Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Idé angående Bf1942 - behöver input!  (läst 1505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest662

  • Gäst
Idé angående Bf1942 - behöver input!
« skrivet: 2006-04-05, 20:31:53 »
har en idé... skulle behöva lite input....

När det gäller att göra kartor i Bf så tar det en ENORM tid, dvs mellan 30-100 timmar för en small karta 50-200 timmar för en medium om man har texturer på hela etc... Jag har den senaste tiden spelat en del Operation Flashpoint och märkt där att de har gjort på ett annorlunda sätt...
I OPF finns det ett antal "kartor" (de kallar det "Islands" där för det är vad det egentligen är, 5-6 olika Islands varje är kanske 4ggr så stor som El Alamein i Bf42....) De har sedan använt sig av dessa Öar för att göra alla missions på i spelet, dvs 10-20 olika missions kan utspela sig på samma Ö .....
Om man skulel göra nåt liknande i BF42, dvs skapa en enorm Ö, på en MEDIUM karta (alla kartor i Bf42 utom Stalingrad & Berlin är MEDIUM) dvs 512x512 kartor (man mäter så). Min tanke är att sedan använda denna som plattform att göra olika "missions"/Banor... vad tror ni?
Jag hade isåfall kanske tänkt göra en fiktiv "Invasion of Sweden" och isåfall kanske skapa ett landskap som skulle kunna representera Skåne...
Om denna karta blir bra kan jag sedan använda olika delar till olika missions/banor t.ex olika tider på dygnet, olika kontrollpunkter etc för varje mission... (nåt mission kan handla om själva angreppet frn havs, ett annat inne i någon stad, ett tredje på landsbygden etc...)

Fast alla missions utspelar sig på samma karta, fattar ni?

Förvirrad Kanske kan bli nåt... isåfall kan man köra en server med endast denna kampanj.... Om jag dessutom gör den till Forgotten Hope så kan det typ bli hur coolt som helst...

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
Idé angående Bf1942 - behöver input!
« Svar #1 skrivet: 2006-04-05, 21:13:48 »
Ja varför inte?

Man återanvänder kartan mellan "banorna" helt enkelt. Skulle kunna funka fin-fint. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

guest662

  • Gäst
Idé angående Bf1942 - behöver input!
« Svar #2 skrivet: 2006-04-05, 23:30:26 »
Citat från: shadowskimmer
Ja varför inte?

Man återanvänder kartan mellan "banorna" helt enkelt. Skulle kunna funka fin-fint. :)


Precis... "återanvända" kan man ju typ kalla det.... När DiCE skulle släppa Battlefield Vietnam så gick de ut ganska hårt med att det skulle finnas nya "modes" i BFV, ett hette "Evolution mode" och ett hette "Custom Combat", som ni vet så hände det nada där och alla spelade CQ, CooP eller CTF precis som i BF42. I alla fall, "Evolution Mode" var en ganska cool idé, det gick ut på att man hade samma karta fast 2 olika "battles" och beroende på hur det går för ena laget i runda 1 så blir uppsättningen annorlunda inför runda2.. vi kan låtsas att vi har 3 kontrollpunkter, om team1 vinner så startar runda 2 på ett sätt fast om team2 vinner ser det annorlunda ut... Lite den idén jag tänkte spinna vidare på... Ni som lirat Vietnam vet ju att t-ex FALL OF LANG VEI och SIEGE OF KHE SAHN är samma karta, man har bara satt ut fordon och kontrollpunkter olika...
Skulle jag nu göra en enorm Skåne-Karta (eller Gotland, eller Lappland) så skulle man ju kunna ha t.ex 3,4,5 olika battles som alla utspelar sig på samma karta... Jag ser framför mig en enormt detaljerad karta här, alltså vi snackar lägga järnvägsräls över hela kartan, göra en totalt komplett "arena" som flera olika slag kan utspela sig på... Våran server (SweTest alltså) skulle kunna köra den här Kampanjen uteslutande... Jag undrar bara hur pass stort intresset skulle vara för detta.... Helt enkelt en "Invasion Of Sweden" server som kör endast detta.... Kanske dock ska hålla  mig till Bf42 och inte köra Forgotten Hope eftersom det är svårt nog att få ihop spelare till Bf42 nuförtiden ....
Återkommer med info om detta.... Välkomna tilll swetest.org om ni vill diskutera saken med de andra där oxå... än så länge har jag bara nämnt denna idé för er och illuminators och det skulle vara enormt roligt om ni ville delta i detta, både med idéer och som spel-testare, men kanske någon t.o.m. tycker det låter så kul att han vill vara med och göra ett mission på kartan....... Vi får se... tack så länge...

 

Senaste inlägg