Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Kritisk diskussion om språkregler och annat  (läst 10115 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« skrivet: 2003-12-16, 20:03:56 »
"Denna tråd låses, och en varning utfärdas till Rythm efter att ha postat på otillåtet språk (se forumsreglerna) trots en tidigare varning.  

Kanske låter detta fånigt, men som ansvarig utgivare kan jag inte svara för språk jag inte förstår. Inget mer sånt, utan att en tolk medföljer.
"

Detta postade Cartman i en annan tråd. För det första, så har Cartman aldrig gett tidigare gett mig någon form av varning. Den enda information han har gett mig är i ett PM: "Det är korrekt. Jag tänker inte sitta och flippa i en ordbok för att kolla att det inte står något olagligt på något annat språk. Finns roligare saker att göra."

Jag hoppas få en publik ursäkt från Cartman för denna IMHO grova klavertramp, det är inte gentlemannamässigt att fara med osanning helt enkelt.

För det andra finner jag det synnerligen lustigt att vi efter två års existens plötsligt, och utan föregående diskussion, får forumregler som är naiva, begränsande och ovälkomna. Naiva därför att de som inte behärskar svenska eller engelska (och sålunda inte kan läsa forumreglerna) ändå postar på det språk de vill använda. Begränsande därför att det stänger ute en hel del människor, majoriteten av jordens befolkning t ex. ovälkomna därför att ingen välkomnar dom med öppna armar, utom cartman får jag förmoda? Jag förstår varför cartman vill ha dessa regler. Dock betvivlar jag starkt att detta någonsin skulle kunna bli ett problem på allas vårt forum. Det har ju aldrig varit ett problem, ej heller någon anledning till att sätta upp denna regel.

Förvisso för jag denna diskussion på ett tämligen filosofiskt plan eftersom vi har extremt få besökare som inte behärskar vare sig svenska eller engelska. Men jag ogillar starkt denna begränsande regel.

Kommentera gärna vad jag har skrivit och kom ännu hellre med förslag hur vi kan lösa detta smått filosofiska problem.

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #1 skrivet: 2003-12-16, 22:44:37 »
Förslagsvis ordnas en resa till någon trevlig kneipe där Cartman, i utbildningssyfte, kan insupa den germanska atmosfären och säkert utöka sitt tyska språkföråd.

Eller så tar vi alla en Warsteiner och gormar, "Du scheisse kartoffel"  :halsa
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

guest7

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #2 skrivet: 2003-12-16, 23:48:58 »
:lolabove

....ok nu vet jag inte riktigt vad som sagts, så det hade varit intressant att få ta del av ditt inlägg Rythmen.


//Skaft

guest61

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #3 skrivet: 2003-12-17, 02:21:02 »
Var hittar man forumsreglerna?

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #4 skrivet: 2003-12-17, 08:13:08 »
Je conviens. Vous devriez pouvoir employer ce que jamais la langue vous veulent dans ce forum. Il est notre droit de pouvoir signaler dedans, par exemple, des Français si nous voulons à. Le vieux forum de monsieurs est tout au sujet de différentes langues. Obtenons loin de l'utilisation de plaine et de sondage de suédois et de l'anglais et tous écrivons dans nos langues de favori. Je vais commencer à écrire en français, parce que j'aime cette langue davantage que les autres...

Conversation ennuyeuse de toute façon :)

guest3

  • Gäst
Re: Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #5 skrivet: 2003-12-17, 09:24:34 »
Citat från: RythmDivine
"Denna tråd låses, och en varning utfärdas till Rythm efter att ha postat på otillåtet språk (se forumsreglerna) trots en tidigare varning.  

Kanske låter detta fånigt, men som ansvarig utgivare kan jag inte svara för språk jag inte förstår. Inget mer sånt, utan att en tolk medföljer.
"

Detta postade Cartman i en annan tråd. För det första, så har Cartman aldrig gett tidigare gett mig någon form av varning. Den enda information han har gett mig är i ett PM: "Det är korrekt. Jag tänker inte sitta och flippa i en ordbok för att kolla att det inte står något olagligt på något annat språk. Finns roligare saker att göra."

