Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Photoshop elements och skrivare  (läst 3352 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
Photoshop elements och skrivare
« skrivet: 2008-06-19, 07:54:51 »
Har ett litet bekymmer med Photoshop elements 6 och min skrivare.
Jag får inte färgerna att stämma riktigt utan jag måste ljusa upp bilderna cirka 15 - 20% för att de inte ska bli för mörka vid utskrift.
Det är ju rätt irriterande eftersom det går åt rätt mycket bläck för att skriva ut en bild både två och tre gånger innan jag blir nöjd.
Finns det något bra sätt att kalibrera skärmen utan att köpa något svindyrt verktyg?
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
SV: Photoshop elements och skrivare
« Svar #1 skrivet: 2008-06-19, 09:57:33 »
Nu vet jag inte så mycket om detta men kolla denna länken... http://desktoppub.about.com/cs/colorcalibration/a/cal_monitor.htm

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Photoshop elements och skrivare
« Svar #2 skrivet: 2008-06-19, 10:27:07 »
Du kan i Photshop skapa dig en egen ICC profil som du kan välja när du skriver ut.
Då sänker du bilden vid utskrivning och således inte "förstör" själva bilden genom att manuellt ändra.

Det där med att ccalibrera en "mini" skrivare, mo tbildskärm, mot kamera etc är ett attans jobb, men enkelt kan du skapa en sådan profil som används vid utskrivning.
AVAST CLEARED !

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: Photoshop elements och skrivare
« Svar #3 skrivet: 2008-06-19, 11:02:40 »
 :stupid

Problemet du har är att du förmodligen inte har kalibrerat din skärm dvs du har den inställd som du tycker det  "känns" bra.
Ställ skärmen på 5500° (förmodligen under iunställningar) , och jämnför sedan hur resultatet på skärmen ser ut.
Det finns även...OM jag inte är ute och reser totalt nu, något verktyg i Photoshop-mappen som du kan använda för att ställa skärmen så "bra du kan" utan riktiga verktyg.
Tänk även på att om du gör ändringar i "bildskärmsinställningar" - så påverkar även detta hur bilden förvrängs på din skärm....

Detta är inte helt enkelt, men läse om kalibrering, och Ring Thally! :D

DD :supporter


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Tahlanos

  • Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
SV: Photoshop elements och skrivare
« Svar #4 skrivet: 2008-06-19, 11:22:25 »
hehe... jo tack.. icc i all ära.... :)

Problemet med att kalibrera om skärmen är ju att han förändrar det han tycker ser bra ut idag.
Jag utgår mer ifrån att han har skärmen så som han gillar att se det när han spelar spel, kollar på internet, bilder etc.

Jag tror vi är lite yrkesskadade genom att föreslå omkalibrering av skärm OCH utskrift.

Jag tror på att använda en egen profil i photoshop som används när man skriver ut.. då bebehåller man allt man ser på skärmen men får tryckt ner färgerna vid själva utskrivningen.

Eller vad säger du själv Rödskägg.. vill du ändra på skärmens inställningar så gör som DD skriver.. vill du inte så räcker det så som jag skriver.
AVAST CLEARED !

Utloggad Redbeard

  • Old nuclear hazard
  • =[OG]=Medlem
  • Going post(al)
  • *****
  • Antal inlägg: 4 288
SV: Photoshop elements och skrivare
« Svar #5 skrivet: 2008-06-19, 13:28:21 »
Jag börjar nog med Thallys råd.
tycker nämligen att skärmen funkar bra för spel och annat idag.
ska prova mig fram lite.
Tack för råden :thumb
Har du supit upp spriten i kompassen - Styr efter topplanternan.

 

Senaste inlägg