Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: 3D eller inte?  (läst 3884 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gunslinger

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 161
3D eller inte?
« skrivet: 2013-03-29, 08:01:36 »
Hjälp,det är en djungel  :cartman
Jag sitter i tankarna på att köpa en ny tv,men blir givetvis helt förvirrad. Är det någon mening med 3D? Smart tv,jag har ju min boxee box?
Storlek...ja 55 eller 60 tum kommer att bli.
Kan detta vara nåt http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55LM615T/lg-55-3d-led-tv-55lm615t

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Sv: 3D eller inte?
« Svar #1 skrivet: 2013-03-29, 10:25:57 »
Smart tv är nog knappast lika bra som boxeen såvida det inte hänt extremt mycket på sistone.
Det är nog mest om det är någon speciell app du vill ha ex netflix.

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk 2
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: 3D eller inte?
« Svar #2 skrivet: 2013-03-29, 10:58:43 »
För det mesta får man 3D om man vill eller inte. Det är ett format som kommer mer och mer så finns det i tvn, köp och se glad ut. Smart-tv har både fördelar och nackdelar. Har man en annan lösning så är det rätt onödigt. Vill man kunna se netflix och HBO på tvn så är det fördel om man har en smart-tv.
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

guest1645

  • Gäst
SV: 3D eller inte?
« Svar #3 skrivet: 2013-03-29, 12:37:27 »
Jag kör UnblockUS DNS i min Boxee för det amerikanska utbudet av Netflix (inte testat Hulu än, men borde också fungera) och för att appen alls ska fungera. Vill man inte ha en SmartTV finns dessutom flera alternativ till en "vanlig" TV i form av donglar och grejer.
Men som redan sagts, nog svårt att få en icke-SmartTV.

3D kan jag inte svara på alls. Bara sett en film som utnyttjade det till annat än en grafisk gimmick.

Utloggad Cryptor

  • Zombie
  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 506
    • Cryptorize Photo
SV: 3D eller inte?
« Svar #4 skrivet: 2013-03-29, 13:03:10 »
Jag har den TV:n som du länkade till. Är sjukt nöjd med den. Smart funktionen är väl bara ett pluss då jag också använder en BoxeeBox för mitt film & serietittande. Men bilden är riktigt bra. 3D funktionen funkar också väldigt bra. Men den roligaste funktionen på tv:n är ändå Dualplay funktionen. Den gör så att man slipper splitscreenen när man kör konsollspel hemma i vardagsrummet. :-)

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: 3D eller inte?
« Svar #5 skrivet: 2013-03-29, 16:03:04 »
De flesta nya apparaterna har ju 3D, och du behöver ju inte använda det Gunsan - eller hur? Bilden försämras inte av att den stödjer 3D.

Smart-TV är bull....än så länge, tills dess att dom bygger in en dator i TVn eller kommer med ett tangentbord som fjärrkontroll.
Du kan ju alltid koppla in en dator till TVn så blir du inte besviken på de appar som finns till TVn eller använda en platta och köra över detta till TVn

Men som jag sagt tidigare - hade köpt en Plasma -utan att blinka!!!


DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Gunslinger

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 161
SV: 3D eller inte?
« Svar #6 skrivet: 2013-03-30, 08:05:27 »
 :banana :supporter Det blev den tv som jag länkade till. Vilket lyft det blev. Fantastisk bild med biokänsla. Än så länge står den med leverantörens standardinställningar, så nu får man börja experimentera lite själv. 3D har jag inte hunnit med att prova ännu,men tanken är ju att kunna köra det genom mitt boxee box. Då är frågan,är det bara att ladda ner 3D film(I rent experimentsyfte då alla vet att det inte är tillåtet),eller måste det vara filmer anpassade efter passiv systemet? 