Jag hoppas få en publik ursäkt från Cartman för denna IMHO grova klavertramp, det är inte gentlemannamässigt att fara med osanning helt enkelt.

För det andra finner jag det synnerligen lustigt att vi efter två års existens plötsligt, och utan föregående diskussion, får forumregler som är naiva, begränsande och ovälkomna. Naiva därför att de som inte behärskar svenska eller engelska (och sålunda inte kan läsa forumreglerna) ändå postar på det språk de vill använda. Begränsande därför att det stänger ute en hel del människor, majoriteten av jordens befolkning t ex. ovälkomna därför att ingen välkomnar dom med öppna armar, utom cartman får jag förmoda? Jag förstår varför cartman vill ha dessa regler. Dock betvivlar jag starkt att detta någonsin skulle kunna bli ett problem på allas vårt forum. Det har ju aldrig varit ett problem, ej heller någon anledning till att sätta upp denna regel.

Förvisso för jag denna diskussion på ett tämligen filosofiskt plan eftersom vi har extremt få besökare som inte behärskar vare sig svenska eller engelska. Men jag ogillar starkt denna begränsande regel.

Kommentera gärna vad jag har skrivit och kom ännu hellre med förslag hur vi kan lösa detta smått filosofiska problem.


Så kul med en kritisk diskuss om något jag är inblandad i. Det är välkommet. Kul att folk bryr sig så mycket. :D

Reglerna kan läsas mer om här: http://www.oldgents.com/forum/viewtopic.php?t=1260

Jag kör en sån där lista som jag brukar göra:
För det första: Jag gillar inte att bli citerad från PM. PM är personliga och är den enda möjligheten att säga något till en enskild människa i "enrum". Detta är ett av de största problemen med skriftspråk. Om man citerar en text så blir det direkt "sanning". Är det någon som t.ex. misstror att jag använt exakt dessa ord? Kan han ha tolkat fel?
PM är inte menade att citeras publikt. Det reagerar jag mycket starkt emot. Hoppas slippa drabbas av det igen. Då tvingas jag sluta använda dessa.

För det andra: Jag förstår inte vad jag förväntas be om ursäkt för. Jag fick en fråga om man fick posta på annat språk, trots att det står klart och tydligt i reglerna vad som gäller.
Jag svarade med en förklaring och skrev även VARFÖR det inte var tillåtet.
Personen i fråga postade ändå på annat språk.
Utan att göra någon vidare åtgärd så varnade jag personen och låste tråden. Jag tog inte ens bort texten. Kanske borde jag iofs ta bort texten. Hade det varit någon jag inte litat på så hade jag gjort det.
Vari ligger problemet? Vad skall det be om ursäkt för? JAG förstår i alla fall inte.

För det tredje: Orsaken till regeln är enkel och självklar.
Med mitt stora engagemang i olika forum, så HAR jag redan sett problemet på andra forum. Minns bl.a. den stora diskuss som var på SF-forumet när det infördes en svensk-tråd. Jag har dock än bättre exempel på när det VERKLIGEN HAR gått snett.
Forumet har inte existerat i ett år än (fel av dig, Rythm) och regeln har funnits i flera månader. Det är inga nyheter, och har aldrig varit något hinder för varken utlänningar eller svenskar.
Man kan nog hålla sig lite kritisk till att ens bry sig om de som inte kan kommunicera med andra OG, alltså de som inte behärskar engelska eller svenska. Varför ska de hänga på vårt forum, om de inte ens kan prata med oss? Vad vet jag?

