Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?  (läst 6985 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« skrivet: 2014-08-28, 16:37:53 »
Skulle köpa en ny Tv i dagarna och så sa Elgiganten att de för endast 1000 kr skulle uppdatera programvara i TVn och ställa in bilden på TVn med hjälp av deras datorprogram och datoriserade laseröga.

Är detta ett idiotiskt påhitt av Elgiganten för att tillskansa sig massa extra pengar? Vad är detta för något, har aldrig hört talas om något så märkligt. Har ni alla som köpt ny Tv det senaste behövt ställa in bilden själva (vilket tydligen tar flera dagar och blir inte så bra som om en dator för det) eller har ni betalt företaget?

WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #1 skrivet: 2014-08-28, 17:19:27 »
aldrig hört talas om det men det verkar onekligen skumt. Dom har ju garanterat inte samma signalstyrka i affären som du har hemma.

guest4096

  • Gäst
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #2 skrivet: 2014-08-28, 18:45:25 »
2008 köpte jag en Pioneer plasma TV, blev då erbjuden en inställning av TV:n efter Ex antal brinn timmar. Så visst har detta förekommit ;)

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #3 skrivet: 2014-08-28, 19:53:34 »
men vad ställer dom in då? Är det ljus o kontrast o sånt då eller? eftersom bildkvaliten ofta beror på signal styrkan in i huset.

Utloggad Skalis

  • Old Help Desk Guru
  • Administratör
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 214
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #4 skrivet: 2014-08-28, 20:14:40 »
Det är väl vanlig kalibrering för färgåtergivning som de gör.
De använder sig tydligen av denna http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder4elite/

Finns ju kalibreringsskivor att köpa https://www.hifiklubben.se/Products/dvd-dve-hd-basics-blu-ray-kalibrerings-disk-27020/ 

Här kan man läsa om hur man går tillväga med ovanstående DVE kalibrering http://videoessentials.com/
Vid ovisshet, ställ en fråga så kan man slippa det ovissa, men är du dum på riktigt så hjälper det inte att fråga!

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #5 skrivet: 2014-08-29, 08:32:18 »
Uppdatera mjukvaran kan man ju göra själv. Bara koppla in en TP kabel till nätet så.
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #6 skrivet: 2014-08-29, 12:56:24 »
Ah, lite vad jag misstänkt då ja. Så känns som de hoppas på att de kunde snacka över huvudet på sina köpare och rippa dem på pengar för saker de ändå inte kan tillgodogöra sig.

Försökte förstå varför de ville att jag skulle göra en kalibrering av bilden (för 1kkr) för perfekt upplösning när bilden är därefter med analog sändning...

Det är denna vi kollar på: LG 55" 3D LED-TV 55LB620V
Sedan står det att det är 50Hz, men: "Denna modellen har 50Hz som är själva hårdvaran. Bildförbättringstekniken ligger på MCI100, vilket betyder att mjukvaran är upp till 100Hz. En tv som har 100Hz är en bättre tv och något som vi rekommenderar att man köper om man vill ha en så bra bild som möjligt."
- Vad betyder det för mig, att jag kan uppdatera själv via min mediadator eller att det är det de gör för 1kkr?

Mvh Annie
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV:
« Svar #7 skrivet: 2014-08-29, 18:14:53 »
de flesta tv idag har väl nätverkskoppling så det borde väl gå rätt enkelt.
har dock en sony och inte lg.
annars brukar man väl använda en usb-sticka.

en liten undran bara.
funkar verkligen 3d på en tv med bara 50hz. hade för mig att det behövde vara mer men det är några år sedan jag köpte min.

att det erbjuds relativt onödiga extratjänster vid köp är väl rätt vanligt.  Har sett det på mediamarkt för telefoner och datorer.
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV:
« Svar #8 skrivet: 2014-08-29, 22:25:44 »
När man säljer elektronik utan eller med extremt liten marginal (och ibland med negativ marginal) tjänar man sina pengar på tilläggstjänster som försäkringar, installation, uppgraderingar mm. De är ofta helt onödiga tycker jag. Men jag är litet gnällig. ;-)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #9 skrivet: 2014-09-01, 14:01:52 »
Inte du skuggan :)
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #10 skrivet: 2014-09-01, 17:41:12 »
Brynja - skippa det där...
Är relativt enkelt att ställa in en TV, och framförallt enkelt att uppdatera mjukvaran i TVn....

Ska se om jag hittar någon enkel förklaring på nätet....

DD


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Brynja

  • =[OG]=Honorary Member
  • Två fötter i graven
  • *
  • Antal inlägg: 2 254
  • whish my life had a soundtrack
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #11 skrivet: 2014-09-01, 18:41:31 »
Vi var på Mediamark i Bäckebol i går och ställde precis samma frågor som på Elgiganten på Torp. Och jösses vad det var skillnad på bemötande. Den killen använde nog säkert över 20 min på att bara uppdatera oss på den nya tekniken istället för att idiotförklara och prata ned oss i skorna.

Killen sa inte ett ljud om att de skulle göra något i butiken utan förklarade snarare skillnaden mellan olika märken när man ställde in bilden HEMMA.

Så nu efter er hjälp och den väldigt uppskaddade och pedagogiska "undervisningen" igår har vi nu tillbax vårt sug till att köpa TV. Men något vi missat var just att ingen ny TV idag har Analoga ljudingångar (hehe) så vi måste vända tills vi vet hur vi vill göra med vårt ljudsystem =)
WoW
Outland: Brynja - NE
Argend dawn: Vortec - Troll

*Vilande*

Diablo III
Europ: Brynja - WD

*Vilande*

Utloggad Tiny

  • V.I.P.
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 615
SV: Behöver man betala för att ställa in bild på TV?
« Svar #12 skrivet: 2014-09-05, 14:59:22 »
Vill du verkligen ha analoga ljudINgångar på TVn? CD-spelarens ljud drar man ju oftast ut via förstärkaren i riktiga högtalare, inte till TVn för den har sämre högtalare.

Ofta är det tvärtom, man vill att TV:ns ljud ska UT till stereon (som bara har analoga ljudingångar).

Analoga ljudUTgångar?
Om det är analoga ljudutgångar du behöver och TVn har en digital UTgång (vilket moderna TV-apparater har), då kan du skaffa en D/A-converter. TVns ljud går digitalt till D/A-convertern som har röd + vit sladdar till den lite äldre stereon. Jag köpte Hifiklubbens egentillverkade D/A-converter för runt 600 kr och det gör att jag får ut TV-ljudet i min stereo.

LjudINgångar från datorn?
Om du vill ta in ljud och bild från datorn, så skaffa en HDMI-kabel. De flesta grafikkort har HDMI-utgång och min halvmoderna TV har HDMI-ingång. Det smidiga är att du får med både ljud och bild då. :)

(Köp ingen TV från företag med dålig service. Även om det är något dyrare, så har du nog mer nytta av ett service-inriktat företag som kan svara på frågor när du eventuellt kör fast.)
« Senast ändrad: 2014-09-05, 15:02:14 by Tiny »
/Tiny  :lolright
Varning för vaktgrodan! Ett välriktat bett kan fälla en fullvuxen elefant.

 

Senaste inlägg