänder på grillen eller?

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #8 skrivet: 2007-04-06, 21:23:14 »
Det är en slags marinad! :)

guest1327

  • Gäst
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #9 skrivet: 2007-04-06, 21:31:16 »
så köptes för 10 år sedan en Weber, den har nu stått ute året om i 10 år och är helt OK.

Nu ska ni få höra en skröna. När min syster fyllde 40 för 13 år sedan så fick hon en vanlig klotgrill av någon (ej weber)  men syrrans svärmor är en sån där fisförnäm dam, så när hon tittade igenom presentbordet så utbrast hon  "men åååå har du fått en äkta grill"  vad faan är en äkta grill tänkte jag, men jag antar att hon syftade på Weber.  hehe  Grattis gubbar ni har en äkta grill  :)


Utloggad Airam

  • Old Genta
  • Global moderator
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 304
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #10 skrivet: 2007-04-06, 21:31:48 »
Det är en slags marinad! :)

Ahaaa...  :blush he, he... det visste jag ju... typ...  :innocent

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #11 skrivet: 2007-04-07, 00:28:57 »
Tja, du sa det själv peppar: riktiga män grillar med Weber-grillar.  :thumb

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #12 skrivet: 2007-04-07, 10:42:24 »
Webern kan man ju fanimej laga vad som helst (utom trasiga skor). Förra sommaren bakade jag pizza i grillen och det blev kanon!  :thumb


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #13 skrivet: 2007-04-07, 12:33:18 »
är du säker, hazard? om man s a s marinerar skon i lämpligt läderklister och klämmer på en sula....det kanske kan gå...

guest3

  • Gäst
SV: Nu skall den gamla trotjänaren bytas ut (utegrillen)
« Svar #14 skrivet: 2007-04-07, 17:54:04 »
Weber får prässidänt. :hella

Edit: Vill gärna påpeka för Pepper hur enkelt det är med en klotis. Du kan ju släcka och återtända den. Ingen rensning av folie och en massa förberedelser.
En elvärmare som tänder grillen (bättre smak utan vätskan) så är man igång på nolltid. Sen när man är klar stänger man lufthålen, och vips så är grillen släckt.

Men det är klart att vill man impa på grannarna utan att bry sig om den egna kvalitetskänslan, kan man köra gasol och ställa en BMW på uppfarten.

 

Senaste inlägg