För det fjärde: Naturligtvis finns det möjligheter att ändra regeln om någon ansvarig person tar på sig att stå för allt som står i andra språk, en person som är inne på forumet dagligen och som har administrativa rättigheter. Jag kan dock inte komma på någon sådan person.
Ett annat problem med att tillåta andra språk är att man då måste posta reglerna på annat språk. Så fort något skall ändras eller läggas till så måste kunnig människa då även översätta detta. Jag vill undvika en stor administrativ apparat.

För det femte: Varese texten är postad i vanlig storlek eller i mindre storlek så tillåts inte andra språk. Mycket olämpligt av Pruneboy att göra detta klavertramp här. Jag förväntar mig att han ändrar texten eller postar en översättning.

För det sjätte: Jag välkomnar dessa diskussioner. Ville bara belysa detta igen. Tack för mig. :cheers

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #6 skrivet: 2003-12-17, 09:34:41 »
Citat från: Pruneboy
Je conviens. Vous devriez pouvoir employer ce que jamais la langue vous veulent dans ce forum. Il est notre droit de pouvoir signaler dedans, par exemple, des Français si nous voulons à. Le vieux forum de monsieurs est tout au sujet de différentes langues. Obtenons loin de l'utilisation de plaine et de sondage de suédois et de l'anglais et tous écrivons dans nos langues de favori. Je vais commencer à écrire en français, parce que j'aime cette langue davantage que les autres...

Conversation ennuyeuse de toute façon :)


Maskinellt översatt:

I suit.  You should be able to employ this that never the language want you in this forum.  It is our right to be able to signal inside, for example, French if we want to.  The old forum of misters is all on the subject of different languages.  Obtain far plain usage and of poll of Swedish and English and all manuscripts in our languages of favorite one.  I will begin writing in French, because I like this language more than the others...  

Boring conversation in any case


... okey??  :hm

Jag förstår dock vad Cartis menar, dock var ju Rythm inlägg lagt på skämt, men på fel ställe.

Jag har inget problem med regler om vilka språk som är tillåtna på forumet och tycker att det kan finnas fog för det. Men ... vår Calle är ju ibland lika finkänslig som en tjur i en porslinsaffär! *duckar*

Så att sammanfatta - håll Er helst till svenska och engelska, och moderatorn kan kanske använda mera finkalibriga vapen i framtiden, så slipper vi en massa ömma tår och upprörda känslor.

"Men för tjyvingen, skene gate upp å gate ner å bara glane i skyltfönserena!"


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest3

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #7 skrivet: 2003-12-17, 09:38:43 »
Citat från: Johnny Hazard
Jag förstår dock vad Cartis menar, dock var ju Rythm inlägg lagt på skämt, men på fel ställe.

Jag har inget problem med regler om vilka språk som är tillåtna på forumet och tycker att det kan finnas fog för det. Men ... vår Calle är ju ibland lika finkänslig som en tjur i en porslinsaffär! *duckar*

Skall jag tolka detta som att Rythm önskar ursäkt för mitt ordval i posten i "Rythms skämt-tråd"? :hm
Jag önskar att fler uttalar sig, för jag tycker det var glasklart och utan några som helst "hårda ord". Förstår inte alls.
Det var en varning och en förklaring, med hänvisning. Självklara grejer.

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #8 skrivet: 2003-12-17, 09:53:25 »
Citat från: Språkpolisen? ;)

För det femte: Varese texten är postad i vanlig storlek eller i mindre storlek så tillåts inte andra språk. Mycket olämpligt av Pruneboy att göra detta klavertramp här. Jag förväntar mig att han ändrar texten eller postar en översättning.


Eftersom du ber så snällt...
Citat från: Pruneboy
Je conviens. Vous devriez pouvoir employer ce que jamais la langue vous veulent dans ce forum. Il est notre droit de pouvoir signaler dedans, par exemple, des Français si nous voulons à. Le vieux forum de monsieurs est tout au sujet de différentes langues. Obtenons loin de l'utilisation de plaine et de sondage de suédois et de l'anglais et tous écrivons dans nos langues de favori. Je vais commencer à écrire en français, parce que j'aime cette langue davantage que les autres...