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: 3D eller inte?
« Svar #7 skrivet: 2013-03-30, 12:09:34 »
Grattis  :thumb

För min del har jag valt att inte köra 3D men jag surfade lite på vad som kunde behövas om man ville köra 3D från mkv filer för nån månad sen och gjorde då lite noteringar (risk för jag missförstått nåt då jag inte testat det):

Tre format finns idag (och i mkv filer)

Half SBS:
Filen har två anamorfiska halvor (960x1080). 3D TV/Projektor brukar  klara att avkoda och skicka ut 1920x1080p 3D bild av dessa
+ Vanlig mkv fil av samma storlek
+ Alla spelare bör klara detta
- För att visa 2D versionen måste spelaren stödja att ta halva bilden och stretcha den till full bild. Många spelare (t.ex XBMC) klarar ej detta. Möjligen kanske denna logik finns som standard i TV'n men tror inte det.
Om en sån här fil spelas utan 3D->2D stöd så visas bilden med två halvor.
- I princip behöver man en 2D och en 3D kopia om man vill kunna välja.
- Viss bildkvalitet offras då den lagras i 960x1080 format

SBS:
Filen har 3840x1080p format. 3D/TV avkodar till full 1920x1080p format i 3D
+ Samma kvalitet som Blu-ray 3D
+ XBMC bör klara detta - http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=3583
- En HTPC med minst medium hårdvara lär behövas
- Filen blir dubbla storleken
- I princip behöver man en separat 2D och en 3D kopia om man vill kunna välja
 om man vill se 2D eller 3D versionen.
- Många spelare klarar inte detta för varken 3D eller 2D playback

Sequential (frame packed 3D) :
Bilden är i 1920x1080p och visas varannan i 48fps.
+ Samma kvalitet som Blu-ray 3D och är det äkta formatet
- Filen blir dubbla storleken
- Tror ingen spelare klarar det idag

Vad jag läst så ska en windowsbaserad HTPC med PowerDVD och Nvidia GT430 (eller bättre) kort klara de två första idag (ej sista).
Har ingen aning om vad boxee kan klara men skulle gissa på att Half SBS borde gå bra, Full SBS kanske men klar risk att den inte går samt att sequential inte går alls. Passiv system tror jag inte har nån betydelse alls. Det ligger mellan TV'n och dina glasögon och inte i filen. Så om du vill experiementera, testa med nåt som är märkt hSBS.

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

Utloggad Gunslinger

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 161
SV: 3D eller inte?
« Svar #8 skrivet: 2013-03-30, 18:32:37 »
Nu har jag testat lite och resultatet är väl inte så att man häpnar, vet inte om boxee box måste få någon codec installerad,eller om det bara är att köpa sig en riktig 3D spelare om man  vill få ett riktigt gott resultat.
Kanske detta är vad man behöver http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/mediaspelare/xtreamer-prodigy3dsilver/168107.3141/#tabs

Finns det någon som kör 3D genom sin boxee box?
« Senast ändrad: 2013-03-30, 18:38:53 by Gunslinger »

guest4096

  • Gäst
SV: 3D eller inte?
« Svar #9 skrivet: 2013-03-30, 19:40:08 »
Nu har jag testat lite och resultatet är väl inte så att man häpnar, vet inte om boxee box måste få någon codec installerad,eller om det bara är att köpa sig en riktig 3D spelare om man  vill få ett riktigt gott resultat.
Kanske detta är vad man behöver http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/mediaspelare/xtreamer-prodigy3dsilver/168107.3141/#tabs

Finns det någon som kör 3D genom sin boxee box?

Testa att lägg filmen på en USB sticka direkt i TV:n, brukar fungera på moderna TV apparater.

Utloggad Gunslinger

  • =[OG]=Medlem
  • Pensionerad och lycklig
  • *****
  • Antal inlägg: 1 161
SV: 3D eller inte?
« Svar #10 skrivet: 2013-04-01, 17:13:55 »
 :banana Problemet löste sig med ett besök på Elgiganten och inhandlande av en ny höghastighets HTMI kabel  :supporter
Nu till nästa lilla problem  :cartman Undertexterna blir suddiga.Är det någon som vet vad det beror på. Jag har tagit hem film med multitext så de borde ju ha konverterat undertexterna i sup format. Tog även hem ett program som konverterar srt filer till sup filer.

Utloggad Looser

  • =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
SV: 3D eller inte?
« Svar #11 skrivet: 2013-04-01, 19:57:58 »
Glasögon, Gunsan. Glasögon... ;)
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

Utloggad Scarecrow

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 946
    • http://www.redeby.com
SV: 3D eller inte?
« Svar #12 skrivet: 2013-04-01, 21:53:52 »
Glasögon, Gunsan. Glasögon... ;)
:stupid

Dessa D formade glasögon, även kallade 3D glasögon borde kunna funka...

"Never argue with idiots. They just bring you down to their level, then beat you with experience"

 

Senaste inlägg