Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Linux för riktigt gammla datorer?  (läst 3453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Linux för riktigt gammla datorer?
« skrivet: 2006-07-16, 16:38:21 »
Vi håller på att packa inför flytten och då hittade jag en gammal Pentium 266MHz laptop som jag tänkte få igång. Ubuntu blir nog för tungt för den lille, så vilken lämplig Linux Dist ska man ha? Den ska enkom användas för att spela musik, surfa och mail.

Förslag?

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #1 skrivet: 2006-07-16, 18:15:25 »
Linux utan grafisk frontend är nog ett alternativ, men det kanske känns alltför stenålder?

Om den endast ska användas till det du skriver om, varför inte Win98?

guest129

  • Gäst
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #2 skrivet: 2006-07-28, 19:00:35 »
Tja Pine funkar fint för e-post i CLI* - läge, spela musik mjo... har aldrig testat det utan grafiskt gränssnitt men det funkar säkert om man söker lite på forum dom olika forumen som tar upp linux, då får du också tips om vilken av spelarna du skall använda för att det skall fungera fint.

Surfa funkar fint utan grafiskt gränssnitt, det är inte snyggt men det funkar, det har jag däremot testat. Kommer inte ihåg vilken av dom browsers som jag använde, det
var ett par år sedan jag gjorde det så det har säkert kommit bättre varianter på dem.

Du kan även där ställa frågan vilken distro du skall köra, från dom mer erfarna linux användarna som sitter på bärbart och kanske till och med exakt samma modell som du kör på. Kan vara bra ibland att få reda på vilka minor dom har gått på, samt andra erfarenheter.

PS: Just nu sitter jag på en serverpark på jobbet med SUN maskiner som är riktigt goa i UNIX miljö, jag njuter varje sekund av att slippa det grafiska gränssnittet som jag bara tycker är mer i vägen än till nytta.

(*Command Line Interface)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #3 skrivet: 2006-07-28, 19:32:28 »
...jag njuter varje sekund av att slippa det grafiska gränssnittet som jag bara tycker är mer i vägen än till nytta.

Femtielva rader kommandon med kryptiska förkortningar för att göra samma sak som man enkelt och snabbt gör med musen?!?
Ex: Kopiera tre filer från en mapp till en annan, visa gärna på hur den grafiska miljön då är mer i vägen än motsvarande CLI miljö. Visa även på hur snabbt det går med resp. metod.
Bakåtsträvare!  :rythm

--> ;)

PS! Visst är ett CLI kraftfullt och bra vid vissa specifika tillämpningar, men att jobba enbart i ett sådant istället för en grafisk miljö, det finns nog endast ytterst begränsade tillfällen då det är "bättre". Låter mer som C64 rommantik i mina öron, eller "knappar-sjuka", vilket iofs inte är fy skam! :)

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #4 skrivet: 2006-07-28, 23:58:39 »
Men DH nu är du bara tjurig därför att Spike var den tuffa kusinen från staden som kunde Ninjutsu när vi var små...
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #5 skrivet: 2006-07-29, 02:19:18 »
 :lolabove

Eh... vems kusin? :)

guest371

  • Gäst
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #6 skrivet: 2006-07-29, 09:36:45 »
OpenBSD är min personliga favorit. Lätt att installera och grymt säkert.

Mail - mail
  förinstallerat bara att konfa
MTA - sendmail
  förinstallerat bara att konfa (sen at sendmail är en av dom jobbigaste MTA:aerna att konfa det är ju ett litet minus)
Surfa - lynx
  förinstallerat bara att använda
mp3 - mpg123
  Måste du ladda ner och kompilera men det är lätt gjort.

Sen att det kräver lite mer av användaren ;)

guest129

  • Gäst
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #7 skrivet: 2006-07-29, 18:29:32 »
...jag njuter varje sekund av att slippa det grafiska gränssnittet som jag bara tycker är mer i vägen än till nytta.

Femtielva rader kommandon med kryptiska förkortningar för att göra samma sak som man enkelt och snabbt gör med musen?!?
Ex: Kopiera tre filer från en mapp till en annan, visa gärna på hur den grafiska miljön då är mer i vägen än motsvarande CLI miljö. Visa även på hur snabbt det går med resp. metod.
Bakåtsträvare!  :rythm

--> ;)

PS! Visst är ett CLI kraftfullt och bra vid vissa specifika tillämpningar, men att jobba enbart i ett sådant istället för en grafisk miljö, det finns nog endast ytterst begränsade tillfällen då det är "bättre". Låter mer som C64 rommantik i mina öron, eller "knappar-sjuka", vilket iofs inte är fy skam! :)

Nja jag tänker bara på alla gånger man tryckt ned en knapp i ett grafiskt gränssnitt utan att något händer, visst händer det i CLI läge också men defenitivt inte lika ofta. Vad jag menar är att det är enklare att göra lättöverskådlig kod utan GUI. Så vinner man egentligen någon tid med GUI det är frågan, med
tanke på allt strul dom kan orsaka, anledningen till att jag gnäller lite på GUI´s just nu är att det var ett sådant som gjorde att jag raderade fel fil på jobbet.

Gissa vad den filen innehöll.... just det företagets bokföring och ränteändringar, hade jag inte kunnat återskapa den filen så hade det bara varit att tagit sitt pick o pack och gå. Det som hände var, jag markerade filen i det ena fönstret och fick för mig att radera några filer i ett annat fönster, jo jag hade avmarkerat just den filen som inte fick bli raderad. Men det jag inte tänkte på var att eftersom jag fjärrstyrde en annan maskin så kan det ta en stund innan förändringar slår igenom. Jag klickade glatt på delete.... och du kan tänka dig känslan när man upptäcker att fel fil blivit raderad på jobbet innehållande bokföring hua det var inte kul.