Conversation ennuyeuse de toute façon :)


Översätts till:
Citera
I agree. You should be able to post in what ever language you want in this forum. It is our right to be able to post in, for example French if we want to in the forum. Old gents is all about various languages. Let us get away from the use of plain and boring Swedish and English and let us all write in our favourite languages. I will start to write in French, because I like this language more than the others...

Boring conversation anyway. :)


Det var alltså meningen att belysa de problem som inträffar om man får posta på vilket språk man vill, något som jag även ironiserade över i en annan tråd. Nu verkar dock cartman vara inne på bulldozer-varianten av att upprätthålla forumets regler, så jag antar att mitt mer subtila försök att sprida förståelse för regelverket är bortkastat. :( Jag håller mig borta från vidare diskuss och låter Er hållas.

.

guest3

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #9 skrivet: 2003-12-17, 10:11:32 »
:lolabove Sorry Prunis. Såg inte sarkasmen. *skäms* :redface

Dumma, dumma Cartis. :cb

Kom tillbaka, Prunis! :pruneboy

Det är ett klassiskt fall av Hella-syndromet:
-Oops, jag glömde en smilie. ;)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #10 skrivet: 2003-12-17, 10:59:50 »
Bah!

Jag kan inte vara sur, det vet du väl? :)

En lösning på detta problem skulle ju kunna vara att tillåta de språk som det finns folk som förstår? Man skulle till exempel kunna låta Rythm vara översättare/övervakare för tyska inlägg. Om man hittar ett tyskt inlägg, meddelar man Rythm som kollar igenom det och meddelar moderatoren om det är ett OK inlägg eller ej. Samma sak för andra språk som vi har översättare för.

På det viset kan man ha den GENERELLA regeln att bara Svenska och Engelska är tillåtet, men att man släpper igenom inlägg som kan översättas och bevisas vara OK.

(Inte för att jag förstår varför man skulle vilja tala tyska... ;) )

edit:
Jag håller med om att de enda två språk som egentligen BEHÖVS på forumet är engelska och svenska. Och då främst svenska. Jag kan inte se nyttan med hela poster på tyska, men visst: if it pleases people, så...
Dock innebär regeln ett aber... nämligen låneord och lånemeningar.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #11 skrivet: 2003-12-17, 13:09:05 »
:stupid

dock så kan jag fortfarande inte förstå den inkonsekvens som cartis håller sig med. så vi ska ha regler om vilka språk man ska få använda så att inget olagligt/opassande postas. men hur i helsikes namn kan cartis isåfall samtidigt tillåta bilderna i t ex babetråden? inte fasiken har vi någon copyright på alla dom bilderna? och samma gäller för en drös andra bilder som existerar på forumet. Nä, cartis, dina argument håller inte i detta avseende! man kan ju undra varför du är så övernitisk vad gäller språk men släpper annat som är olagligt? om peppar, fefferoni eller jag postar på tyska så kan du ju utgå från att det är normala saker, nicht wahr? om det kommer en främmling som postar på serbokroatiska så kan man ju alltid ta ställning till det då, och t ex radera posten. man kunde ha varit så mycket mer flexibel än du var....

KOMMUNIKATION FÖRST!

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #12 skrivet: 2003-12-17, 14:55:29 »
Citat från: RythmDivine
om peppar, fefferoni eller jag postar på tyska så kan du ju utgå från att det är normala saker, nicht wahr?


