Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: MSN, ICQ, WTF?  (läst 2323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loophole

  • Old Drugdealer
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 929
MSN, ICQ, WTF?
« skrivet: 2005-11-28, 15:03:15 »
Jag har aldrig använt mig av ngt program typ MSN, ICQ eller liknande. Kan inte någon vänlig själ berätta lite om programtyperna för mig och kanske förklara varför jag skall eller inte skall börja använda det.
Personligen känner jag att jag vill stå under så lite Microsoft-kontroll som möjligt varför msn (helt omotiverat) känts lite otäckt.

Nåväl, jag vet att en massa andra använder sig av programmen (eller vet jag det? Används de överhuvudtaget?) så upplys nu även mig! Vad behövs? Hur gör jag? Är det värt besväret? Vad skall jag använda det till?

Från en som aldrig vågat fråga förr.
Eagles may soar, but weasels dont get sucked into jetengines


A bullet may have your name on it, but a grenade is adressed "to whom it may concern".

Everything happens for a reason. But sometimes that reason is that you are stupid and make bad decisions.

Utloggad Braxen

  • Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • *******
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
MSN, ICQ, WTF?
« Svar #1 skrivet: 2005-11-28, 15:20:07 »
Jag använder MSN då det är ett program som har det jag behöver för att chatta och skicka filer.

Sedan använder jag hotmail som maillåda och då ser jag när det kommer nya mail.
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
MSN, ICQ, WTF?
« Svar #2 skrivet: 2005-11-28, 15:27:51 »
För att röra till det ytterligare - Skype! Klarar i stort sett allt som MSN/ICQ klarar plus telefoni via nätet.

Hoppas på att de ansvariga lägger in Skype som ett kontaktalternativ på den nya sidan.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
MSN, ICQ, WTF?
« Svar #3 skrivet: 2005-11-28, 15:36:57 »
MSN och ICQ är ju olika system för att göra samma sak, dvs huvudsakligen skicka textmeddelanden och i viss mån filer. Det finns även andra varianter, exvis Jabber, textdelen i Skype (som deadhead skriver), Yahoo Messenger, AIM och även meddelandefunktionen i x-fire.

De enskilda klienterna har alla olika inbyggda finesser, exvis videosamtal, emotes (skaka browsern och låt illa hos den andra personen) osv.

Tyvärr är det så att exvis msn-klienten inte är kompatibel med icq osv, så då måste du köra flera olika system om du vill ha kontakt med "alla dina kompisar som kör olika varianter".

Det är i alla fall mitt problem, så jag har valt att köra Trillian (http://www.trillian.cc) som är en gratisklient som klarar msn, icq, jabber, yahoo och aim samt även irc om man nu kör det.

Det finns andra varianter också, exvis Miranda, men dessa vet jag inte så mycket om eftersom Trillian alltid har passat mina behov bäst. Den låter mig text-chatta och skicka filer. Dessutom slipper jag fåniga emotes från exvis msn messenger. ;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
MSN, ICQ, WTF?
« Svar #4 skrivet: 2005-11-28, 15:51:06 »
Gaim är ytterligare en variant på samma sak som Trillian försöker vara, dvs alla vanliga klienter i ett och samma program. Fungerar också bra.

http://gaim.sourceforge.net/about.php för mer info.

Gratis.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
MSN, ICQ, WTF?
« Svar #5 skrivet: 2005-11-28, 15:59:42 »
Citat från: DeadHead
Gaim är ytterligare en variant på samma sak som Trillian försöker vara...


"försöker" ?!
*morr* *mutter*
;)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
MSN, ICQ, WTF?
« Svar #6 skrivet: 2005-11-28, 16:46:33 »
Kör också med Trillian...funkar klockrent...

Utloggad Crimson

  • Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
MSN, ICQ, WTF?
« Svar #7 skrivet: 2005-11-28, 19:25:59 »
Jag kör f.n. Miranda IM. Det har funkat bra tidigare, men sedan jag installerade Samurize har det börjat krascha emellanåt. Jag kommer nog att prova något annat inom snar framtid.


=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

 

Senaste inlägg