Men visst har GUI sin funktion likaså CLI, men jag föredrar CLI... mer lättöverskådligt för min del iaf med kommando historia och man lär sig snabbt kommandot "man <kommandonamn>" så slipper man hålla reda på 50-11 kommandon. Samt det är stabilt och bra, samt man måste vara bra borta i skallen om man råkar radera fel fil i CLI eftersom du för hand måste ange hela sökvägen med kommandot. Visst har jag lyckats med det konststycket också, men inte lika ofta som i GUI baserade system.
Men nu kanske du förstår varför jag gillar CLI baserade system just nu iaf :D

guest371

  • Gäst
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #8 skrivet: 2006-07-29, 18:37:00 »
Så Spike har aldrig lyckats med "rm *" i fel katalog? det har jag svårt att tro.

Men jag håller med om att CLI inte är bakåtsträvande.
Jag tror på "The right tools for the right job."
Sen om det är cli eller gui. Mac eller pc. skiftnyckel eller skruvmejsel....

Jag har sparat en massa tid och arbete genom lite trixande i shellscripts som ingen kan komma i närheten av i ett gui. Och vissa saker är bara enklare och snabbare med ett grafiskt interface. Autocad är ett bra exempel.. ;)

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #9 skrivet: 2006-07-29, 22:38:10 »
Håller med DH i mycket.

Den enda CLI jag befattar mig med är på en server och där ratar jag gärna GUI:t som bara snor cykler och döljer det som är intressant. För klientarbeten är ett GUI däremot överläggset. Visst finns det grejor som är enklare i CLI t.ex. att ändra attributen på en massa filer men då finns ju möjligheten att öppna ett kommandofönster eller att att scripta. Men i vissa fall t.ex. att flytta en massa data och bibehålla alla rättigheter m.m. har iaf jag upptäckt att man enklast och säkrast gör med ett backup-prog t.ex. ArcServer.

Har fuskat med datorer sen Z80 tiden och har knapprat tillräckligt med kommandon i mina dagar.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest129

  • Gäst
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #10 skrivet: 2006-07-30, 01:45:37 »
Så Spike har aldrig lyckats med "rm *" i fel katalog? det har jag svårt att tro.

Men jag håller med om att CLI inte är bakåtsträvande.
Jag tror på "The right tools for the right job."
Sen om det är cli eller gui. Mac eller pc. skiftnyckel eller skruvmejsel....

Jag har sparat en massa tid och arbete genom lite trixande i shellscripts som ingen kan komma i närheten av i ett gui. Och vissa saker är bara enklare och snabbare med ett grafiskt interface. Autocad är ett bra exempel.. ;)

Jovisst har jag lyckats med det, som jag skrev i posten också men inte lika ofta som i GUI miljö som man gång på gång upptäcker kan bugga och ställa till med ett rent helvete med en maskin. Men visst är det så the right tools for the right job... men skall man som jag administrera servers så är det att sitta i UNIX shell som gäller för min del hädanefter. Men folk verkar ha glömt den underbara tiden när man satt med modem på 1200 baud och skrev poster på någon BBS och hade det hur kul som helst, trots att man ibland var tvungen att använda kommandon på dem. För att inte tala om alla MUDS... hehe

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #11 skrivet: 2006-07-30, 10:58:23 »
Men folk verkar ha glömt den underbara tiden när man satt med modem på 1200 baud och skrev poster på någon BBS och hade det hur kul som helst, trots att man ibland var tvungen att använda kommandon på dem. För att inte tala om alla MUDS... hehe

*RYS*

*SJUNGER*
REFRÄNG: Då tar vi tagelskjortan på
Då tar vi tagelskjortan på
Att man vill synda då och då
Det kan ju var och en förstå
Om själen den är ful och grå
Ända från hjässa och till tå
Så är det skönt att gå med tagelskjortan på


Näe'rö! Det är väl ok med viss serveradministration i CLI men sen blir det bara självspäkning! ;)

Men smaken är som baken ...


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest129

  • Gäst
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #12 skrivet: 2006-08-14, 15:28:16 »
Citera
Men smaken är som baken ...

Jo den är delad om saken, men det är väl tur att inte alla tycker likadant om allting, skulle bli rätt trista diskussioner annars.

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #13 skrivet: 2006-08-14, 15:32:43 »
Fast i viss mån VAR det bättre förr. :)

Jag hade faktiskt mycket roligare när jag spelade (och lajade med annat) på C64 och Amiga än numera när jag spelar spel på maskiner som har mångfaldigt bättre prestanda. Men tolka mig rätt, för även om spelidéerna i viss mån var bättre förr så håller inte de gamla spelen måttet i "rolighetsfaktor" nu längre heller...

Jag har väl tyvärr tappat barnasinnet en del... DET var definitivt bättre förr. :)
« Senast ändrad: 2006-08-14, 15:34:20 by shadowskimmer »
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Linux för riktigt gammla datorer?
« Svar #14 skrivet: 2006-08-14, 15:56:40 »
Åååh... C64 - vilka tider! Last Ninja, Exploding Fist, Fist 2, Bards Tale, Pool of Radiance, Joust (?), Arctic Fox m.fl., <-L, skruva tonhuvud på kassettspelaren, första chatten (med Shadow) via lånat 300 bauds modem, inbyggt basic, första diskettstationen...  *snyft* (torkar en tår ur ögonvrån...)


F.ö. har du ju alla rätt i din post Shadow!

 

Senaste inlägg