Jag trodde tvärtom! Om nån av er postar måste det ju vara nått samhällsomstörtade eller perverterat! ;)

Hehe, jo jag håller nog med Rythm i det fallet ... och att sila mygg och svälja kameler är vi inget vi är direkt betjänta av.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest3

  • Gäst
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #13 skrivet: 2003-12-17, 16:09:46 »
Citat från: RythmDivine
:stupid

dock så kan jag fortfarande inte förstå den inkonsekvens som cartis håller sig med. så vi ska ha regler om vilka språk man ska få använda så att inget olagligt/opassande postas. men hur i helsikes namn kan cartis isåfall samtidigt tillåta bilderna i t ex babetråden? inte fasiken har vi någon copyright på alla dom bilderna? och samma gäller för en drös andra bilder som existerar på forumet. Nä, cartis, dina argument håller inte i detta avseende! man kan ju undra varför du är så övernitisk vad gäller språk men släpper annat som är olagligt? om peppar, fefferoni eller jag postar på tyska så kan du ju utgå från att det är normala saker, nicht wahr? om det kommer en främmling som postar på serbokroatiska så kan man ju alltid ta ställning till det då, och t ex radera posten. man kunde ha varit så mycket mer flexibel än du var....

KOMMUNIKATION FÖRST!


Kommunikation först? :hm
Var det inte det vi gjorde i våra PM? :hm
Som sedan igonrerades av dig? :hm

Forumsreglerna var från absoluta början "sunt förnuft".
Efter några "konstiga incidenter" så beslutade vi att regler skulle införas. Om dess omfattning är för stor eller liten kan gärna diskuteras. Det tolkar jag bara som intresse för allt arbete jag lagt ner. :D

---------

Hur skall man kunna ha en gränsdragning enligt vad Rythm skrivit? Ni får skriva på annat språk, men det får inte andra? Går det att genomföra med koncekvens? Jag förstår inte hur, men är självklart öppen för förslag.

Att en enskild individ skriver något kriminellt/oetiskt på forumet är vi naturligtvis inte ansvariga för. Men om vi börjar tillåta kriminella/oetiska diskussioner så är det inte bra. Dessutom har vi själva nog en lägre takhöjd än vad lagen erbjuder. Vi är ju trots allt Gentlemen. ;)
Alltså, att någon lägger in en länkad upphovsskyddad bild (notera att bilderna INTE ligger på forumets server) faller inte inom ramarna för vårt ansv, och gör inte oss något ont. Men om det skrivs texter på utländska språk, så kan vi inte kontrollera innehållet för att se om det strider mot våra egna etiska regler och även lagen.

För att ytterligare belysa detta så har det ju redan förekommit en diskussion om alltför grova porrbilder i brudtråden, som resulterade i viss editering. "Porrbilder" togs bort. Regler infördes om vilken nivå som hålls där.
På samma sätt hålls en nivå i texter, men utländska texter har vi ju ingen möjlighet att kontrollera "med rimlig tidsinsats".

SLUTSATS: Oavsett hur bra/dåligt innehållet är i utländska texter, så kan vi inte "med rimlig tidsinsats" avgöra detta.

IDÃ?: Naturligtvis kan vi införa en tysk tråd/del som någon tysktalande kan administrera. Då krävs dock att denna administratör frekvent är inne och granskar materialet såsom vi gör med resten av forumet. Men finns det verkligen ett behov? Varför vill ni inte prata med oss andra? Interna klubben? :hm

Edit: super-LOL @ Prunis igen.

Edit 2: Läste just en lång artikel om copyright. Det ämnet är väldigt tvetydigt, och även om vi inte lyder under amerikansk lag så hänvisar jag till detta:
Citera
"The Internet has been characterized as the largest threat to copyright since its inception. The Internet is awash in information, a lot of it with varying degrees of copyright protection. Copyrighted works on the Net include new s stories, software, novels, screenplays, graphics, pictures, Usenet messages and even email. In fact, the frightening reality is that almost everything on the Net is protected by copyright law. That can pose problems for the hapless surfer."

Citera
When creating a Web page, you CAN:
Link to other Web sites. [However, some individuals and organizations have specific requirements when you link to their Web material. Check a site carefully to find such restrictions. It is wise to ask permission. You need to cite source, as you are required to do in a research paper, when quoting or paraphrasing material from other sources. How much you quote is limited.]
Use free graphics on your Web page. If the graphics are not advertised as "free" they should not be copied without permission.

