Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Ventrillo-problem: ger eko till andra  (läst 3709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
Ventrillo-problem: ger eko till andra
« skrivet: 2007-05-22, 12:43:31 »
När jag talar i venten (oavsett om det är push-to-talk- eller voice-aktivterat) så gör det att andra hör sig själva när de talar samtidigt. När jag slutar sända, så slutar jag ge eko-effekten till de andra.

Jag har letat, testat och ändrat en hel massa i Control Panel/Sound and Audio Device Properties, under TRE flikar.
1a fliken Volume - Advanced tar upp en volymkontroll.
3:e fliken Audio - Volume under både "Sound playback" och "Sound recording" tar upp volymkontroller.
4:e fliken Voice - Volume under både "Voice playback" och "Voice recording" tar upp volymkontroller.

Jag har två headsets bara för att kunna felsöka. Båda fungerar bra vad jag kan se och BÅDA ger eko-effekten på samma sätt. Headsetten har två analoga utgångar, dvs en för headset/högtalare och en för mic - så de är INTE usb-anslutna.

Jag har anslutit via kontakter på framsidan av datorburken (men jag har för mig att det bli samma problem om jag kör på baksidan) samt så har jag ställt mikrofon-boost (under någon/några av ovan tre flikar) för att få upp volymen. Jag har testat att stänga av så mycket ljud som bara går (utan att stänga av mikrofon och hörlursljud) men inget funkar. Men stänger jag ned för många volymer eller mute, så dödar jag headset eller mic - och då funkar ju inget alls.

Jag har ett inbyggt ljudkort som jag kör från. Tidigare har jag kunnat ansluta headset&mic till ett externt Soundblaser-judkort (som jag använder för att få ut digital signal till högtalarna) men den skiten har också slutat funka. Jag har dock gett upp det externa ljudkortet utan vill hellre få det interna att sluta ge eko-effekt.

Någon som har någon idé hur jag får bort ekot? (som låter för djävligt för andra när många talar)


Hjälp?   :cry
« Senast ändrad: 2007-05-22, 13:42:39 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Kuling

  • Old Shiny Ball
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 300
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #1 skrivet: 2007-05-22, 12:49:43 »
De där vet jag hur du gör. eller hur jag och andra har gjort.

Du kör bara inställningar av ljudkortet under kontrollpanelen, så får du prata och lyssna lite där, så ställer datorn in det själv åt dig, har inget med vent att göra. Hoppas min beskrivning duger.

kram kula

Utloggad Ruskprick

  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 241
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #2 skrivet: 2007-05-22, 12:50:06 »
:hm

En tanke är att kolla att inte fler ingångar än mic är aktiverade (exempelvis wave) under windows egen volumkontroll (högtalaren vid klockan) -> egenskaper -> inspelning.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #3 skrivet: 2007-05-22, 12:58:50 »
De där vet jag hur du gör. eller hur jag och andra har gjort.

Du kör bara inställningar av ljudkortet under kontrollpanelen, så får du prata och lyssna lite där, så ställer datorn in det själv åt dig, har inget med vent att göra. Hoppas min beskrivning duger.

kram kula

Jag antar att du menar "testning av hårdvaran"? Det tar lite tid och sedan får man prata och höra sig själv där. Det funkar inte för mig, har gjort det flera gånger!
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #4 skrivet: 2007-05-22, 12:59:46 »
:hm

En tanke är att kolla att inte fler ingångar än mic är aktiverade (exempelvis wave) under windows egen volumkontroll (högtalaren vid klockan) -> egenskaper -> inspelning.

Denna volymkontroll kommer jag åt via någon av de tre flikarna som jag beskrev. Har testat att dra ned och mut:a även wave. Så det är redan testat tyvärr.
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

Utloggad Kuling

  • Old Shiny Ball
  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 300
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #5 skrivet: 2007-05-22, 13:02:34 »
Ja de var de jag menade. Attans

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #6 skrivet: 2007-05-22, 16:41:30 »
Har du kollat så inte mic boosten gått i?

Titta på mina fina paint bilder ;)


Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #7 skrivet: 2007-05-22, 19:04:18 »
Har du kollat så inte mic boosten gått i?

Hade samma problem häromdagen, fast med TeamSpeak.
Tror det var Magpau som sa åt mig om problemet, han kan ju förklara hur det lät.

Hur som helst, i mitt fall hade jag aktiverat mic boost på ljudinställningar i BF2.
Så fort jag startade BF2 började återkom problemet.

Lösning för mig var alltså att inaktivera mic boost i spelet.
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

Utloggad hinken

  • Very Old Bucket
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 492
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #8 skrivet: 2007-05-22, 19:07:34 »
Tips: Kolla Ceders bilder.. hjälpte mig med mitt mic krångel

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Ventrillo-problem: ger eko till andra
« Svar #9 skrivet: 2007-05-23, 09:49:57 »
Har du kollat så inte mic boosten gått i?

Tack Ceder (och Dr Pepper och Hinken), jag tror faktiskt jag har faktiskt sett de skitbra bilderna i någon annan post. :) Och ja, jag kör med mic-boost:en.

Men jag TROR att jag testat att ta bort den och det lät likadant (fast jag låter svagare). MEN jag ska inte svära på detta - utan jag ska testa igen att klicka bort mic-böösten.  :)
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

 

Senaste inlägg