Citera
When creating a Web page, you CANNOT:
Put the contents of another person's or organizations web site on your Web page
Copy and paste information together from various Internet sources to create "your own" document. [You CAN quote or paraphrase limited amounts, if you give credit to the original source and the location of the source. This same principle applies to print sources, of course.]
Incorporate other people's electronic material, such as e-mail, in your own document, without permission.
Forward someone's e-mail to another recipient without permission
Change the context of or edit someone else's digital correspondence in a way which changes the meaning
Copy and paste others' lists of resources on your own web page
Copy and paste logos, icons, and other graphics from other web sites to your web page (unless it is clearly advertised as "freeware." Shareware is not free).  Some organizations are happy to let you use their logos, with permission - it is free advertising.  But they want to know who is using it.  They might not approve of all sites who want to use their logo.

Vi som administratörer tar för givet att alla bilder som postas gör det från ställen som anger bilderna som gratis. Det är en praktisk omöjlighet att idag granska alla bilder som postas, men alla bilder som postas sparas på servern är gratis. I framtida versioner av phpBB kommer bilder kunna släckas ner, både från den egna kontrollpanelen, samt från administratöra kontrollpanelen.

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
Kritisk diskussion om språkregler och annat
« Svar #14 skrivet: 2003-12-18, 03:52:40 »
Kommunikation först?   Ja! kommunicera först med resten av klanen innan du tar ett beslut, då är alla med på varför och ett majoritetsbeslut har tagits.

Var det inte det vi gjorde i våra PM?  
Nej. De tre PM som du refererar till innehöll inte någon kommunikation. Du sade att så och så är det, punkt.

Forumsreglerna var från absoluta början "sunt förnuft".
Efter några "konstiga incidenter" så beslutade vi att regler skulle införas.
Vilka incidenter? vilka vi?

Hur skall man kunna ha en gränsdragning enligt vad Rythm skrivit?
genom att vara konsekvent och ha en gemensam och tydligt definerad gräns!

Ni får skriva på annat språk, men det får inte andra?
Det har jag väl för böveln aldrig påstått!!! du kan glatt posta på swahili om du vill det, det stör inte mig överhuvudtaget!

Att en enskild individ skriver något kriminellt/oetiskt på forumet är vi naturligtvis inte ansvariga för. Men om vi börjar tillåta kriminella/oetiska diskussioner så är det inte bra. Men vad tusan är isåfall problemet med att tillåta andra språk än svenska och engelska om vi inte ens är ansvariga för det som skrivs? blir det en misstänkt längre tråd så kan man ju agera vid den tidpunkten och fråga vad diskussionen rör sig om!!!

Men om det skrivs texter på utländska språk, så kan vi inte kontrollera innehållet för att se om det strider mot våra egna etiska regler och även lagen. Du skrev ju just själv att vi INTE är ansvariga för det som skrivs!!?? Hur ska du ha det?

Vi som administratörer tar för givet att alla bilder som postas gör det från ställen som anger bilderna som gratis Det tror du väl inte ens själv på? Det skulle förvåna mig synnerligt om ens en enda bild i brudtråden inte är belagd med copyright och således laglig.

IDÃ?: Naturligtvis kan vi införa en tysk tråd/del som någon tysktalande kan administrera. Då krävs dock att denna administratör frekvent är inne och granskar materialet såsom vi gör med resten av forumet. Men finns det verkligen ett behov? Varför vill ni inte prata med oss andra? Interna klubben? Men det har ju aldrig varit mitt syfte att ha en tysk del!!! läs vad jag skriver!!! Det är principen om begränsningar av språk och din inkonsekvens som jag vänder mig emot.

MIN SLUTSATS: låt oss alla diskutera vilka regler som ska gälla på forumet, och om vi nu prompt ska hålla oss till alla lagar så borde vi vara konsekventa i det. Dvs även innefattande PUL, Upphovsrätten osv osv.

 

Senaste inlägg